Hvad er straffen for højforræderi?
Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 05-01-03 00:56

Hej,

Grundloven siger:

§ 34. Folketinget er ukrænkeligt. Enhver, der antaster dets sikkerhed eller frihed, enhver, der udsteder eller adlyder nogen dertil
sigtende befaling, gør sig skyldig i højforræderi.

Men hvad er straffen for højforræderi?

Hvis jeg søger på retsinfo.dk er der kun en lov der indeholder ordet
"højforræderi", og det er grundloven, og højforræderi bliver kun nævnt i
ovenstående paragraf...

Hvad vil det i øvrigt sige at folketinget er ukrænkeligt?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/

Fra : Bo

Dato : 05-01-03 01:16

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
enhver, der udsteder eller adlyder nogen dertil

> sigtende befaling, gør sig skyldig i højforræderi.

Såvidt vides har ingen endnu prøvet at tage magten fra Folketinget. Du får heller ikke
lov, hvis du prøver, så bliver du omgående "smidt ud". Okay hvis du tager din "bøsse" med
og skyder de to Aukner, så får du mindst 16 års fængsel eller livstidsstraf !

http://www.dkp-ml.dk/art3/4281.htm
http://www.skole-forum.dk/grundlov3.htm
§ 34

Folketinget er ukrænkeligt. Enhver, der antaster dets sikkerhed
eller frihed, enhver, der udsteder eller adlyder nogen dertil
sigtende befaling, gør sig skyldig i højforræderi.

§ 34 Kommentarer til DANMARKS RIGES GRUNDLOV, Kapitel 4

Det er ifølge denne paragraf højforræderi at forsøge at tage magten fra folketinget. Igen
for at sikre demokratiet.

> Hvad vil det i øvrigt sige at folketinget er ukrænkeligt?
Det er ifølge denne paragraf højforræderi at forsøge at tage magten fra folketinget. Igen
for at sikre demokratiet.

vh bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-03 01:33

Bo skrev:

>Såvidt vides har ingen endnu prøvet at tage magten fra Folketinget.

Måske ikke, men der er alligevel begået højforrædderi. Det skete
under anden verdenskrig da to folketingsmedlemmer blev arresteret
og fængslet uden at retsgrundlaget var i orden. Anklagen lød på
medlemskab af kommunistpartiet - et parti der var lovligt da de
meldte sig ind, men som blev gjort ulovligt med tilbagevirkende
kraft. Det var noget værre noget - og straffen var nul og niks.
Ingen af de øvrige medlemmer, som alle efterfølgende godkendte
handlingen, blev holdt ansvarlige for forbrydelsen.

--
Bertel

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 05-01-03 15:31

> [...]
> Ingen af de øvrige medlemmer, som alle efterfølgende godkendte
> handlingen, blev holdt ansvarlige for forbrydelsen.

Hvad er straffen så? - at man skal skamme sig?

Fra : Holger Danske

Dato : 05-01-03 15:33

Morten Blinksbjerg Nielsen wrote:

> Hvad er straffen så? - at man skal skamme sig?

Livsvarigt fængsel, eller under krig, dødsstraf, for den findes skam endnu,
men skal så dømmes ved en militærdomstol, så vidt jeg er orienteret, men nu
er jeg /ikke/ jurist, så hvis der sidder en her med en lovtekst ved hånden,
så ret mig endelig !

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Mercenary

Dato : 05-01-03 23:28

"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
nu
> er jeg /ikke/ jurist, så hvis der sidder en her med en lovtekst ved

Dødsstraf under krigstid blev afskaffet 1994.
Skrevet (meget) tidligere i gruppen.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-01-03 23:40

On 05/01/03 15:32, in article av9fmt$8hq$1@sunsite.dk, "Holger Danske"
<holger_danske@msn.net> wrote:

> Livsvarigt fængsel, eller under krig, dødsstraf, for den findes skam endnu,

Nej. Dødsstraf er afskaffet i Danmark.

> men skal så dømmes ved en militærdomstol,

De findes heller ikke mere.

/kristian

Fra : DS

Dato : 06-01-03 00:41

> De findes heller ikke mere.

Dvs. overtrædelser af militærstraffeloven, og andre forhold i militær-regi
bliver dømt i det civile retssystem?

/Daniel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-01-03 21:13

On 06/01/03 0:41, in article 3e18c297$0$142$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
"DS" <dst82@msn.com> wrote:

> Dvs. overtrædelser af militærstraffeloven, og andre forhold i militær-regi
> bliver dømt i det civile retssystem?

Ja, men i et vist omfang med militær påtalemyndighed - d.v.s. auditør i
stedet for statsadvokat m.m.

Nogle sager kan dog afgøres uden dom (arbitrær straf), således at den
militære chef selv kan pålægge straf uden dom efter egen undersøgelse.

Se evt. militær retsplejelov:
http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/A19870064329-REGL

/kristian

Fra : David Bouch

Dato : 05-01-03 19:15

Regner med at alle er godt klar over at den pågældende lov, og andre, var
tvunget på plads af besættelsesmagten. Scavenius´ bog om emnet er
interessante læsning forresten, selvom det er mere politik end jura.

Fra : Peter Bjoern

Dato : 05-01-03 16:51

On Sun, 5 Jan 2003 00:55:56 +0100, "Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>sigtende befaling, gør sig skyldig i højforræderi.

Det nærmeste er nok straffelovens § 113 :

§ 113. Den, som antaster Folketingets sikkerhed eller frihed eller i øvrigt
foretager nogen handling, der sigter til ved magtanvendelse eller trussel derom
at aftvinge Folketinget nogen beslutning eller hindre det i frit at udøve sin
virksomhed, straffes med fængsel indtil 16 år eller under skærpende
omstændigheder på livstid.
Stk. 2. Samme straf kommer til anvendelse på den, der på tilsvarende måde
angriber eller øver tvang mod kongen eller den, der med hjemmel i forfatningen
fører regeringen, eller mod ministrene, Rigsretten eller Højesteret.

Med venlig hilsen

Peter