Varm chokolade?
Fra : Bitten

Dato : 05-01-03 16:19

Nogen der har en god opskrift på varm chokolade? Jeg tror der er en i
Frk. Jensens Kogebog, men den har jeg ikke lige hvor jeg er nu...

Og det skal altså være med rigtig chokolade i!

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 05-01-03 16:34

"Bitten" skrev i en meddelelse

> Nogen der har en god opskrift på varm chokolade? Jeg tror der er en i
> Frk. Jensens Kogebog, men den har jeg ikke lige hvor jeg er nu...
>
> Og det skal altså være med rigtig chokolade i!

Fra Meyers "Lidt men godt om chokolade":
- Min drikkechokolade

4 kopper

100 g mørk chokolade, gerne Guanaja 70 %
4 dl sødmælk
10 g lyst rørsukker
1/3 stang vanille
1/2 dl piskefløde

Hak chokoladen og stil den tilside. Varm mælk fløde, sukker og vanilie op.
Lad det hvile nogle minutter. Tak vanillestangen op og skrab kornene i.
Tilsæt chokoladen og lad den smelte og pisk til du har en ensartet
chokolade. Meyer anbefaler at lade den stå natten over i køleskab og så
varme den op og drikke den. Det giver en mere fyldig og blød smag.

Men jeg har nu også med succes drukket den med det samme.

Desuden tilsætter jeg mere vanille og mere sukker - men jeg har nok også en
meget sød tand.

Kåre

Fra : w e b w o m a n

Dato : 05-01-03 16:48

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@NOSPAMhum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Desuden tilsætter jeg mere vanille og mere sukker - men jeg har nok også
en
> meget sød tand.

Så vidt jeg husker, skal der også en del mere mælk i den opskrift - specielt
hvis man følger rådet om at lade den stå natten over. Jeg lavede den engang
en lørdag aften til en brunch om søndagen.

Den smager himmelsk - når man altså vælger en GOD chokolade!

Mvh. lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-01-03 17:06

[w e b w o m a n | Sun, 5 Jan 2003 16:48:08 +0100]

>Så vidt jeg husker, skal der også en del mere mælk i den opskrift - specielt
>hvis man følger rådet om at lade den stå natten over.

Såvidt jeg husker, har du helt ret - den er lidt for "tung" at drikke
ellers.

>Den smager himmelsk - når man altså vælger en GOD chokolade!

Ja for pokker. En Valrhona Manjari er mit personlige valg her :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Dorthe

Dato : 05-01-03 17:04

On Sun, 05 Jan 2003 15:19:21 GMT, bitt1@sol.dk (Bitten) wrote:

> [...]
>Frk. Jensens Kogebog, men den har jeg ikke lige hvor jeg er nu...
>
>Og det skal altså være med rigtig chokolade i!

Der er kommet en "ny" variant til alle der elsker den varme chokolade
drik. - Frellesen ( og sikkert andre chokolade butikker) sælger pinde
med en chokolade/sukker klump ( som en kandis- pind ) lige til at
putte i en kop varm mælk ! - nemt og bekvemt - koster vist noget med
25 kr - 5 stk. Lidt dyrt - men man kunne jo blot lave dem selv (det
ser ud til at de er "støbt" i små bægere - plast engangs i snapseglas
størrelse !) så er du tit akut trængende er det måske en ide !

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-01-03 22:04

Hej Bitten.

Bitten <bitt1@sol.dk> wrote:

> Nogen der har en god opskrift på varm chokolade? Jeg tror der er en i
> Frk. Jensens Kogebog, men den har jeg ikke lige hvor jeg er nu...

I min gamle Frk. Jensen fra 1904 kan jeg ikke finde nogen opskrift; men
jeg fandt én i Tørsleffs den gule dessertbog, som min hustru har fra
1994:

Chokolade:
Til 1 liter mælk, hvoraf man får 7 kopper chokolade, beregnes:
125 g chokolade
1 spsk. kakao
1/2 dl kogende vand
evt melis efter smag

Den itubrækkede chokolade ogkakaoen smeltes i kogende vand. Mælken
spædes i lidt efter lidt under stadig piskning. Chokoladen koges et par
minutter og smages evt til med sukker.

Mvh Sebastian

> Og det skal altså være med rigtig chokolade i!

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-01-03 23:47

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse

http://home6.inet.tele.dk/sadyhr
> DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50
Hvis man bruger rigtig kogechokolade, der ikke har mere end
30% kakao, ja så må man bruge ekstra kakao. Hvis man bruger
en 50% chokolade, så passer pengene med sødmen. Hvis man
bruger en chokolade med 70% kakao, skal man evt. bruge lidt
mindre chokolade, men til gengæld søde lidt og muligvis
komme fløde i.

Ud fra et slankesynspunkt er det altså bedst at bruge 70%
chokolade, uden tilsætning af fløde. Eller endnu bedre bare
kakaopulver (ca 80% kakao).

En årsag til at kakao ikke er noget særligt er måske at der
bruges for lidt kakaopulver og at resultatet ikke bliver
fedt nok. (uden tilsætning af fløde).

En vigtig ting, hvis man "kun" laver kakao (1 liter) er at
udskifte 2 dl af mælken med vand som kakaoen og sukker skal
koge op i herefter tilsættes mælk til en liter. Et ensym i
kakao kan få mælk til at skille, derfor opkoget i vand først
(Dansk Husmoder Leksikon).
mvh
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-01-03 18:34

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message

> En vigtig ting, hvis man "kun" laver kakao (1 liter) er at
> udskifte 2 dl af mælken med vand som kakaoen og sukker skal
> koge op i herefter tilsættes mælk til en liter.

....eller (IMHO) endnu bedre - kaffe i stedet for vand.

vh
Jan

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 05-01-03 23:50

"Bitten" <bitt1@sol.dk> wrote in message
> Nogen der har en god opskrift på varm chokolade? Jeg tror der er en i
> Frk. Jensens Kogebog, men den har jeg ikke lige hvor jeg er nu...

> Og det skal altså være med rigtig chokolade i!

150 g mørk kogechokolade, helst 60% eller derover
50 ml vand (½dl)
1 l sødmælk

Varm vandet op i en gryde og smelt chokoladen heri ved svag varme. Tilsæt
mælken og varm langsomt op til kogepunkt under omrøring. Drikken skal lige
netop koge.
Der kan serveres flødeskum til.

Jeg lavede den med Toms chokolade, tror jeg, og den blev udmærket.

Hapset fra www.danish-deli-food.com.