Borttappade gatunamn i Köpenhamn
Fra : Kenneth Mossberg

Dato : 05-01-03 12:06

God fortsättning på det nya året!

Har jämfört Waagensens bok "Kort över Köpenhamn" från år 1886, med dagens
karta. Hittar inte följande gator, med reservation över
felstavning/feluppfattat;

Ahrenborgs gade (har den gatan angiven 1918 och 1936)
Slagelsegade (har den gatan angiven 1911) kan vara densamma som
Slagtehusgade (?) eftersom den som bodde där var Pölsemagersvend

Dessutom har jag en person född 1881 i Fredriksberg (modern bor på
Danmarksgade ovanför Gl. Kongevej) där anteckning finns; "infördt i Gestwold
socken kyrkobog"
Kan någon säga vad det betyder, eftersom jag inte hittar Gestwold.

Med tack på förhand
Kenneth Mossberg

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-01-03 12:16

Kenneth Mossberg skrev:

> Slagelsegade (har den gatan angiven 1911) kan vara densamma
> som Slagtehusgade (?) eftersom den som bodde där var
> Pölsemagersvend

Det er ikke samme gade. Slagelsegade ligger på Østerbro (og den lå der
også i 1911). Det er en sidegade til Østerbrogade på østre side næsten
midt mellem Lille Triangel og Trianglen.

TT

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 05-01-03 12:41

Ahrenborgsgade findes ikke i København - kan det være en fejllæsning for
Aarendalsvej (tidligere navn for Slagelsegade) ?
Slagelsegade findes stadig - Waagensens kort felt B6, sidegade til Østerbrogade
og løber ud i Holsteinsgade.
eller kan det være en fejllæsning for Aarhusgade (A6)?
Angiv eventuelt kortfeltet - så kan jeg nemmere finde gaden!

Kenneth Mossberg wrote:

> [...]
> Slagelsegade (har den gatan angiven 1911) kan vara densamma som
> Slagtehusgade (?) eftersom den som bodde där var Pölsemagersvend

I 1881 lå Danmarksgade i Frederiksberg sogn. Opdelingen af Frederiksberg sogn
begynder først 1897.
Syd for, i København (Vesterbro) findes det 1880 oprettede Skt. Matthæus sogn.
Nord for, i København (Nørrebro) findes enten Skt. Stefans eller Skt. Johannes
sogne.

Så personen er altså ikke indført i nabosognenes kirkebøger - og jeg har heller
ikke nogen god idé.
Jeg skal på Rigsarkivet i morgen aften, kan du eventuelt sende mere præcise
oplysninger, så skal jeg prøve at kontrollere indførelsen. SEND VENLIGST SVAR
TIL pk@dkks.dk - jeg får ikke chekket denne mailadresse i morgen.

med venlig hilsen
Peter Kristiansen

Fra : Nakita

Dato : 05-01-03 12:41

"Kenneth Mossberg" skrev d. 05-01-03 12:06 dette indlæg :
> [...]
Gestwold
> socken kyrkobog"
> Kan någon säga vad det betyder, eftersom jag inte hittar Gestwold.

Slagelsegade ligger stadig på Østerbro og hedder det samme
Slagtehusgade ligger stadig på Vesterbro (Kødbyen) og hedder det samme.
Det er en sidegade til Halmtorvet lige ved Hovedbanegården.
Danmarksgade lå ved Gammel Kongevej, men er blevet nedlagt.
Jeg kan ike finde en Ahrensborg gade, men der findes en Arnborg Alle i
Kastrup.

Jeg håber det kan være til lidt hjælp.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 05-01-03 12:44

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 05-01-03 12:45

Hej Kenneth Mossberg

din e-mail-adresse virker ikke - derfor får du kun svar her!

Fra : Nakita

Dato : 05-01-03 18:00

> Ahrenborgs gade (har den gatan angiven 1918 och 1936)

KAN DET EVT. VÆRE ARKONAGADE PÅ VESTERBRO?

KAN EVT. VÆRE GETSEMANE SOGN

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne-Lise Jensen

Dato : 05-01-03 19:06

Ahrenborgsgade = Ahrensbergsgade?

Jeg er født i Ahrensbergsgade (opkaldt efter familien Ahrensberg på Amager.
Gaden skiftede omkring 1940 navn til Ålandsgade (Aalandsgade).
Den er en sidegade til Holmbladsgade, København, Sundby.
Med venlig hilsen
Anne-Lise Jensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-01-03 04:58

Kenneth Mossberg wrote:
> God fortsättning på det nya året!
I lige måde

> Har jämfört Waagensens bok "Kort över Köpenhamn"
> från år 1886, med dagens karta.
Der er sket mange ændringer og tilføjelser netop omkring århundredeskiftet,
hvor der var en voldsom udvikling af København og derfor en stor tilgang af
nye gade og vejnavne.

> Ahrenborgs gade (har den gatan angiven 1918 och 1936)
Det er der ikke noget der hedder eller har heddet i København.
Arendalsgade på Østerbro er navngivet 1925
Anne-Lise Jensens forslag om Ahrensbergsgade er også det nærmeste jeg kan
komme.

> Slagelsegade (har den gatan angiven 1911) kan vara densamma som
Slagelsegade på Østerbro er navngivet 1886 og hedder stadigt så, men var
tidligere en del af Rosendalsvej.

> Slagtehusgade (?) eftersom den som bodde där var Pölsemagersvend
Slagtehusgade er på Vesterbro, men er først anlagt i Kødbyen i 1931.
En pølsemager i Slagtehusgade lyder jo rigtigt nok - men mig bekendt var der
ikke egentlig beboelse i Kødbyen.

> Danmarksgade
Findes endnu i 1966 som sidegade til Gl. Kongevej - der er stadig en lille
rest tilbage )

> Gestwold socken kyrkobog"
Nej den kan jeg ikke greje - gaden hører til Sankt Markus Kirke/sogn.
Det tyskklingende navn kunne lede en til det sønderjyske, men det nærmeste
jeg kan finde er Gesten Anst herred Ribe Amt
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Kenneth Mossberg