Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makrofotografering ( prøver igen :) )
Fra : Sparre

Dato : 04-01-03 18:46

Hejsa

Har igennem et stykke tid forsøgt mig med Makro fotografering, har brugt et
HP C500 (lorte camera) men der er da kommet et par billeder ud af det.

http://www.sparre.it/billeder/blad-makro-sommer2002.jpg
http://www.sparre.it/billeder/lavendel-makro-sommer2002.jpg
http://www.sparre.it/billeder/rose-makro-sommer2002.jpg
http://www.sparre.it/billeder/snegl-makro-sommer2002.jpg
http://www.sparre.it/billeder/sommerfugl-makro-sommer2002.jpg

Dette er bare et par af de bedste, mener jeg tog omkring 250 på to dage.

Er der nogen af jeg der har lyst til at dele Makro erfaringer, med en
absolut amatør, som render rundt med et skodcamera ;)

--
Sparre

Fra : Peter

Dato : 04-01-03 19:41

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen af jeg der har lyst til at dele Makro erfaringer, med en
> absolut amatør, som render rundt med et skodcamera ;)

Hej
De ser sgu da fine ud !
Prøv at skriv lidt om camera setting, mm. på din side.

Her er en link til en vikelig macronørd,
den er måske værd at kigge lidt på:
http://www1.photosig.com/viewarticle.php?id=844

Har selv prøvet lidt med et Cannon G1, men uden den
specielle macrolinse nman kan få som tilbehør til 1.600 Kr :((
Så det er vist begrænset hvad jeg kan lave af macro optagelser.

Venligst
Peter

Fra : Mikael

Dato : 04-01-03 21:14

Hej Peter

Har selv haft et Canon G1. Det kan let og billigt lade sig gøre at lave
makro optagelse på sådan en fætter. Du skal bare investere i Canons egen
forsats, som egentlig bare er et stykke plast med gevind i begge ender. Så
kan du uden problemer skrue diverse filtre på kameraet. Køb derefter et
nærlinse sæt, det koster ca. 500,00 for 3 linser. Det er en langt bedre og
billigere løsning end canons eget "makroobjektivforsatskruepålinse".

Mikael

Fra : Peter

Dato : 05-01-03 12:52

"Mikael" <m.kristensen_no_spam_@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærlinse sæt, det koster ca. 500,00 for 3 linser. Det er en langt bedre og
> billigere løsning end canons eget "makroobjektivforsatskruepålinse".

Hej Mikael
Mange tak for dit indlæg!
Jeg har kigget på hvad der var muligt at sætte på G! men det et dæleme
svært at finde ud af hvad der passer, og hvad der kan bruges,
og jeg har kun fundet lidt småting der var temmelig dyre.
Men har dog ikke købt noget endnu.

Kan du sende nelink eller andet til hvor du købe disse ting ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-03 22:50

In article <av76l8$b70$1@dknews.tiscali.dk>, Sparre wrote:
> [...]
>
> Er der nogen af jeg der har lyst til at dele Makro erfaringer, med en
> absolut amatør, som render rundt med et skodcamera ;)

Det er ikke rigtig makro. Det er det kun Nikon der kan tage.
Makro er defineret ved at billedet er større end normalt på en 35 mm
film, og dermed meget større når det ses i en passende DPI.

Her lige et hurtigt snapshot med Nikon Coolpix 4500.
http://home1.stofanet.dk/pope/

Men ellers er dine billeder OK, men man kunne godt ønske mere
dybdeskarphed i rosen, ligesom sneglens hovede er lige langt nok
ude af fokus. Sommerfuglen er heller ikke optimal i fokus. Men
Blade, lavendel, og til dels sneglen er da rimeligt gode billeder.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-03 22:58

Nå - hva' kalder du så det her....? http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter/_flue-70.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-01-03 10:20

In article <3E1758C9.60494182@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> Nå - hva' kalder du så det her....? http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter/_flue-70.html

Hvis billedet formindskes til 35 mm film, så er det vist ikke makro.
Men ordet er vel blevet udvidet til at betyde, at såfremt den
forstørrelse man har laver er større end 1:1, så er det makro.

Nåh ja, og så kan mange andre kameraer end Nikon lave rigtig makro
som jeg definerer det, kræver bare man ofrer nogle makrolinser.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-01-03 11:04

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Nåh ja, og så kan mange andre kameraer end Nikon lave rigtig makro
> som jeg definerer det, kræver bare man ofrer nogle makrolinser.

Godt så er vi enige igen, historien om Nikon og macro handler
om, at de første digicam's fra Nikon faktisk var bedre til ma-
crofotografering, end de var til optagelser i normalområdet.

