Digitalcamara, det er bare så overfedt man~
Fra : erik

Dato : 04-01-03 11:34

Hej
Jeg har allernaadigst fået lov til at låne min kones digitale camara
(Olympus 3030Zoom), billigere kamara kan sagtens gøre det.
Det er ganske fantastisk at have med på arkiv. Det tager udmærkede billeder
med meget lidt lys.
Jeg er aldrig blevet nægtet at tage billeder uden blitz på museer eller
arkiver.
Slut med at sidde på arkivet og renskrive sider af, tiden på arkiv kan
bruges til at lede.
Hjemme bruger jeg så et eller andet billedbehandlingsprogram, det skal blot
kunne ændre kontrast, lys/mørk og næsten vigtigst kantforstærkning ("gør
skarpere" eller hvad det nu kaldes).
Teksten kan forstørres meget, så man ikke skal anstrenge øjnene. Se et
eksempel på et bearbejdet billede her:
http://www.sitecenter.dk/erikrn/nss-folder/mappe/Billeder/PCW1daab.jpg
Til sidst, når alt er renskrevet, slettes de fleste billeder og jeg er klar
til endnu en arkivdag.
Ja jeg syntes det er en revolution og kan varmt anbefale det.

--
Erik
Denmark

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-01-03 22:55

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message
> [...]
klar
> til endnu en arkivdag.
> Ja jeg syntes det er en revolution og kan varmt anbefale det.

Kan du forestille dig, hvad der sker med papirerne, hvis vi
alle gør det - hele tiden?

Mvh. Bodil.

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 04-01-03 23:30

> Kan du forestille dig, hvad der sker med papirerne, hvis vi
> alle gør det - hele tiden?
>
> Mvh. Bodil.

Undskyld,
hvad er det, der sker, når man tager billeder af papirer uden at bruge
blitz?

Med venlig hilsen

Finn Frederiksen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-01-03 23:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev Sat, 4
Jan 2003 22:55:20 +0100

>Kan du forestille dig, hvad der sker med papirerne, hvis vi
>alle gør det - hele tiden?

Ikke en disse.!!

Affotografering er - helt uden sammenligning - den mest skånsomme måde
at 'læse' gamle dokumenter på.

Du behøver kun at åbne protokollen denne ene gang.

Du behøver ikke at lade dine fingre løbe ned over dokumentet, mens du
omhyggeligt afskriver hvert eneste ord.

Du behøver end ikke at folde protokollen 'helt ud', hvilket netop kan
være vanskeligt med visse arkivalier.

Du behøver ikke at bruge blitz (omend det næppe skader arkivalierne, men
det ødelægger billederne).

Du undgår det koncentrerede lys som både scannere og kopimaskiner
bruger, og som kan skade arkivalierne.

Du behøver ikke (må Gud forbyde det) at sætte små Post-It noter ved de
steder du skal vende tilbage til for at studere det nærmere.

Du kan i ro og mag efterfølgende sidde hjemme og studere materialet,
forstørre det, ændre på lys og kontrast, og sågar printe det ud.

Og sådan kunne man blive ved, jeg kan faktisk ikke komme i tanker om een
eneste ulempe[1]. For mig at se er digtalkameraet Guds gave til det
søgende folk.

Man kunne jo så tænke sig, at man som modydelse skulle aflevere en kopi
til arkivet som de følgende brugere så kunne få. Det ville jo egentlig
være både rimeligt og praktisk. Men dels ville det jo nok blive en meget
svingende kvalitet, og dels ville det blive et hestearbejde at holde et
register over dette a'jour.

Alternativet er at arkiverne, een gang for alle, får digitaliseret
samtlige forekommende arkivalier. Men det er jo noget der tager tid, og
de resultater vi hidtil har set er bestemt ikke overbevisende - hverken
hvad angår hastighed eller kvalitet.

Digitalkameraet er også pt. det absolut bedste til at kopiere mikrokort
og ditto film. Men med den nye generation af scannere, der netop nu er
på vej ud fra fabrikkerne, vil dette forhold (om scannerne ellers holder
det de lover) nok snart blive forrykket til scannerens fordel.

Men til feks. affografering af gamle billeder (i størrelsen over et A4
ark) er digitalkameraet simpelthen det eneste realistiske. Med en god
printer og ditto papir kan man opnå forbløffende resultater.

[1].
Naturligvis forudsat man investerer i noget fornuftigt udstyr, og giver
sig tid til at lære at bruge det.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Thomsen

Dato : 18-01-03 18:21

On Sat, 04 Jan 2003 23:56:22 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Du undgår det koncentrerede lys som både scannere og kopimaskiner
>bruger, og som kan skade arkivalierne.

Faktisk er scannernes lyskilde allerede undersøgt for skadelighed -
lysstyrke, bølgelængde mm - og de er forlængst "frikendt"....

Det fik jeg selveste rigsarkivar Noack's ord for, som resultat af en
henvendelse (var det i 96-97?), idet jeg ønskede at kunne medbringe en
bærbar plus en lille håndscanner ved arkiv-besøg

Ak ja, Sic transit gloria...

Venligst
John

Fra : Jens Find

Dato : 05-01-03 00:02

Bodil Grove Christensen <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

> "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message

> Kan du forestille dig, hvad der sker med papirerne, hvis vi alle gør det -
> hele tiden?
>
> Mvh. Bodil.

Så længe billederne tages uden brug af blitz, er påvirkningen af bøgerne
vel egentlig mindre end når man læser i dem.

Gad vide, hvordan man bruger et kamera sammen med en microfiche-læser?

--

Jens Find

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 05-01-03 00:54

"Jens Find" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide, hvordan man bruger et kamera sammen med en microfiche-læser?

