C/C++ openGL tutorials
Fra : Anders Christensen

Dato : 05-01-03 03:02

Hejsa NG
Jeg går og kigger lidt på at kaste mig over noget opengl programmering i C
eller C++...
Men så er det lige at jeg mangler nogen gode tutorials til at starte ud fra
:)
Jeg koder på en unix platform og bruger gcc.

Hvis nogen af jer kender til nogen tutorials der måske kan bruges/hjælpe mig
igang vil jeg meget gerne have dem postet her eller pr mail.

På forhånd tak

Mvh Anders Christensen

Fra : Teis Draiby

Dato : 05-01-03 03:40

Et par af mine egne links:
http://fly.srk.fer.hr/~unreal/theredbook/ // Ikke ligefrem en 'tutorial'
http://www.cs.vassar.edu/~ellman/old-courses/378-fall-2000/cs378-lecture11-s
mall.pdf

Kig også på GameDev.net, der findes gode artikler (ihvertfald om relaterede
emner)
http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=31

-Teis

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-01-03 09:15

"Anders Christensen" <mail@virtueltechnology.com> writes:

> [...]
>
> Hvis nogen af jer kender til nogen tutorials der måske kan bruges/hjælpe mig
> igang vil jeg meget gerne have dem postet her eller pr mail.

Der er en gut der kalder sig for NeHe - eller også er det bare hans
site der hedder det, der har lagt en masse tutorials ud. Gående fra
helt simple ting til forholdsvis avancerede. Jeg kan ikke huske
url'en, men google er din ven og ellers mener jeg der er et link fra
opengl.org.

Personligt har jeg haft meget stor glæde af at købe "den røde bog" -
OpenGL Programming Guide fra OpenGL ARB. Jeg havde problemer med at få
tingene til at falde på plads før jeg fik den.

Jeg er dog ikke klar over, om der er en ny på vej der dækker de nye
OpenGL versioner. Jeg mener min kun dækker version 1.2.

- Jacob Atzen

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-01-03 12:51

> [...]
>
> Jeg er dog ikke klar over, om der er en ny på vej der dækker de nye
> OpenGL versioner. Jeg mener min kun dækker version 1.2.

Hvad NeHe angår mindes jeg at de fleste af hans ting kræver windows.h så den
er nok ikke så god på min BSD :)
Men jeg kigger da lige lidt på de andre der er foreslået :)

Mvh Anders Christensen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-01-03 13:10

> [...]

> er nok ikke så god på min BSD :)
> Men jeg kigger da lige lidt på de andre der er foreslået :)

Jeg er ret sikker på, at NeHe's tutorials er skrevet til både Windows
og Linux. Så mon ikke du kan bruge Linux versionen til BSD?

- Jacob Atzen

Fra : Jan Tvorup

Dato : 05-01-03 14:04

Hej

<SNIP>

> Hvad NeHe angår mindes jeg at de fleste af hans ting kræver windows.h så den
> er nok ikke så god på min BSD :)
> Men jeg kigger da lige lidt på de andre der er foreslået :)

NeHe (der iøvrigt kan findes på: http://nehe.gamedev.net/ ), skriver
godt nok til windows.h, men nederst på alle hans tutorialsider kan man
downloade kildekoden til mange forskellige systemer (jeg tror dog ikke
BSD er på listen, men den kan måske udledes fra en anden version, f.eks.
Linux)

/Jan

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-01-03 15:27

> [...]
> downloade kildekoden til mange forskellige systemer (jeg tror dog ikke
> BSD er på listen, men den kan måske udledes fra en anden version, f.eks.

Jeg har kastet mig over en trial af Borland C++ 6 på windows er giver mig
igang med NeHe's tutorials og ser hvad der kommer ud af det.

Mange tak for de hurtige svar.

Mvh Anders Christensen

Fra : Gonex

Dato : 05-01-03 12:20

Check http://nehe.gamedev.net/ jeg har selv brugt denne side til OpenGL og
den er genial. Jeg har sågar selv et lille spil liggende i download
sectionen. Den heder Spacerace (hvis man må prale lidt). Anywhay OpenGL
delen til det spil blev lavet udelukkende ved hjælp af den viden jeg kunne
få fra denne side.

God fornøjelse. Hilsen Mikael Heinze.

Fra : Rasmus Kaae

Dato : 09-01-03 09:47

Anders Christensen wrote:
> [...]
> :)
> Jeg koder på en unix platform og bruger gcc.

Hejsa, jeg skrev for nogen tid en lille tutorial, så folk kunne komme i
gang med OpenGL. Opsætningskoden er dog til Windows, men det er
forholdsvis let at abstrahere væk fra og i stedet benytte f.eks. Glut,
der jo virker på en hel del flere platforme.

<http://www.daimi.au.dk/~kaae/articles/OpenGL.html>