Hvor meget skal der til, før man skal moms~
Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 04-01-03 01:43

Hej.
Mig og en gut har lavet en lille eshop, hvor man kan købe nogle af vores
brugte ting, som vi har aflagt. Men, da vi får en hel del, kan vi jo kunne
komme til at tjene lidt goe penge, ved siden af vores alm arbejde.
Hvor mange penge skal vi tjene før vi skla oprettes som et egenlig firma ?
Had hvis vi tager nogle nye produkter ind også ? Vil det ændre noget (her
tænker jeg spec på div elektronik komponenter, som vi har en god forb til i
england, pga af arbejde)?
Er der ikke noget med at man må tjene 20000 om året, på brugtsalg ? Men hvad
med nysalg ?

Hvis vi nu fandt ud af, at vi ville lave en service, hvor folk kunne sende
deres DVD afspillere til os, for så at kunne gøre dem kodefrie, hvor står vi
så, mht til momsningen (det er kun et eks.)?

Vil vi få noget ud af at blive momsregistreret ?

Mange spm, men håber i kan hjælpe ;)

Fra : RoJo

Dato : 04-01-03 04:51

"[TR]Fido_linux" <fido_linux@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> komme til at tjene lidt goe penge, ved siden af vores alm arbejde.
> Hvor mange penge skal vi tjene før vi skla oprettes som et egenlig firma ?

du må tjene 50.000 kr.

> Had hvis vi tager nogle nye produkter ind også ? Vil det ændre noget (her
> tænker jeg spec på div elektronik komponenter, som vi har en god forb til
> england, pga af arbejde)?

ændrer så vidt jeg ved ikke noget. indtægt er indtægt.
Men hvis i køber nye produkter ind, så kan i jo trække momsen fra.

> Er der ikke noget med at man må tjene 20000 om året, på brugtsalg ? Men
hvad
> med nysalg ?

pr. 1 juli 2002 (tror jeg nok).... blev det ændret til 50.000 kr.

> [...]
vi
> så, mht til momsningen (det er kun et eks.)?

Det med inkl. og eks moms, er primært noget man går op i når man handler med
andre virksomheder. Ikke private, da de jo ikke kan trække momsen fra.

> Vil vi få noget ud af at blive momsregistreret ?

Det må i jo selv vurdere..... læs evt på :

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137721&ov_id=200124

Held og lykke med firmaet

Mvh
RoJo
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ejer af Etrix WebDesign
www.etrix.dk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-01-03 08:03

"RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Omsætte !! Tjene er noget andet.

Venlig hilsen
Knud

Fra : RoJo

Dato : 04-01-03 10:31

"Knud Thomsen" <knuud@thomsen.dk> skrev i en meddelelse

> Omsætte !! Tjene er noget andet.

Ja for søren ..... det er rigtigt....sorry

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 04-01-03 14:46

ok, dvs, at jeg må tjene 50000 på brugte varer, om året, uden at skulle
betale noget eller indberette noget?
Jeg er ikke helt med på det med nye varer. Der behøver man heller ikke
indberette noget ¨så? Før vi runder de 50000 ?

I realiteten kan vi jo tjene 100000, der er vel ikke nogen der kan se, hvems
ting der er hvems, har jeg ret ?

Hvad nu, hvis vi får en serviceaftale med et firma ? Hvordan står vi der så,
(altså med servicering af edb anlæg)? Skal det indberettes til noget?

Fra : RoJo

Dato : 04-01-03 14:53

"[TR]Fido_linux" <fido_linux@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ok, dvs, at jeg må tjene 50000 på brugte varer, om året, uden at skulle
> betale noget eller indberette noget?

Hov hov ..... hvis du laver en virksomhed ud af det, så skal du indberette
det hele.
Men du behøver ikke blive momsregistreret før du er oppe på 50000.

> Jeg er ikke helt med på det med nye varer. Der behøver man heller ikke
> indberette noget ¨så? Før vi runder de 50000 ?

(Se ovenover)... du skal betale skat af enhver fortjeneste.

