Overførsel af penge. Hvad siger lovgivning~
Fra : Søren Møller

Dato : 03-01-03 23:32

Hej,

Jeg har gået og fiflet med en tanke længe. Nogen af os er jo meget på
farten, og har derfor ikke altid de nødvendige "homebank"-filer med i tasken
som man slæber efter sig en travl eftermiddag i lufthavnen - men burde lige
have overført de 200 kroner til moster Pia for den brudebuket hun lagde ud
for til faster Annas bryllup*...

Her kommer min lille tanke (som sikkert tusindevis af andre også har haft
... Hvis man nu gik ind på www.dantransaktion.dk (fiktiv adresse) og
opgav sit VISA-nummer (dankort, mastercard, diners club, whatever der nu
findes) og moster Pias registeringsnummer og kontonummer til hendes konto -
indskrev de 200 kroner - derefter førte musen over på den dejlige store
"Overfør" knap; ville det så ikke være løst?

Kort og godt... Må man det? Selvfølgelig vil det kræve noget godkendelse
over alle grænser fra PBS (?) og lign... Men er der noget i den danske
lovgivning der gør, at det ikke er muligt at lave sådan et site - kun
beregnet til overførsel...?

[Eget VISA-kort] -> [DanTransaktion.dk] -> [Moster Pias konto]

Mvh.

Søren

* Navnene i teksten er ændret af redaktionen

Fra : Carl Lorberg

Dato : 03-01-03 23:44

Hvis Paypal.com kommer med et visakort til danskerne, ville de nok kunne
bruges.

m.v.h.
Carl

Fra : Søren Møller

Dato : 03-01-03 23:55

> Hvis Paypal.com kommer med et visakort til danskerne, ville de nok kunne
> bruges.

....Joeh - men det var ikke lige det spørgsmålet gik på

// Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-03 23:47

"Søren Møller" <jura@60696867.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indskrev de 200 kroner - derefter førte musen over på den dejlige store
> "Overfør" knap; ville det så ikke være løst?

Noget lignende har Jyske Bank i kontomaterne (godt nok vist kun i Jylland,
og kun for egne kunder, men princippet kunne vel udvides?).
I et forrum/vindfang til banken står en automat - man stikker hævekort eller
dankort ind - trykker pinkode - så kan man både betale girokort, jonglere
rundt med egne konti og overføre penge til andre banker og kontonumre.
Smart.
Jeg mangler faktisk kun at kunne overføre penge fra andre konti til MIG .

Hilsen Inger

Fra : Søren Møller

Dato : 03-01-03 23:56

> Noget lignende har Jyske Bank i kontomaterne (godt nok vist kun i Jylland,
> og kun for egne kunder, men princippet kunne vel udvides?).

Det er lige præcis det jeg gerne vil have svar på, hehe...

> Jeg mangler faktisk kun at kunne overføre penge fra andre konti til MIG
.

Den bliver nok svær at legalisere ;)

// Søren

Fra : David T. Metz

Dato : 04-01-03 14:01

Jylland,

> Det er lige præcis det jeg gerne vil have svar på, hehe...

Det er noget andet med de automater, dér bruger man kort og pinkode - min
bank har haft det siden '80erne. Faktisk har SDC lavet en ret smart
løsning, der kræver man har en mobiltlf. Med den løsning kan man fra enhver
pc med internetadgang gå ind i sin homebank og få en midlertidig kode på
mobilen via SMS (5 minutters gyldighed) som giver adgang til systemet. Det
løser problemet for mobilejere i hvert fald.

Det eneste der er til hinder for den løsning du foreslår er sikkerheden.

David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-01-03 14:07

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Det eneste der er til hinder for den løsning du foreslår er sikkerheden.

Du tænker på stjålne dankort?
Hilsen Inger

Fra : Søren Møller

Dato : 04-01-03 17:15

> Du tænker på stjålne dankort?

Det må han gøre...(?)... Men det er vel ikke så meget værre end
Internet-handel med postbox som modtager...?=

Mvh.

Søren

Fra : David T. Metz

Dato : 04-01-03 21:56

Søren Møller kalligraferede, i

> Det må han gøre...(?)... Men det er vel ikke så meget værre end
> Internet-handel med postbox som modtager...?=

Ja - stjålet kort eller efterladte fluesmækkerkvitteringer eller ...

Fordelen her er selvf. at man har en modtagerkonto - så det skulle være
muligt at spore transaktionen til en modtager. Men det kan medføre ganske
store ulemper, da det er forbavsende let at skaffe et kortnummer og en
udløbsdato. Dvs. bankerne risikerer at skulle have besvær med at kræve penge
op fra fremmede konti - det tror jeg de helst vil undgå.

Ved e-handel er der svjv en ganske omfangsrig aftale mellem PBS og
betalingsmodtager - problemet her er at PBS næppe vil lave lignende aftaler
med samtlige danske kontoindehavere.

David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-01-03 22:45

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - stjålet kort eller efterladte fluesmækkerkvitteringer eller ...

klip

> Men det kan medføre ganske
> store ulemper, da det er forbavsende let at skaffe et kortnummer og en
> udløbsdato.

Hvis vi tænker Jyske Banks ordning videre, skal kortet rent fysisk i
automaten, før det virker (fuldstændigt som i en hæveautomat).
Dvs., at "forkerte" personer ikke kommer nogen vegne med hverken kortnumre,
kvitteringer eller udløbsdatoer.
Man skal have både kort OG pinkode - og hvis de bruges uberettiget, kan
det - som du skriver - spores relativt let; det står på kontoudtoget, hvor
pengene er gået hen.
Desuden er der et max-beløb pr. dag på 8000,- til overførsler internt i
Jyske Bank og 5000,- til andre pengeinstitutter (så vidt jeg husker)- og så
når man vel at få bremset de værste ulykker?

Hilsen Inger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-03 23:36

Inger Pedersen skrev:

>Desuden er der et max-beløb pr. dag på 8000,- til overførsler internt i
>Jyske Bank og 5000,- til andre pengeinstitutter (så vidt jeg husker)- og så
>når man vel at få bremset de værste ulykker?

Jeg ved ikke hvordan det ser ud i dag, men for nogle år siden var
der fire udenlandsdanskere (eller udlændinge) der med 16 (ægte)
dankort hævede over en million kroner. De gik fra automat til
automat og hævede maksimumbeløbet hvert sted. Dengang kunnde der
let gå et døgn før transaktionen var registreret i den centrale
computer. Dankortene havde de fået ved at indsætte et par
hundrede kroner på en konto i forskellige banker.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 03-01-03 23:55

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mangler faktisk kun at kunne overføre penge fra andre konti til MIG .

Det system er opfundet, vi skal bare have PBS til at give grønt lys

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 04-01-03 06:22

On Fri, 3 Jan 2003 23:31:42 +0100, "Søren Møller" <jura@60696867.dk> wrote:

> [...]
>over alle grænser fra PBS (?) og lign... Men er der noget i den danske
>lovgivning der gør, at det ikke er muligt at lave sådan et site - kun

Nogle banker giver muoighed for at man får en sikkerhedsnøgle som man kan bruge ti lat logge ind med
50 gange så vidt jeg husker. Så slipper man for at slæbe rundt på en diskette med ens bank filer.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.