Forskel GF3 til GF4
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-01-03 19:41

Hvor stor er forskellen i et Asus V8200 DeLuxe 64MB DDR ram i forhold til et
Asus AGP-V8460 Ultra Deluxe ?
2D kvaliteten er vel den samme, men hvad med 3D er der meget at hente der ?

Mit system ser således ud:
Asus A7V-266e med en XP2200+
2 X 512 MB DDR-ram

Per

Fra : Flare

Dato : 05-01-03 22:10

Kig på denne graf, og hele artiklen for den sags skyld.

http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-05.html

Mvh
Flare

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-01-03 22:19

Flare wrote:
> Kig på denne graf, og hele artiklen for den sags skyld.
>
> http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-05.html

Tak for linket.
Det er jo et Radeon 9700 Pro jeg skal have så

Men hvor kan man opdrive sådan et herhjemme i DK ?
Selv Asus GF4 er svære at finde på www.edbpriser.dk

Per

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 05-01-03 22:22

Per Beer Hansen wrote:

> Tak for linket.
> Det er jo et Radeon 9700 Pro jeg skal have så
>
> Men hvor kan man opdrive sådan et herhjemme i DK ?
> Selv Asus GF4 er svære at finde på www.edbpriser.dk

ATI producerer ikke selv kort til det europæiske marked, og har derfor
indgået aftale med en lang række producenter. Du bør efter min mening gå
efter et kort fra et af de store firmaer, dvs. Gigabyte eller Hercules og
undgå de ukendte "bambusmærker".
--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-01-03 22:28

Anders Albrechtsen [Lord F] wrote:

> [...]
> gå efter et kort fra et af de store firmaer, dvs. Gigabyte eller
> Hercules og undgå de ukendte "bambusmærker".

Allerhelst ville jeg have et Matrox Parhelia, men det kan jeg for det første
ikke finde nogen steder og for det andet er der ikke video-in på det
(endnu), og det skal der være.
Så må man jo se sig om efter noget andet, og da jeg har et Asus kort i
forvejen (og har haft det tidligere også) uden problemer, så var det et
naturligt valg.
Jeg er dog ikke fast besluttet på hvad det skal være for et kort, men et
Radeon ser da spændende ud.
Problemet er så bare at finde en forhandler der har kortet hjemme

Per

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 06-01-03 01:40

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> et Radeon ser da spændende ud.
> Problemet er så bare at finde en forhandler der har kortet hjemme

Hvis du skal bruge kortet til spil er der ikke meget at hente ved at
udskifte dit GF3 med et Matrox Parhelia. Lige nu er Radeon 9700 Pro det
absolut hurtigste kort, men kan du vente lidt endnu vil du om et par måneder
helt sikkert kunne finde et GeForce FX baseret kort fra Asus og de andre
velkendte producenter.
--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-01-03 08:23

Anders Albrechtsen [Lord F] wrote:

> Hvis du skal bruge kortet til spil er der ikke meget at hente ved at
> udskifte dit GF3 med et Matrox Parhelia.

Det er jeg klar over, men det er "kun" ca. 5 - 10 % af tiden der bliver
spillet.
Resten er lidt blandet, men mest video redigering.

> Lige nu er Radeon 9700 Pro
> det absolut hurtigste kort, men kan du vente lidt endnu vil du om et
> par måneder helt sikkert kunne finde et GeForce FX baseret kort fra
> Asus og de andre velkendte producenter.

Det skulle helst være nu, da jeg har fundet en "arving" til mit GF3 kort

Per

Fra : Thomas

Dato : 06-01-03 08:36

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMbigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det er jeg klar over, men det er "kun" ca. 5 - 10 % af tiden der bliver
> spillet.
> Resten er lidt blandet, men mest video redigering.

Er det så ikek bedre at investere i et rent Videoredigeringskort, da det er
det du roder meget.
Det kan alt andet kun være meget bedre end de udgaver der bliver presset ind
på diverse grafikkort.

venligst

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-01-03 09:00

Thomas wrote:

> Er det så ikek bedre at investere i et rent Videoredigeringskort, da
> det er det du roder meget.
> Det kan alt andet kun være meget bedre end de udgaver der bliver
> presset ind på diverse grafikkort.

De fleste video'er jeg redigerer, er "grabbet" på forhånd hvorefter jeg får
dem leveret på CD'ere.
Jeg skal dog bruge video-in (analog) til mit eget video kamera og VHS
maskine, som jeg også selv grabber fra i ny og næ.

Men nu er det jo heller ikke video det hele, jeg bruger PC'en til mange
andre ting også, bl.a. nyhedsgrupper

Per

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 07-01-03 16:41

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Resten er lidt blandet, men mest video redigering.

> Det skulle helst være nu, da jeg har fundet en "arving" til mit GF3

Ok. Så bør du gå efter et Radeon 9700 Pro fra Gigabyte eller evt. et
GeForce4 Ti4600 kort.
--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-01-03 19:02

Anders Albrechtsen [Lord F] wrote:

> Ok. Så bør du gå efter et Radeon 9700 Pro fra Gigabyte eller evt. et
> GeForce4 Ti4600 kort.

Hvad med et GF4 TI 4800 SE fra MSI ?
Sådan et har de hos
http://www.shg.dk/produkter/list.asp?mode=hardware&kat=grafikkort
men jeg har aldrig hørt om det før.
Er det bare et "forklædt" TI 4600 ?

