Hjælp test teksttydning
Fra : Per Agerbæk

Dato : 03-01-03 22:07

Hej

Jeg har lagt et billede på http://agerbaek.sytes.net/slaegt/tydning.html
indscannet fra FT-1834 Jerlev sogn.
Er der nogen, der kan se eller ved, hvad den 4. på listen Peder Nielsen ??,
49 hedder til efternavn?
Hvad står der i øvrigt foran Jens Nielsen på 1. linie og hvad betyder det?

Med venlig hilsen
Per og Maj-Britt Agerbæk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-01-03 22:19

"Per Agerbæk" <pagerbaek@dbmail.dk> skrev Fri, 3 Jan 2003 22:06:32 +0100

>Er der nogen, der kan se eller ved, hvad den 4. på listen Peder Nielsen ??,
>49 hedder til efternavn?

Peder Nielsen Lund

>Hvad står der i øvrigt foran Jens Nielsen på 1. linie og hvad betyder det?

Et tal eller bogstav der angiver husstandens nummer, kunne det være et
'b'.?

Mht Jens Jensen og Iver Jensen vil jeg mene du skal skrive Iver Jensen,
og så tilføje under kommentar at i kilden er I og J skrevet ens.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Per Agerbæk

Dato : 03-01-03 22:42

Kære Arne

Problemet med "Lund" er at de øvrige forekomster af "u" - der er flere Poul
og Poulsen - alle har "krøllen" umiddelbart over selve bogstavet, men i
dette tilfælde står det jo over det næstsidste bogstav, således at navnet
ender på "nud", men sammen med et "L" som første bogstav giver det jo ikke
rigtig mening.

Kan man tillade sig at kategorisere dette som en stavefejl og så blot
indføre Lund?

Med venlig hilsen
Per

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 03-01-03 23:18

On Fri, 3 Jan 2003 22:41:42 +0100, "Per Agerbæk" <pagerbaek@dbmail.dk>
wrote:

> [...]
>rigtig mening.
>
>Kan man tillade sig at kategorisere dette som en stavefejl og så blot

Ja, i en flydende og hurtig håndskrift kan det nemt ske, at den slags
prikker og streger over bogstaverne kommer for langt mod højre. Jeg
vil klart læse det som Lund.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Maj-Britt Agerbæk

Dato : 03-01-03 23:28

Tak for hjælpen i denne omgang, der kommer sikkert flere knuder.

Med venlig hilsen
Maj-Britt og Per agerbæk

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 03-01-03 23:37

Arne Feldborg schrieb:

> Mht Jens Jensen og Iver Jensen vil jeg mene du skal skrive Iver Jensen,
> og så tilføje under kommentar at i kilden er I og J skrevet ens.

Jeg mener dog at der i 1. linie (det er vel den Jens,
der menes) står Jens Iversen (Jversen) og ikke Jens Jensen.

Nok er vi mange, men alligevel

Bedste hilsener og et godt nytår til alle i NG

Jens N. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-01-03 07:48

"Jens N. Jensen" <jensnj@t-online.de> skrev Fri, 03 Jan 2003 23:37:05
+0100

>Jeg mener dog at der i 1. linie (det er vel den Jens,
>der menes) står Jens Iversen (Jversen) og ikke Jens Jensen.

Det har du så afgjort ret i. Hvilket jo også er mest logisk, det er jo
far og søn.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Børge Askholm

Dato : 04-01-03 17:01

> [...]

Brugen af "I" og "J" er på dansk blevet grundigt blandet sammen gennem
tiden, og ofte ser man det nemmere udtalte "i" brugt. Et klassisk ex er I.P.
Jacobsen der retteligen hed Jens P. J.

Børge