De fleste bedre digicam's har en udmærket nær- og macro funk-
tion, det er jo oplagt når brændvidden er omkring 10 mm, og
hvis man supplerer med et sæt gode nærlinser, så kan de lave
ganske gode macroptagelser, med de fleste digicam's.

Man skal bare være opmærksom på, at dybdeskarphedden ved macro-
optagelser kun er 5 til 10 mm, d.v.s. at man skal være meget
omhyggelig med focuseringen, og den optagelsesvinkel man vælger,
skal også ta' højde for den beggænsede dybdeskarphed.

Og da man har dybdeskarphed 1/3 foran og 2/3 bagved focus pla-
net, så er det et must, at kameraet har manuel focus, for AF
vil jo altid lægge focus på forgrunden, og på mange af de bil-
lige digicam's, er AF slet ikke præcis nok til macrofoto.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 05-01-03 10:14

meddelelse news:slrnb1elom.136.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Makro er defineret ved at billedet er større end normalt på en 35 mm
> film

Større?....njae, plejer man ikke at definere makro som 1/1 eller større?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 05-01-03 10:21

On Sat, 04 Jan 2003 22:57:32 +0100
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]

Det tror jeg nu ikke er helt rigtigt....hvorfor skulle macro-photo
mon være bundet til et bestemt kameramærke?

> Nå - hva' kalder du så det her....?
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter/_flue-70.html

IIRC, så skal billedet på filmen - ikke den endelige forstørrelse -
være mindst "naturlig størrelse" (1:1) for at man taler om egl.
macro. Nu ved jeg ikke hvor stor sensoren i dit digicam er, men jeg
går ud fra at den er "lillebitte" som i de fleste digicam. Dvs. at
det vel er vanskeligt faktisk at "klemme" en stor spyflue samt et
blad ind på den i 1:1.

Fra : Thomas

Dato : 05-01-03 17:18

Sparre <christian@NOSPAMsparre.it> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen af jeg der har lyst til at dele Makro erfaringer, med en
> absolut amatør, som render rundt med et skodcamera ;)

Hej Sparre

Det er nogle gode billeder du har taget, når man tager kameraet i
betragtning. Jeg vil dog prøve at give dig et par tips at arbejde videre
med. Prøv at få en rolig baggrund i dine billeder, det vil fremhæve dit
egentlige motiv. Men en rolig baggrund mener jeg en baggrund med få
farver (måske kun en), og at baggrunden er uskarp. Du skal arbejde mere
med at fokus ligger det rigtige sted i billedet, så dit hovedmotiv
bliver ordentligt skarpt. Til sidst vil jeg sige at du skal prøve at
tænke reglen om det gyldne snit ind i dine billeder. Placer dit
hovedmotiv en tredjedel fra top eller bund, og en tredjedel fra højre
eller venstre.

Jeg vedløgger et par af mine egne billeder til inspiration:

http://www.piekutmedia.com/test.asp?id=20
http://www.piekutmedia.com/test.asp?id=21
http://www.piekutmedia.com/test.asp?id=18
http://www.piekutmedia.com/test.asp?id=19

Alle billederne er taget med Canon D30, 100mm 2.8 macro og id=20 og
id=10 med ringflash MR14EX.

Til sidts vil jeg anbefale en bog jeg selv har fået stort udbytte af at
læse:

Jon Shaw´s, Closeups in nature

Fås bl.a. hos amazon.

Hilsen

Thomas Piekut

Fra : Lars

Dato : 05-01-03 19:39

"Thomas" <xxx@mail.dk> wrote in message

> [...]
> id=10 med ringflash MR14EX.
> Til sidts vil jeg anbefale en bog jeg selv har fået stort udbytte af at
------
Hej Thomas

Smukt!!

Mvh
Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-01-03 23:29

Thomas wrote:

> Jeg vedløgger et par af mine egne billeder til inspiration:

> [...]

Gode billededer og nogle yderst interessante motiver, som du
der har fået støvet op, hvepseedderkoppen er så vidt jeg ved,
ret sjælden, og coloradobillen bør man slet ikke kunne finde
her i Danmark, og da den bliver bekæmpet voldsomt alle vejne,
så er den vist også temmelig sjælden i Polen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas

Dato : 06-01-03 10:13

> [...]

> her i Danmark, og da den bliver bekæmpet voldsomt alle vejne,
> så er den vist også temmelig sjælden i Polen.

