Rugbrød
Fra : Karina og Christian

Dato : 06-01-03 21:37

Hejsa gruppe

Inspireret af morgen-tv i dag, bestemte vi os herhjemme for at kaste os ud i
at lave et rugbrød med surdej og det hele, hvilket vi ikke tidligere har
prøvet. Så vidt så godt

Imidlertid er vi allerede her på dag 1 løbet ind i et problem, som vi meget
håber, I vil hjælpe os med at løse.

Vi har foreløbig gjort det, at vi har blandet 200 g rugmel med 1 ske
honning, 1 dl kærnemælk samt 1 dl vand.

Det har vi dækket til med "film" og stillet i køleskabet - er det mon det
rigtige sted at opbevare det?

I morgen skal vi, står der i opskriften, blande 100 g rugmel og 1 dl vand
med surdejen fra i dag. MEN; der står senere i opskriften følgende:

"Halvdelen af surdejen skal bruges, resten kommes i fryseren som
surdejsstarter til næste gang"

Hvornår i processen er det, at vi skal tage surdej fra? Og hvordan skal den
fryses ned? Og hvad stiller vi mon op med den næste gang - skal den mon ikke
spædes op med et eller andet?

Er det i morgen, eller er det mon på dag 3, hvor vi i følge opskriften skal
blande rugkerner med 25 g gær, 15 g salt, 100 g mel, 300 g rugmel og 2 dl
lunt vand

I øvrigt er vi noget i tvivl om, hvad vi gør med rugkernerne. Der står, at
vi dag 2 skal lægge dem i blød med 5 dl varmt vand. Hvor varmt er varmt - er
det kogende vand, eller?

Vi håber meget, I vil tage jer tid til at guide os lidt på rette vej. Vi
ved, vi lyder ret hjælpeløse, hvilket nok også karakteriserer os ret godt

Grunden til vores panik er i øvrigt, at vi altid har hørt, at for at en
opskrift skal blive vellykket, skal den følges 100%, hvorfor vi ikke helt
tør begynde at eksperimentere.

På forhånd mange tak for hjælpen

Karina og Christian
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-03 22:28

Karina og Christian skrev:

> Vi har foreløbig gjort det, at vi har blandet 200 g rugmel med
> 1 ske honning, 1 dl kærnemælk samt 1 dl vand.

Jeg har tidligere udtalt mig om hvorfor jeg mener at man ikke bør bruge
kærnemælk og andre surmælksprodukter (og for den sags skyld heller ikke
honning) til at starte en surdej med, så det vil jeg ikke gøre igen,
men i stedet henvise til:

<http://groups.google.com/groups?selm=slrn7pg4u7.uq.kas%40titan.magnetic-ink.dk>
<http://groups.google.com/groups?selm=slrn834vcm.1do.klaus%40titan.magnetic-ink.dk>

Normalt foregår rugbrødsbagning ved at man den ene dag blander en klump
surdej fra forrige bagning med vand og rugmel og lader det syrne natten
over ved stuetemperatur (eller gerne en anelse varmere), hvorved det
hele omdannes til surdej.

På andendagen tager man en klump surdej fra til næste bagning (gemmes i
køleskabet), og resten blandes med vand, salt og hvede- og rugmel til
passende smag og konsistens, hvorefter dejen puttes i form og hæver
indtil bagningen.

Darrell Greenwood vedligeholder de engelske "Sourdough FAQs", som bor
på <http://www.nyx.net/~dgreenw/sourdoughfaqs.html>, og som indeholder
et væld af informationer om surdeje.

Vil man vide "alt" om surdej, og er man ikke bange for at læse tysk,
kan man med fordel anskaffe sig Stephan Spichers "Handbuch Sauerteig".
Den er vist udsolgt fra forlaget, men kan skaffes fra flere biblioteker
herhjemme. Gå ind på <http://www.bibliotek.dk/> og indtast "Handbuch
Sauerteig" i feltet "Titel eller dele af".

Mht. selve surdejen, så vil jeg [igen] anbefale IKKE at starte surdejen
med kærnemælk el.lign., men i stedet få en stikling fra en ven eller
netbekendt.

Slår alt andet fejl, er der altid Sourdoughs International som bor på
<http://www.sourdo.com/>.