Det kan sagtens lade sig gøre, jeg har prøvet, den eneste ulempe ved dette
er, at der billedet bliver lysere på midten på grund af lampen i
microfiche-læseren. Men det bliver stadig et brugbart billede som fint lader
sig printe og læse.
Men det anbefales at bruge stativ til at holde kameraet og det skal stadig
foregå uden blitz for ellers får du bare en refleks på skærmen.

Venligst

--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-01-03 01:11

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev Sun, 5 Jan 2003 00:54:04
+0100

Se: http://home6.inet.tele.dk/jvo/screen_shot.htm

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Thomsen

Dato : 18-01-03 18:21

On Sun, 5 Jan 2003 00:54:04 +0100, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

>Men det anbefales at bruge stativ til at holde kameraet og det skal stadig
>foregå uden blitz for ellers får du bare en refleks på skærmen.

I hvertfald er det altid en sikker ide, hvis man kan flytte blitz'en
væk fra kameraet, men det lader sig næppe praktisere med de nye små
digitale.

Men så er der et gammelt tip fra portrætfotografering, hvor man heller
ikke bryder sig om de skarpe lys/skygger. Man smører simpelthen en
pænt lag vaseline på blitz'ens glas, og får derved "soft" lys på
motivet, eller man montere et lille stykke gazebind.

Venligst
John

Fra : erik

Dato : 18-01-03 22:06

blitz er unødvendigt med digitale kamaraer

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-01-03 01:07

spam@finds.dk (Jens Find) skrev Sun, 5 Jan 2003 00:02:00 +0100

>Gad vide, hvordan man bruger et kamera sammen med en microfiche-læser?

Såre enkelt.

Man anbringer kameraet i passende afstand fra læseapparatet og trykker
på udløseren.

Nå, OK. Helt så enkelt er det måske ikke, men se evt:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/scanner_test/scan_3.html

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens Find

Dato : 05-01-03 04:41

> [...]

> på udløseren.
>
> Nå, OK. Helt så enkelt er det måske ikke, men se evt:

Imponerende - og enkelt. Tak!

--

Jens Find

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-01-03 16:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> blot
> klar
>
> Kan du forestille dig, hvad der sker med papirerne, hvis vi

Jamen, tak til alle, nu blev jeg da meget klogere,
det er jo altid rart.

Mvh. Bodil.

Fra : Mogens Henckel

Dato : 05-01-03 11:11

Hejsa

jeg troede slet ikke at man måtte bruge sit kamera på arkiverne ?

Er der nogen som har erfaring med dette ?

Jeg skal måske have min 1. tur på Rigsarkivet imorgen og vil da gerne
medbringe mit nye digi-kamera....hvis jeg må bruge det.

mvh
Mogens

Fra : erik

Dato : 05-01-03 12:42

Du skal bare tage det med og e.v.t. pænt spørge om lov ved skranken og bedyr at du
IKKE bruger blitz.
Jeg har aldrig haft problemer.
PS: Nogle kamaraer giver diverse dyt- og blip-lyde fra sig. Find ud af at slå dem
fra.
Det kan være godt at have mulighed for at tage rigtig mange billeder, hvilket opnås
enten ved at have et stort smartcard, flere do eller en bærbar PC med. At have en
kopi af alt ens slægtsforskning på en bærbar og have den med på arkiv, samt koble
det digitale kamara til - det er sejt.

Fra : Mogens Henckel

Dato : 05-01-03 19:30

Hej

Fedt, jeg vil straks gøre det hele klart til morgendagens jagt.

Fra : Vibe Roepstorff

Dato : 05-01-03 23:27

On Sun, 5 Jan 2003 11:11:18 +0100, "Mogens Henckel"
<mogens@henckels.dk> wrote:

>Jeg skal måske have min 1. tur på Rigsarkivet imorgen og vil da gerne
>medbringe mit nye digi-kamera....hvis jeg må bruge det.

På Rigsarkivet skal man have tilladelse fra "skranken" og
fotografering skal foregå i vejledningsområdet.

Gad vide om man skal slæbe en mikrokortlæser derop (

Mvh

Michael Maag
Fjern venligts uligetal fra emailadressen

Fra : erik

Dato : 06-01-03 01:15

Jeg kan ikke tro andet, end at den venlige og hjælpsomme mand i "filmlæsesalen"
vil tillade at du briger dit kamara dér, blot du ikke bruger blitz.
Erik R.N.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-01-03 02:12

Mogens Henckel wrote:
> Jeg skal måske have min 1. tur på Rigsarkivet imorgen
> og vil da gerne medbringe mit nye digi-kamera....hvis
> jeg må bruge det.

Det er mig ubegribeligt at der specielt på Rigsarkivet er personale der
hænger sig i brugen af (ikke forstyrrende) digitalkameraer, hvilket det er
min erfaring kun enkelte i personalegruppen gør - der til gengæld
overhovedet ikke tillader det, ejheller på forespørgsel.

På Jagtvej er der ingen der blander sig - ejheller på Stadsarkivet.

Måske var det en ide for rette vedkommende (DIS?) at forespørge højere sted
på alles vegne.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 07-01-03 15:19

Sat, 04 Jan 2003 11:33:45 +0100 skrev erik:

> Til sidst, når alt er renskrevet, slettes de fleste billeder og jeg er
> klar til endnu en arkivdag.

Jeg gemmer alle billeder:
De danner dokumentation for transskriptionen, og hvis man ikke
lige kunne læse alle tekstens ord, så kan man vende tilbage til
den senere (eller lade andre mere kyndige gøre det).

> Ja jeg syntes det er en revolution og kan varmt anbefale det.

Enig.

Man kan måske opfordre folk til ekstra betænksomhed under
fotograferingen, så der ikke pludselig kommer et forbud
mod denne nyttige teknik.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/