Hej Niels

Tak for de pæne ord. Hvepseedderkoppen er indvandret til Danmark gennem
de sidste par år, og findes nu en hel del steder. Sikre lokaliteter er
Røsnæs, Svanninge Bakker på Sydfyn, Mols Bjerge og Nogle af øerne i det
sydfynske øhav. På den rigte årstid, sidst på sommeren er den ikke så
svær at finde. Billedet viser i øvrigt en hun. Hannerne er meget mindre
og næsten umulige at finde.
Du har ret i at Coloradobillen ikke findes i Danmark, men jeg var meget
overrasket over dens forekomst da jeg rejste baltikum rundt forrige
sommer. Især i Polen var den i alle de kartoffelmarker hvor jeg kiggede
efter (og det var ikke få) de må lide et stort tab på grund af dens
hærgen. Det var iøvrigt tydeligt at der kun blev sprøjtet mod diverse
skadedyr og svampesygdomme i Litauen. Her var det til gengæld meget
effektivt, så det er ikke godt at vide hvilke pesticeder de har brugt !

På siden www.piekutmedia.com/foto.asp finder du flere billeder fra
rundrejsen i Baltikum, bl.a. billeder fra højmosen Nikula i Estland,
hvilket er et af de mest fantastiske steder jeg har været.

Hilsen

Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-03 20:38

Thomas wrote:

> På siden www.piekutmedia.com/foto.asp finder du flere billeder fra
> rundrejsen i Baltikum, bl.a. billeder fra højmosen Nikula i Estland,
> hvilket er et af de mest fantastiske steder jeg har været.

Jeg har allerede været inde for at se de andre foto's, men
jeg blev slemt skuffet, du har jo lagt copyright tekster
tværs hen over billederne, det ødelægger bare alt.

Hvis man ikke vil løbe risikoen for at nogen snupper en kopi
af ens billede/r, så skal man ikke lægge dem på www...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sparre

Dato : 06-01-03 21:24

> Hvis man ikke vil løbe risikoen for at nogen snupper en kopi
> af ens billede/r, så skal man ikke lægge dem på www...:)

Man kunne jo nøjes med en lille smule tekst i det enn hjørne, der spolere da
alt med sådan en fed skrift hen over det hele...!

Fra : Thomas

Dato : 06-01-03 21:43

> [...]

> tværs hen over billederne, det ødelægger bare alt.
>
> Hvis man ikke vil løbe risikoen for at nogen snupper en kopi

Jeg ved denne diskution har kørt i gruppen før, så jeg skal prøve at
lade være med at puste til ilden. Jeg har ret dårlige erfaringer med at
billederne bare bliver kopieret og brugt i andre sammenhænge bl.a.
trykte medier. Derfor viser jeg også kun en lille del af mine ca. 10.000
billeder på nettet, resten ligger på sider som en evt. kunde skal have
password for at komme ind og se på. Jeg ved godt at man "bare" kan sende
en regning til dem der misbruger ens billeder, men at skulle gøre samt
holde øje med om ens billeder bliver misbrugt er alt for tidskrævende i
længden. Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan forstå i har så ondt
over det, på langt de fleste udenlandske billedarkiver med offentligt
adgang til søgning på billeder, er det vidt udbredt at billeder er
mærket med tydeligt copyright.

Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-03 21:54

Thomas wrote:

....cut... Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan forstå i har så ondt
> over det, på langt de fleste udenlandske billedarkiver med offentligt
> adgang til søgning på billeder, er det vidt udbredt at billeder er
> mærket med tydeligt copyright.

Jeg har ikke "ondt" nogen steder, og du skal naturligvis
gøre lige nøjagtig hvad du finder rigtigt, det er dine bil-
leder og din hjemmeside, jeg kan kun sige, at jeg betragter
det som spild af tid, at se på billeder der er skamferet,
det ødelægger bare hele nydelsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lestat

Dato : 06-01-03 21:56

> [...]
> lade være med at puste til ilden. Jeg har ret dårlige erfaringer med at
> billederne bare bliver kopieret og brugt i andre sammenhænge bl.a.

Jo, men i den størrelse og opløsning du lægger dem op i er ikke velegnet til
at trykke. Jeg ville MÅSKE overveje at bruge dem i en dummy, men aldrig,
aldrig i et job til tryk. Dertil kommer at det er ulovligt, svineri overfor
kunstneren, umoralsk, etc.

Så umiddelbart er det nok ikke i tryk du skal være nervøs for at de bliver
stjålet. Derimod kunne man måske forstille sig nogen der ville stjæle dem
til www brug. Hvis jeg var dig, ville jeg lave et stilfuldt logo og bruge
det i hjørnet, i rimelig størrelse, som vandmærke! Hvis nogen så har lyst
til at croppe det ud og bruge det alligevel, ja så kan man jo se det som et
kompliment, for ens billeder må jo så være gode. ;)

L.