> I realiteten kan vi jo tjene 100000, der er vel ikke nogen der kan se,
hvems
> ting der er hvems, har jeg ret ?

Hvis du har nerver til det

> Hvad nu, hvis vi får en serviceaftale med et firma ? Hvordan står vi der
så,
> (altså med servicering af edb anlæg)? Skal det indberettes til noget?

Ved ikke helt hvad du mener ??

mvh
RoJo

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 04-01-03 15:06

> Hov hov ..... hvis du laver en virksomhed ud af det, så skal du indberette
> det hele.
> Men du behøver ikke blive momsregistreret før du er oppe på 50000.

Hvor meget skal man da lave, før det blier en virksomhed ? Vi bliver jo ikke
registreret nogle steder som en virksomhed.
Vi ville bare lave et køb og salgs site, for vores brugte effekter, det kan
man vel ikke betegne som et firma, kan man ?

Fra : RoJo

Dato : 04-01-03 15:23

> [...]
kan
> man vel ikke betegne som et firma, kan man ?

Hvis du reelt tjener penge, så er det en virksomhed.
Men hvis det udelukkende er jeres gamle brugte ting, så er det vel det samme
som at smide det i "den blå avis", og så er det ikke en virksomhed.

men hvis du køber brugte ting og sælger dem videre ... så skal du
registreres.

Mvh¨
RoJo

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 04-01-03 16:32

> [...]
> som at smide det i "den blå avis", og så er det ikke en virksomhed.
>
> men hvis du køber brugte ting og sælger dem videre ... så skal du

Det var det jeg tænkte, jeg sammenholdt det nemlig også ed DBA
Dvs, vi skal reigstr. hvis vi sælger og køber.
Hvor bliver man registreret ? Skal man kun momses, eller hvor mange steder
sakl man regi ? Koster dette noget ?

Fra : DS

Dato : 04-01-03 16:50

> [...]
> Dvs, vi skal reigstr. hvis vi sælger og køber.
> Hvor bliver man registreret ? Skal man kun momses, eller hvor mange steder

Du kan registrere dig her:
http://registreringsguiden.toldskat.dk/

.... og det koster ikke noget, udover et frimærke til brevet ;)

/Daniel

Fra : Henning Petersen

Dato : 04-01-03 14:07

On Sat, 4 Jan 2003 04:51:17 +0100, "RoJo" <ronnij@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> "[TR]Fido_linux" <fido_linux@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej !

> du må tjene 50.000 kr.

Ja, men der er da ingen der forhindrer at mine personlige ting som jeg
ikke gider bruge mere bliver solgt. Det skal der da ikke laves
regnskab eller andet af.

Skattefar skal da ikke inddrages når jeg vil sælge mit gamle fjernsyn
eller min sofa. Som jeg læser spørgsmålet er det det der er den
nuværende "forretning" spørgeren driver.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : RoJo

Dato : 04-01-03 14:44

"Henning Petersen" <henning.petersen.030104@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller min sofa. Som jeg læser spørgsmålet er det det der er den
> nuværende "forretning" spørgeren driver.

Nej, men der her heller ikke kun tale om brugtsalg.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-03 21:01

Henning Petersen <henning.petersen.030104@hpc.dk> wrote in

> Skattefar skal da ikke inddrages når jeg vil sælge mit gamle
> fjernsyn eller min sofa. Som jeg læser spørgsmålet er det det
> der er den nuværende "forretning" spørgeren driver.

Dvs. når man som privat sælger sine gamle ting er det skatte og
momsfrit uanset indtægten ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 15:13

RoJo skrev Lørdag den 4. januar 2003 04:51 i dk.videnskab.jura:

> du må tjene 50.000 kr.

Er det ikke omsætningen der er afgørende? Hvor meget man så tjener
på det er underordnet i denne forbindelse.

Ivar Madsen

Fra : David T. Metz

Dato : 04-01-03 21:46

Ivar Madsen kalligraferede, i news:2667192.8VzYOUxF7t@news.milli.dk

> Er det ikke omsætningen der er afgørende? Hvor meget man så tjener
> på det er underordnet i denne forbindelse.