Per

Fra : DWM

Dato : 08-01-03 00:33

> Hvad med et GF4 TI 4800 SE fra MSI ?
> Sådan et har de hos
> http://www.shg.dk/produkter/list.asp?mode=hardware&kat=grafikkort
> men jeg har aldrig hørt om det før.
> Er det bare et "forklædt" TI 4600 ?

Det er en fejl. De har et som de kalder ti4600-8x. Mon ikke det kunne være
det.

/Kenneth Iversen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-01-03 09:10

DWM wrote:

> Det er en fejl. De har et som de kalder ti4600-8x. Mon ikke det kunne
> være det.

Hvis det er en fejl, så er det da en ret "grundig" fejl.
Her er hvad de skriver om det:

PRODUCENT: MSI
MODEL: MS-8900-VTD
INFO: 128MB DDR RAM, AGPx4/AGPx8, TV-Out, Video-In, DVI, Retail

YDERLIGERE INFO:
GRAFIKPROCESSOR: nVidia Ti-4800SE
CHIP FEATURES: nfiniteFX II engine & niteFX II engineFX II EnginefiniteFX II
Engine
PIPELINES: 8 dual-rending pilelines
INDSTIKSPORT: AGP
AGP HASTIGHED: AGPx4/AGPx8GPx8
CORE CLOCK: 275 MHz
RAM: 128 MB DDRRAM
RAM CLOCK: 275 MHz
RAM NS SEK: 4 ns DDR ram
RAM BÅNDBREDDE: Op til 8.8GB/sek
RAMDAC: 2x350 MHz

Det er jo et helt andet chipset (ifølge disse oplysninger) end der er på et
Ti4600.

Men er det en fejl ?

Per

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 08-01-03 17:35

Per Beer Hansen wrote:

> Hvad med et GF4 TI 4800 SE fra MSI ?
> Sådan et har de hos
> http://www.shg.dk/produkter/list.asp?mode=hardware&kat=grafikkort
> men jeg har aldrig hørt om det før.

Heller ikke jeg, og det findes ikke på MSI's hjemmeside.

> Er det bare et "forklædt" TI 4600 ?

Det kunne noget tyde på. Men jeg tror du er nødt til at ringe over og spørge
SHG om de mere præcise specifikationer. Hvis de har kortet hjemme, kan man
helt sikkert finde clockhastighederne på GPU og RAM et eller andet sted på
æsken.

Dog vil jeg stadig anbefale dig at købe et Radeon 9700 i stedet, specielt
hvis du holder af at spille i de høje opløsninger med FSAA og Anisotropisk
filtrering.
--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 08-01-03 17:47

> [...]
> spørge SHG om de mere præcise specifikationer. Hvis de har kortet
> hjemme, kan man helt sikkert finde clockhastighederne på GPU og RAM

I følge en artikel
http://www.explosivelabs.com/reviews/ti4200-8x/index.shtml refereret i en
anden tråd, er der tale om et GeForce4 Ti4400 med AGP 8x. De nye specs er
som følger:

1) Ti4200 -> Ti4200 8X AGP (varierende clockspeed op til 275/550)
2. Ti4400 -> Ti4800SE (275/550 clockspeed)
3) Ti4600 -> Ti4800 (300/650 clockspeed)

Det er gentlig ret forvirrende, idet man burde antage, at Ti4800SE skulle
være hurtigere end Ti4800, men det er åbenbart ikke tilfældet.
--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-01-03 09:48

> [...]
>
> Det er gentlig ret forvirrende, idet man burde antage, at Ti4800SE
> skulle være hurtigere end Ti4800, men det er åbenbart ikke tilfældet.

OK, så blev jeg da så meget klogere, tak for det.

At det så er totalt forvirrende, med deres nummer rækkefølge virker da noget
speget

Per

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 09-01-03 10:44

Per Beer Hansen wrote:

> OK, så blev jeg da så meget klogere, tak for det.
>
> At det så er totalt forvirrende, med deres nummer rækkefølge virker
> da noget speget

Helt enig
--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Anders Albrechtsen ~

Dato : 05-01-03 22:18

Per Beer Hansen wrote:
> Hvor stor er forskellen i et Asus V8200 DeLuxe 64MB DDR ram i forhold
> til et Asus AGP-V8460 Ultra Deluxe ?

Der er ret stor forskel i de højeste opløsninger, specielt med FSAA.

> 2D kvaliteten er vel den samme, men hvad med 3D er der meget at hente
> der ?

2D kavliteten er væsentligt bedre på GeForce4 kortene hvilket skyldes at
DACs sidder helt nede ved signalkablet. Selvom den ikke er helt så god som
Matrox Parhelia er den på højde med ATIs.

> Mit system ser således ud:
> Asus A7V-266e med en XP2200+
> 2 X 512 MB DDR-ram

Så får du en del ud af at skifte idet dit nuværende GF3 har nået grænsen ved
en 1300-1400 MHz.

--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 09-01-03 12:04

Du får mere ud af Ati Radeon9500Pro, for med de sidste modifikationer og
drivere optimeringer har gjort at kortet nu let slår GF4Ti4600 med uden FSAA
og Anisotropic-filtering og med disse dele aktiveret er kortet væsentligt
hurtigere end GF4Ti4600 - og så fås kortet til kun 1700kr og driverne er
rigtig både og de driver problemer Ati før havde er væk - driverne er lige
så gode/dårlige som nvidia's.
-Niels-

Anders Albrechtsen [Lord F] <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Di1S9.25541$Hl6.2922453@news010.worldonline.dk...