Man skal ikke gå over bækken...
Fra : MP Jakobsen

Dato : 05-01-03 15:04

Man skal ikke gå over bækken før skindet er solgt.

Er der nogen der kan huske i hvilken film det bliver sagt? Det er en af mine
kammerater, som har plaget mig med det spørgsmål... Og siden jeg ikke kender
svaret, må jeg ty til mine eksperter!

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 05-01-03 15:49

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> writes:
> [...]
> kammerater, som har plaget mig med det spørgsmål... Og siden jeg ikke kender

Det lyder som Axel Strøbye i Dirch Passer-filmen "Pigen og
Millionæren" fra 1965 (vistnok).

Der er ihvertfald en eller flere film, hvor Strøbye får rodet flere
ordsprog sammen.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : -= Buster =-

Dato : 05-01-03 15:52

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mine
> kammerater, som har plaget mig med det spørgsmål... Og siden jeg ikke

Det er muligvis fra Boondock saints (kanon film). Det er den gamle bartender
der har problemer med ordsprog og bytter lidt om på dem...

Buster

Fra : MP Jakobsen

Dato : 05-01-03 17:58

"-= Buster =-" <ring@mail.tdcadsl.dk> wrote in message news:3e184682$0> Det
er muligvis fra Boondock saints (kanon film). Det er den gamle bartender
> der har problemer med ordsprog og bytter lidt om på dem...

Bingo!

Alletiders!

Fra : MP Jakobsen

Dato : 05-01-03 15:59

> [...]
mine
> kammerater, som har plaget mig med det spørgsmål... Og siden jeg ikke

Det skulle være en film, hvor de taler engelsk. Det er altså i oversættelsen
de siger det. Desuden skulle det være en film hvor personen ofte laver
forkerte ordsprog...

MP

Fra : Morten DH

Dato : 05-01-03 16:58

> Det skulle være en film, hvor de taler engelsk. Det er altså i
oversættelsen
> de siger det. Desuden skulle det være en film hvor personen ofte laver
> forkerte ordsprog...

Er der ikke noget med at bad-guy'en i Last Action Hero også har problemer
med den slags?

Fra : Mark Høserich

Dato : 05-01-03 17:29

> Det skulle være en film, hvor de taler engelsk. Det er altså i
> oversættelsen de siger det. Desuden skulle det være en film hvor
> personen ofte laver forkerte ordsprog...

Boondock Saints. Bartenderen (Fuck ass!!), er noget halvsenil og blander
ordsprog sammen.

MVH
M<a>RK

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-03 17:32

> [...]

> de siger det. Desuden skulle det være en film hvor personen ofte laver

Hmmm...

Biff i Back to the Future laver jo den slags.

"Now make like a tree and get out of here"
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'd always conceived that [G'kar] was pronounced
The RockBear. ((^)) GUH-kar. Andreas started pronouncing it SHUH-kar.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 05-01-03 20:49

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> "Now make like a tree and get out of here"

Hah, den er også med i Boondock Saints. Selvfølgelig (det er jo BS) er
der indsat et "fuck":

"Now make like a tree and get the fuck out of here"

Samme bartender der siger det, som er nævnt andre steder i filmen :)
Måske er hans "fuck-ups" måske endda en reference til BTTF?

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-01-03 10:51

Ulrik Jensen <ulrik@qcom.dk> writes:

> Hah, den er også med i Boondock Saints. Selvfølgelig (det er jo BS) er
> der indsat et "fuck":
>
> "Now make like a tree and get the fuck out of here"

Men det er jo ikke en sammensætning af to ordsprog, bare en måde at
lægge mere tryk på meningen bag ordsproget - det kan sagtens være med
vilje, for effektens skyld.

"Now make like a tree, and split" betyder jo netop "go away".
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : H3nrik V!

Dato : 06-01-03 11:50

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message

> [...]
> vilje, for effektens skyld.
>
> "Now make like a tree, and split" betyder jo netop "go away".

Men "Make like a tree - leave" giver den rette dobbeltbetydning...

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 06-01-03 16:54

"H3nrik V!" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> writes:

> Men "Make like a tree - leave" giver den rette dobbeltbetydning...

Helt i trådens ånd havde jeg naturligvis med vilje blandet to udtryk
sammen.

*host*
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : H3nrik V!

Dato : 06-01-03 18:58

> Helt i trådens ånd havde jeg naturligvis med vilje blandet to udtryk
> sammen.

Vupti... Note til mig selv: Svar _ikke_ på sprogmæssige finurligheder før kl
12...! ;)

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 05-01-03 20:28

På min R2 dvd af Boondock Saints er det i starten hvor den senile bartender
roder rundt i ordsprogene ("People in glasshouses sink ships!"), hvorefter
en af McManus brødrene tager pis på ham ved at sige:
"Don't cross the road, if you can't get out of the kitchen!"
Oversat til:
"Gå ikke over bækken, før skindet er skudt!"