Hvad er et "grandebrev"?
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 06-01-03 17:29

Kan nogen fortælle mig, hvad et grandebrev er? Jeg er stødt på det i en
gårdhistorie, hvor det er nævnt, men der skrives intet om, hvad det drejer
sig om.

Grandebrevet nævner alle bymændene i byen, og så følger en opremsning af 27
beboere, hvoraf 1 har underskrevet på alles vegne.

Ove Kronborg
www.geocities.com/ovekronborg/index.html

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 06-01-03 18:36

Grandebrev er i flg. "Ordbog for slægtsforskere" landsbylov eller
landsbyvedtægt.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 06-01-03 18:57

Hej Svend.
Mange tak for hjælpen. Så forstår jeg det bedre.
Hilsen
Ove Kronborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 06-01-03 21:09

On Mon, 6 Jan 2003 18:57:24 +0100, "Ove C. Kronborg"
<ockronborg@mail.tele.dk> wrote:

>Hej Svend.
>Mange tak for hjælpen. Så forstår jeg det bedre.
>Hilsen
>Ove Kronborg

Og det interessante ved dem i slægtsforskningsmæssig sammenhæng er, at
de ind imellem blev tinglæst. D.v.s. de ledende bønder fra landsbyen -
også kaldet granderne - mødte op på herredstinget, og fik landsbyens
vedtagne lov eller vedtægt ført ind i tingbogen.

Det gjorde de vel at mærke med navns nævnelse, og det kan dermed i
heldigste fald give noget, der næsten kan ligne en mandtalsliste for
landsbyen - fra en tid længe før 1787.

På den måde ved vi f.eks. at Rasmus Pedersen, Laurits Fog, Rasmus
Jensen, Jens Michelsen, Michell Pedersen, Jens Andersen og Jens
Rasmussen var bønder i Farre by, Sporup sogn den 2. maj 1663 - 28 år
før kirkebogen starter.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 11-01-03 11:48

Hej Lars
Tak for dine oplysninger. Det er meget interessant, og jeg forsøger at finde
mere om grandebrevet.
Mvh. Ove