Menu til fødselsdag
Fra : Heidi

Dato : 06-01-03 20:38

Jeg skal holde fødselsdag i februar (ja der er vist mange
her i gruppen der holder fest på denne tid af året), og vil
gerne have de kyndiges mening om det jeg har forestillet
mig.

Jeg havde egentlig regnet med at skulle have hele
hovedretten udefra, men satser nu på at kunne nøjes
med selve kødet, hvor jeg har forestillet mig, at der
skal være to slags.
Jeg vil så selv lave tilbehøret, og har tænkt lidt på
følgende:

En pastasalat med "det almindelige" i - altså
en alle kan spise
En broccolisalat i miracel whip dressing
En rødkålssalat med appelsin, æble, vindruer,
rødløg, valnødder og med dressing af honning,
olie og appelsinsaft (er afprøvet).
Desuden brød, smør og (måske hjemmelavet)
dressing.

Men jeg er i tvivl om hvor meget man skal beregne
af hver salattype - det afhænger selvfølgelig af
hvad folk kan lide - men hvis der skal være
så alle kan flere gange af hver slags, hvad
regner man så med pr. person?
Og hvor meget kød regner man med, når der
ingen forret er?

Hvis alle kommer, så bliver vi omkring 20-25
personer, hvis det kan være til nogen hjælp.

Ligeledes er jeg i tvivl mht. desserten. Jeg har
tænkt på at lave to forskellige kager (en
chokoladekage, og måske en med nødder), og
så med frugt og is til - for at gøre det nemt.
Men hvor meget kage skal man regne med til
hver?

Og så til sidst - har jeg ikke ret i, at ovenstående
vil kunne gøres noget billigere, end at få det hele
udefra??? (der skal her ses bort fra arbejdstiden,
som jeg gerne afsætter....)

På forhånd tak for alle gode råd - også
alternative forslag til det jeg havde i
i tankerne....

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Heidi

Dato : 06-01-03 20:41

Heidi wrote:
> men hvis der skal være
> så alle kan flere gange af hver slags, hvad

Der skulle selvfølgelig stå
....så alle kan FÅ flere gange....

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 06-01-03 22:03

Hej Heidi

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal holde fødselsdag i februar (ja der er vist mange
> her i gruppen der holder fest på denne tid af året)

Ja, Jeg er en af dem

> En rødkålssalat med appelsin, æble, vindruer,
> rødløg, valnødder og med dressing af honning,
> olie og appelsinsaft (er afprøvet).

Kunne man måske tilsnuske sig opskriften på denne rødkålssalat?, den lyder
vild lækker, og den kunne sagtens indgår i den buffet jeg skal lave.

på forhånd tak

Bolette

Fra : Heidi

Dato : 06-01-03 22:20

Bolette Nielsen wrote:
> "Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kunne man måske tilsnuske sig opskriften på denne
> rødkålssalat?, den lyder vild lækker, og den kunne
> sagtens indgår i den buffet jeg skal lave.

Jeg postede den faktisk som et forslag til en anden
i december, så jeg prøver lige om det virker hvis
jeg putter message id ind her:

Ellers kopierer jeg lige opskriften ind igen.

Og ja, den er god - dog var de vindruer jeg fik puttet i
ikke helt modne, så de tog lidt af den gode smag, men
appelsinerne og valnødderne, og dressingen gav en
rigtig god smag. Jeg havde godt nok ingen æbler at
putte i, men det bliver den nok ikke ringere af.
Rosiner er jeg heller ikke så vild med i salat, men det
er jo en smagssag.

Håber du kan bruge den!

Fra : Heidi

Dato : 08-01-03 20:48

Heidi wrote:

[snip]

Nå det var jo ikke mange der havde en kommentar
til det.
Jeg tillader mig lige at prøve igen - i en lidt kortere
version...

Hvor meget kød skal man ca. regne med pr. person
til en hovedret, når der ingen forret er, men dessert,
og der til kødet desuden vil være pastasalat,
broccolisalat, rødkålssalat og brød?

Nogen forslag til hvor meget der skal laves af hver
salattype, hvis man regner med at alle spiser
nogenlunde lige meget af hver?
(primært hvor meget pasta, broccoli og rødkål).

Og hvor mange almindelige runde formkager
der skal bruges til desserten, med frugt
og is?
Der skal laves til ca. 25 personer?

Håber nogen har et bud denne gang
Tak på forhånd.

Fra : Nette

Dato : 09-01-03 14:44

"Heidi" wrote in message news:avhv9s$fs6f0$1@ID-64059.news.dfncis.de...
> Hvor meget kød skal man ca. regne med pr. person
> til en hovedret, når der ingen forret er, men dessert,
> og der til kødet desuden vil være pastasalat,
> broccolisalat, rødkålssalat og brød?