Go' fornøjelse,

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-03 22:35

Karina og Christian skrev:

> [...]

kærnemælk og andre surmælksprodukter (og for den sags skyld heller ikke
honning) til at starte en surdej med, så det vil jeg ikke gøre igen,
men blot henvise til:

Fra : Nette

Dato : 07-01-03 00:50

"Karina og Christian" wrote in message news:avcpeh$oti$1@sunsite.dk...

Hej med jer
For at gå direkte til jeres spørgsmål:

> Det har vi dækket til med "film" og stillet i køleskabet - er det mon det
> rigtige sted at opbevare det?

Ja

> [...]
> Grunden til vores panik er i øvrigt, at vi altid har hørt, at for at en
> opskrift skal blive vellykket, skal den følges 100%, hvorfor vi ikke helt

Det sidste er noget sludder, der er bare visse faktorer man altid skal
overholde. Men man skal give sig selv lov til at eksperimentere

Altså, nu har jeg ikke set jeres opskrift, jeg jeg tror i kan slippe rimelig
godt om ved følgende:
:
I dag, mandag: Laves den surdej, som i allerede har gjort.
I morgen. tirsdag: Tilsættes den vand og rugmel. Rugkernerne sættes i blød i
lunken vand. De skal bare stå i blød i 16-18 timer. Så er i på den sikre
side.
I overmorgen onsdag: Surdejen deles. Den ene halvdel smides i fryseren og
den anden halvdel tilsættes rugkernerne og resten af ingredienserne.

Næste gang i skal lave rugbrød skal i f.eks. om mandagen tage surdejen ud af
fryseren, halvdelen af surdejen fra til fryseren og bager af resten.

osv osv.

Nette

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-01-03 22:49

Hejsa Nette

Først og fremmest tak for dit meget oplysende svar. Vi har dog et par
tillægsspørgsmål, som vi håber, du (eller andre måske) kan hjælpe os med.
Men først kunne det godt være, at det var en god idé at citere den opskrift,
vi (indtil videre) har anvendt (vi er nu på dag 2); den kommer fra
http://gomorgen.tv2.dk/opskrifter.php:

************************
Rugbrød med skårne rugkerner

Opskrift på rugbrød med skårne rugkerner så maven har noget at arbejde med.
Og med kun 1,2 gram fedt pr 100g et oplagt brød man kan lave derhjemme
Fedtkalorieprocent 4.92 %

Ingredienser:
500 g skåret rugkerner, 25 g gær, 15 g salt, 100 g mel, 600 g rugmel, 1 ske
honning.

Dag 1:
Surdej med ca. 840 syreenheder, 200 g rugmel, 1 ske honning, 1 dl økologisk
kærnemælk samt 1 dl vand blandes sammen og står tildækket en dag.

Dag 2:
100 g rugmel og 1 dl vand blandes med surdejen fra dag 1.

Sæt 500 skåret rugkerner i blød med 5 dl varmt vand.

Dag 3:
Tag de i blødsatte kerner og bland med 25 g gær, 15 g salt, 100 g mel, 300 g
rugmel og
2 dl lunt vand - evt. lidt madkulør hvis et mørkere brød ønskes.

Halvdelen af surdejen skal bruges, resten kommes i fryseren som
surdejsstarter til næste gang. Dejen skal være næsten flydende ellers tilsæt
mere vand. Formen fedtes og fyldes ca. halvt op. Lad den stå, til den næsten
har nået kanten af formen. Pensl toppen af brødet med vand, lige inden det
sættes i ovnen. Sættes ind på 220 grader faldende til 180 grader i ca. 50
min. Det er gennembagt ved en kernetemperatur på 85 grader (brug et
stegetermometer). Hvis man vil have et brød med saftig krumme og blød
skorpe, skal brødet vendes på hovedet i formen, når det tages ud af ovnen.
Lad det afkøle.
************************

Vores spørgsmål lyder nu:

1) Vi er som nævnt på dag to og har derfor blandet surdejen fra dag 1 med
100 g rugmel og 1 dl. vand. Men dejen er stadig meget flydende i
konsistensen - alt for våd og klæbrig til at kunne æltes; er det normalt?

2) Skal dejen ikke æltes på et eller andet tidspunkt? Som det ses ovenfor,
står der intet om dette i opskriften.

