Dato håndering
Fra : Ivan Trampedach

Dato : 08-03-01 13:15

Hej
Nu har jeg ledt og ledt men kan ikke helt få styr på hvordan jeg kan beregne
på datoer.

Opgaven lyder.
Find dem der i tabellen medlemmer har fødselsdag inden for X dage.
Tabellen indeholder et felt foedt som er en dato i format yyyy-mm-dd

Jeg kan finde ud af at splitte min dato så jeg kan få foedt mdr. og today's
mdr. men hvordan får jeg trukket X dage fra todays mdr. ?

Hilsen
Ivan

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-03-01 15:37

Ivan Trampedach wrote:

> [...]
>
> Jeg kan finde ud af at splitte min dato så jeg kan få foedt mdr. og today's
> mdr. men hvordan får jeg trukket X dage fra todays mdr. ?
$x = 7; # antal dage fra idag og frem
$today = date("Y-m-d"); # dato idag
$xday = date("j")+ $x; # dag idag + x
if ($xday > date("t")){
if (length(date("j")== "1"){
$otherdate = date("Y-") ."0".(date("n")+1). "-" . ($xday -
date("t"));
}else{
$otherdate = date("Y-") . (date("n")+1). "-" . ($xday - date("t"));
}
}else{
$otherdate = date("Y-m-") . $xday;
}

$query = "SELECT * FROM tabel WHERE dato >= '$today' AND dato <=
'$otherdate' ORDER BY dato"

osv...

det er skrevet uden at blive testet, så der er sikkert småfejl..
MVH
kim

--
Force it!!!
If it breaks, well, it wasn't working anyway...

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 08-03-01 16:25

On Thu, 8 Mar 2001 13:15:18 +0100, Ivan Trampedach wrote:

>Opgaven lyder.
>Find dem der i tabellen medlemmer har fødselsdag inden for X dage.
>Tabellen indeholder et felt foedt som er en dato i format yyyy-mm-dd

Hvis du har chancen, så vil jeg anbefale dig at droppe mysqls
dato-datatyper. Min erfaring er generelt langt bedre med unixtimestamps. De
er lette at arbejde med, og kan bruges umiddelbart i alle sprog.

--
Søren O.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
- Unkown

Fra : ist

Dato : 12-03-01 23:26

Kunne du evt. give et eksempel ???

Hilsen
Ivan

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 13-03-01 08:31

On Mon, 12 Mar 2001 23:26:15 +0100, ist wrote:
>Kunne du evt. give et eksempel ???

I mysql opretter du din kolonne som INT(10) og hvis du skal gemme tiden nu i
den, så sætter du blot feltet lige phpfunktionen time():

$sql="INSERT INTO tabel (nutid) VALUES ('".time()."')";

Noget i den stil.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-03-01 10:39

On 13 Mar 2001 07:30:41 GMT, boll@fw1.dk (Søren Boll Overgaard) wrote:

>$sql="INSERT INTO tabel (nutid) VALUES ('".time()."')";

Eller for at holde den helt i MySQL:

$sql="INSERT INTO tabel (nutid) VALUES (UNIX_TIMESTAMP(NOW()))";

--
- Pede
Professionel nørd