Jeg plejer at beregne ca. 180 gr. kød pr voksen person, når der er salat og
kartofler til. Måske skal du op i 200 gr. her, kartoflerne fylder jo godt.
Det kommer også an på, hvad slags kød det er. Falder det let eller tungt,
osv.

> Nogen forslag til hvor meget der skal laves af hver
> salattype, hvis man regner med at alle spiser
> nogenlunde lige meget af hver?
> (primært hvor meget pasta, broccoli og rødkål).

Ja, her må det nok blive lidt hovedregning. Når jeg laver mad hjemme,
regner jeg med 5 voksne pr. pakke pasta á 1 kilo. Og da der så er meget
andet tilbehør, vil jeg tro du kan sige 6 personer om een pakke. Så ialt vil
jeg tro at 4 pakker, skulle strække, forudsat der selvfølgelig bliver fyldt
noget andet der fylder lidt end kun pasta i salaten. ( Men nu er pasta jo
ikke det dyreste, så skulle du "komme til" at hælde en pose mere i, så
skader det vel ingen, og så er du i hvert fald sikker på, der er rigeligt).

Hvad angår rødkålssalat, så lavede jeg til 9 personer i julen af et halvt
rødkål. Dvs. 1½ af de mindre rødkål skulle kunne strække. Og så er der endda
sikkert noget til overs.

Broccolisalaten kender jeg ikke, men prøv og regn ud efter hvor mange du
mener, man kan være om et broccolihovede når resten af fyldet er regnet fra.

> Og hvor mange almindelige runde formkager
> der skal bruges til desserten, med frugt
> og is?
> Der skal laves til ca. 25 personer?

Hvad er en rund formkage? Er det en springform? De findes også i forskellige
størrelser.
Er kagen en dessertkage? Falder den tungt? Er den meget "snasket", så det er
sikkert man kun tager et stykke, eller skal det portionsanrettes?

Når jeg laver dessertkager i min springform og jeg skal portionsanrette dem,
så får jeg til ti ud af een form.
Men normalt til fødselsdag, når de selv skærer, så snupper de kun en lille
bid, så er der en halv kage rigeligt til ti voksne.
Altså er det meget afhængig af, hvordan det bliver serveret, samt om kagen
f.eks. er en almindelig chokoladekage eller om det er en brownies, som ofte
kan være mere "ulækker" og som falder tungere.

Nette

Fra : Heidi

Dato : 09-01-03 20:50

Nette wrote:
> [...]
> gr. her, kartoflerne fylder jo godt. Det kommer også an
> på, hvad slags kød det er. Falder det let eller tungt,

Jeg regner med at det bliver en glaceret skinke og
en farseret kalkun. Jeg har nu snakket med den
slagter jeg nok skal have det fra, og han sagde
250-300 g, hvis det ikke var oksekød, og når der
ingen forret var. Det er noget mere end dine
180 g, men som du siger, når der ikke er kartofler
som fylder godt, men i stedet lettere salater, så tror jeg
at jeg satser på ca. 275 g pr. person - om ikke andet er
der til biksemad et par dage efter...

> [...]
> dyreste, så skulle du "komme til" at hælde en pose mere
> i, så skader det vel ingen, og så er du i hvert fald

Ok - den beregning vil jeg notere mig.

> Hvad angår rødkålssalat, så lavede jeg til 9 personer i
> julen af et halvt rødkål. Dvs. 1½ af de mindre rødkål
> skulle kunne strække. Og så er der endda sikkert noget
> til overs.

Fint - den opskrift jeg har på rødkålssalat er der brugt
1/4 rødkål i, men der står nemlig ikke noget om
hvor mange den er beregnet til.

> Hvad er en rund formkage? Er det en springform? De findes
> også i forskellige størrelser.

Det er en rund springform ja, som er ca. 26 cm i diameter.

> Er kagen en dessertkage? Falder den tungt? Er den meget
> "snasket", så det er sikkert man kun tager et stykke,
> eller skal det portionsanrettes?

Jeg regner med at det bliver tag-selv. Jeg laver nok
både en lidt tung chokoladekage med god chokolade i, og
så en med nødder i - den er lidt mere luftig.

> [...]
> almindelig chokoladekage eller om det er en brownies, som
> ofte kan være mere "ulækker" og som falder tungere.

Mon ikke jeg så ud fra ovenstående kan være ret sikker
på, at tre kager er nok (det er så bare spørgsmålet
hvilken en der skal være to af!)?

Tusind tak for dine inputs so far