På forhånd tak for hjælpen (igen).

/Karina og Christian

Fra : Nette

Dato : 08-01-03 00:20

"Karina og Christian"
> 1) Vi er som nævnt på dag to og har derfor blandet surdejen fra dag 1 med
> 100 g rugmel og 1 dl. vand. Men dejen er stadig meget flydende i
> konsistensen - alt for våd og klæbrig til at kunne æltes; er det normalt?

Ja. Prøv og se, hvor meget tørt der skal i på dag 3, og hvor lidt flydende,
der skal i

> 2) Skal dejen ikke æltes på et eller andet tidspunkt? Som det ses ovenfor,
> står der intet om dette i opskriften.

Jo, når alle ingredienser er i den 3. dag, skal denselvfølgelig æltes. Hvis
i har en køkkenmaskine, så brug den, men ellers kan et par dejkroge i en
elpisker sagtens bruges. ( Ca. 2x5 minutter med ca. 5 minutters pause ind
imellem).

Nette

Fra : Karina og Christian

Dato : 08-01-03 12:23

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message
[klip]

Hejsa Nette

Endnu engang tusind tak for din store hjælpsomhed.

Vi håber meget, du vil svare på et enkelt spørgsmål mere - det er
forhåbentlig det sidste

Vi er nu kommet dertil, hvor vi skal tage halvdelen af surdejen fra (altså
inden vi kommer det sidste (dag 3)) i - kerner mv.).

Imidlertid er surdejen den *meget* lind - ikke helt flydende men næsten - i
konsistensen - kan det mon passe? Hvad skal vi mon opbevare den i? Et glas,
en bøtte eller?

På forhånd endnu engang tusind tak

Karina og Christian

Fra : Nette

Dato : 08-01-03 12:31

"Karina og Christian"wrote in message news:avh1n8$ej1$1@sunsite.dk...

> Hejsa Nette
>
> Endnu engang tusind tak for din store hjælpsomhed.

Så lidt da

> Vi håber meget, du vil svare på et enkelt spørgsmål mere - det er
> forhåbentlig det sidste

Selvfølgelig

> Vi er nu kommet dertil, hvor vi skal tage halvdelen af surdejen fra (altså
> inden vi kommer det sidste (dag 3)) i - kerner mv.).

ok.

> Imidlertid er surdejen den *meget* lind - ikke helt flydende men næsten -
> konsistensen - kan det mon passe?

Ja ja, det er helt rigtigt. Husk igen på at i hælder forholdsvis tørre
kerner i, meget tørt mel og kun lidt væde. Den skal være meget flydende og
den skal også dufte surt.

>Hvad skal vi mon opbevare den i? Et glas,
> en bøtte eller?

En frostboks/bøtte, som er rigelig stor.
Fordelen ved det, er at i så tænker frem ad.
Næste gang i skal bage rugbrød og tager surdejen ud dag 1., så kan i dag 2
bruge selvsammen boks til at blande de ingredienser i, som skal i på 2.
dagen, og skal så ikke tænke på at skulle hælde det over i en anden boks.

Held og lykke med bagningen.

Nette

Fra : Ole Stigaard

Dato : 12-01-03 19:11

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse news:avh1n8$ej1$1@sunsite.dk...
> Imidlertid er surdejen den *meget* lind - ikke helt flydende men næsten - i
> konsistensen - kan det mon passe? Hvad skal vi mon opbevare den i? Et glas,
> en bøtte eller?

På baggrund af nylige erfaringer (og grundig rengøring af køleskab) kan jeg kun anbefale at I _IKKE_ bruger et glas med tætsluttende
låg!
Et marmeladeglas med skruelåg passede lige i størrelsen til vores surdej -med surdejen ville ikke nøjes med så lidt plads efter et
par dage.Nu står den i en plasticbøtte med låg, så den kan "slippe en vind" uden eksplosionsfare

--
Mvh Ole S

Fra : Nette

Dato : 12-01-03 21:07

"Ole Stigaard" wrote in message news:avsb2g$m3n$1@dknews.tiscali.dk...
> På baggrund af nylige erfaringer (og grundig rengøring af køleskab) kan
jeg kun anbefale at I _IKKE_ bruger et glas med tætsluttende
> låg!

*LOL*

( Sorry.....)

Nette