Korrekt. Selv hvis man har undeskud kan man skulle momse. Det afgørende er
salget - ikke indtjeningen.

David

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 04-01-03 22:44

On Sat, 4 Jan 2003 21:45:35 +0100, "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk>
wrote:

>Korrekt. Selv hvis man har undeskud kan man skulle momse. Det afgørende er
>salget - ikke indtjeningen.

Ja, så får man penge af Told&Skat...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 23:38

Dan MOrtensen skrev Lørdag den 4. januar 2003 22:43 i
dk.videnskab.jura:

> Ja, så får man penge af Told&Skat...

Det er ikke sikkert, hvis vi forstiller os følgende eksempel:

en virksomhed køber vare og serviceydelser hvor de kan træke momsen
fra for 100.000.
har driftudgifter for 50.000, hvor der ikke er nogen moms at træke
fra.
sælger vare og serviceydelser for 120.000.

Virksomheden har så i den periode et underskud på 30.000, og skal
derudover betale moms af 20.000.

Et andet eksempel, taget fra den virkelige verden tilbage i omkring
1981, hvor jeg undersøgte muligheder for at starte op som
selvstændig vognmand i Transen.

Hvis jeg var startet op skulle jeg købe en varevogn/lastbil, den
skulle jeg låne penge til, der skulle falde en udbetaling for. I
det kvatal hvor jeg startede og købte bilen, ville jeg have et
kæmpe fradrag på moms kontoen, men ikke særligt stor indtægt og
følgie moms indbetaling, hvilket vil medføre at jeg ville have fået
penge fra Told&Skat, for den moms jeg ville have betalt for bilen,
denne momsrefution kunne jeg så bruge til at betale udbetaling på
bilen.
Såvel forhandler finasiering, som min bank kom med det forslag.

Jeg droppede det så, pga. den manglende sikkerhed for indtægt.

Ivar Madsen

Fra : Chevy Power

Dato : 04-01-03 16:32

> [...]
> england, pga af arbejde)?
> Er der ikke noget med at man må tjene 20000 om året, på brugtsalg ? Men hvad

For lige at slå det fast med syvtommersøm, så er det din *omsætning* der max. må være 50.000 uden
registrering....og IKKE din fortjeneste!
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui.

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 04-01-03 16:48

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-01-03 16:56

> [...]
>>
> Dvs, vi skal reigstr. hvis vi sælger og køber.
> Hvor bliver man registreret ? Skal man kun momses, eller hvor mange steder

Og handler i med brugte varer skal i føre regnskab med, hvor det er købt.
Dette for at sikre der ikke er tale om stjålne varer.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-03 21:10

"Knud Thomsen" <knuud@thomsen.dk> wrote in

> Og handler i med brugte varer skal i føre regnskab med, hvor det
> er købt. Dette for at sikre der ikke er tale om stjålne varer.

Hvordan ? - kræve kvittering eller hva ?

Hvordan skal det lade sig gøre hvis f.eks. man køber brugte ting og
sælger dem videre og sælger 1 ikke har en kvittering ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : K. Thomsen

Dato : 07-01-03 21:45

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ? - kræve kvittering eller hva ?
>
> Hvordan skal det lade sig gøre hvis f.eks. man køber brugte ting og
> sælger dem videre og sælger 1 ikke har en kvittering ?

Prøv at gå i en antikvarforretning og sælg noget. Du vil (forhåbentlig)
blive afkrævet legitimation og data omkring dig od din vare vil blive ført
ind i en bog.
Den bog kan blive tjekket af politiet, hvis det skulle vise sig at være
stjålne varer.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Bo

Dato : 05-01-03 00:57

> Hvis vi nu fandt ud af, at vi ville lave en service, hvor folk kunne sende
> deres DVD afspillere til os, for så at kunne gøre dem kodefrie, hvor står vi
> så, mht til momsningen (det er kun et eks.)?

Kan I også patche min digitale satellitreceiver, så jeg kan se alle programmerne på de 4
hoveder jeg har ?