Rugbrød det spræker
Fra : Bettina Madsen

Dato : 05-01-03 20:01

Hej på en sne-søndag!

Jeg har bagt rugbrød og for anden
gang er der sket det at brødets overdel er skilt fra
brødets underdel.
Er der nogen der ved hvad det kan skyldes....hvad
gør jeg forkert?

Hjælp!

Bettina

Fra : Snorkelsen

Dato : 05-01-03 20:50

Bettina melede:

> Jeg har bagt rugbrød og for anden
> gang er der sket det at brødets overdel er skilt fra
> brødets underdel.

Det er fordi skidtet fortsætter med at hæve i ovnen. Løsning: Prik en hulens
masse huller med en strikkepind eller en gaffel. Så kan det bedre give sig
og slippe af med fugt.
--
vh ¸.·´¯)

Fra : Bettina Madsen

Dato : 05-01-03 21:14

> Det er fordi skidtet fortsætter med at hæve i ovnen. Løsning: Prik en
hulens
> masse huller med en strikkepind eller en gaffel. Så kan det bedre give sig
> og slippe af med fugt.

o.k., tak for det råd.
Jeg vil for fremtiden huske at prikke brødet inden
det kommer i ovnen.

Bettina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-01-03 23:59

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> gang er der sket det at brødets overdel er skilt fra
> brødets underdel.
> Er der nogen der ved hvad det kan skyldes....hvad

Det er også muligt at der ikke er nok mel i brødet. Jeg har
efter mange år efterhånden lært at dejen lige præcis skal
kunne slippe dejfadet.
Rugbrødsdej er noget ækelt noget at røre ved og alle gode
råd om hvordan en bolledej skal føles ved æltning kan
overhovedet ikke bruges her. Og rugbrødsdej må ikke æltes
for meget, der er alligevel ikke noget (eller ret meget)
gluten der skal æltes sejt.
Jeg prikker ikke brødet.
mvh
Jørgen

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 06-01-03 00:13

Hej

Hvad med at lade det hæve i noget længere tid
jeg lader det hæve i over 12 timer i formen, inden det bages ved 170 grader
i varmluft ovn, i 2 timer.

Claus

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-03 01:05

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> wrote in message
> [...]
> gang er der sket det at brødets overdel er skilt fra
> brødets underdel.
> Er der nogen der ved hvad det kan skyldes....hvad

Det har tidligere været beskrevet, hvordan bagere laver brød og hvordan man
selv kunne gøre noget lignende.

En bradepande i bunden af ovenn og et glas vand i den.
Det skulle give så meget fugt, at brødet kan bevare sin skorpe uden at
sprække.

Find det på google hvis du vil have den helt store version.
Det blev diskutteret inderligt

Mvh
Jimmy