Flank steak?
Fra : Iggy

Dato : 07-01-03 11:36

Jeg har fundet en engelsk opskrift der tager udgangspunkt i 'flank steak'.
Er der nogen der ved præcist hvad det er for et kødstykke? Umiddelbart er
min vurdering at det er ydrelår. Kan det passe?

Iggy

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-01-03 11:45

Iggy wrote:

> Jeg har fundet en engelsk opskrift der tager udgangspunkt i 'flank
> steak'. Er der nogen der ved præcist hvad det er for et kødstykke?
> Umiddelbart er min vurdering at det er ydrelår. Kan det passe?

Kig her,

http://www.australian-beef.com/product_guide/cut_man02.html

og her, hvor du også kan se en beskrivelse ved at klikke på flank

http://www.cabprogram.com/cab/food/cuts.html

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Benny Rasmussen

Dato : 07-01-03 14:22

Fra : Benny Rasmussen

Dato : 07-01-03 14:23

Flank-steak er en muskel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-01-03 18:21

"Iggy" <sbjoern@NOSPAMglocalbeer.dk> wrote in message
> Jeg har fundet en engelsk opskrift der tager udgangspunkt i 'flank steak'.
> Er der nogen der ved præcist hvad det er for et kødstykke? Umiddelbart er
> min vurdering at det er ydrelår. Kan det passe?

Nej - slet ikke. Det er vel en del af det, der hvis det havde være en gris
var kalde slaget. Helt nede der hvor køllen møder bugen (stedet kaldes sjovt
nok flanken.
I øvrik skal det slet ikke behandles som yderlår - det er et temmeligt mørt
stykke kød, der fint klarer kort stegetid - selvom det i modsætning til
f.eks. filet og mørbrad er temmeligt langfibret. Det er et stykke kød der
efter min opfattelse er fremragende til grillen, hvor det blot skal grilles
til det bliver pænt brunet på begge sider.
De fleste supermarkeder og slagtere fører denne udskæring.

vh
Jan

Fra : Rømer

Dato : 07-01-03 18:51

Flank steak er efter min mening et af de bedste stykker oksekød du kan få -
det er et meget undervurderet stykke kød.

Hvis du kan få fat i et pænt stort stykke, er det meget lækkert skære en
lomme i det - fylde det med hakket løg, svamp og krydderurter - ind i ovnen
i et fad - og en gammel carlsberg ind oveni.-

Men ellers kan det fint steges som en god 2-3 personers bøf. Der er ingen
sener eller andet, der kan genere, hvis det altså er skåret ordentligt ud.

Leo

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 07-01-03 21:28

Flank steak er et ringe stykke kød, der er meget populært, Mørbrad og hele
rygfileen + alle flg. udskæringer af bagfjedringen som inderlår, tyksteg,
culotte, cuvette, klump er alle betydeligt bedre i mørheden hvis det er
modnet rigtigt.

Problemet i dag er at langt det meste oksekød der spises i Danmark er gamle
malkekøer der er udtjent,
og derfor ikke af en kvalitet der egner sig til andet end hakkebøffer.
Vi burde alle prioritere at betale lidt mere for oksekødet og så spise nogle
ungdyr istedet. Kød af kødkvægsracer som Simmentaler, Charolet, Hereford og
andre, gerne krydsninger.

Velbekomme.

Claus

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-01-03 01:06

Claus Lauritsen wrote:

> Flank steak er et ringe stykke kød, der er meget populært,

Jeg her ikke selv store erfaringer med det. Men jeg har en landkogebog,
skrevet af en franskmand. Den er ret gammel. Han skriver, at flanken er
det meste velsmagende stykke kød på koen. Og at man sjældent kan købe
det i frankrig, fordi slagterne ligger det til side til sig selv.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rømer

Dato : 08-01-03 10:40

Det glæder mig at andre fremdrager Frankrig -
De sidste mage år har vi tilbragt vore ferier i Frankrig - og det er ganske
rigtigt sjældent udbudt. Men så sent som i sommer blev netop flanken rost af
Jacques vores vært - og han kan lave mad skal jeg hilse og sige.

Leo