Hund død af Panodil
Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-01-03 14:57

Læste lige, at en hundeejer nytårsaften ville hjælpe sin hund
gennem bulder og brag og derfor gav den 1½ panodil.
Den døde af det og iflg. dyrlægen er smertefuld død, da dens
lever var blevet ødelagt af de smertestillende tabletter.
Stakkels lille hund.
Ejeren gjorde det sikkert i en god mening, men for pokker, man må
da ALDRIG give sine dyr menneskemedicin, det burde være logik og
indlysende for alle!

Eva

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 03-01-03 16:12

Hej Eva
hvor er det dog forfærdeligt at den døde.
Jeg har også engang givet mine hunde Panodil. Det skete der heldigvis ikke
noget ved.
Dyrlægen advarede mig ikke om at de kunne dø af det, han sagde bare at deres
lever ikke havde så godt af det, og at det var bedre at bruge ipren.
Jeg har brugt det når jeg har været i tvivl om at de måske havde ondt, og
når så pillerne virkede kunne jeg se om de ændrede adfærd.
Ved du hvad det var for en hund?
Annelise.

---

Fra : Battlefield´s

Dato : 03-01-03 16:10

Hej
Hørte netop i nyhederne at det drejede sig om en Papillon.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-03 17:59

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hørte netop i nyhederne at det drejede sig om en Papillon.

Hvad vejern en papillon? Hvis nu jeg gætter på 4 kg, så er jeg vist
snarere for højt end for lavt. Selv vejer jeg 75 kg, så det ville svar
til at jeg tog 28(!) panodiler på een gang. Selvom man ikke må give
hunde menneskemedicin, bør enhver kunne regne ud at 1 1/2 panodil til
en hund på den størrelse er fuldstændig vanvittigt!

Lad os da bare håbe, at denne hændelse og medieomtale, kan redde andre
hunde/katte fra en lignende skæbne.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-01-03 16:23

> [...]
havde ondt, og
> når så pillerne virkede kunne jeg se om de ændrede adfærd.

Det var en papillon, så måske har det været en for stor dosis til
en så lille hund.
Kan forstå at din dyrlæge finder det i orden, at du giver din
hund panodil, og jeg vil da sige, at når du har rådført dig med
ham, må det jo være i orden.
Måske kan hunde godt tåle menneskemedicin., men jeg ved, at det
er det rene gift for katte (har 3 styks og giver dem aldrig
medicin, der ikke er beregnet til katte)
I øvrigt udtalte dyrlægen, at det ikke var den eneste hund, der
var død efter indtagelse af menneskemedicin.
Om det så var denne nytårsaften eller i det hele taget, ved jeg
ikke!

mvh Eva

Fra : Annelise Frederiksen

Dato : 03-01-03 16:40

Mine hunde ligger i 75 kg klassen, så det måske det der gør forskellen.
mvh Annelise.

> [...]
> var død efter indtagelse af menneskemedicin.
> Om det så var denne nytårsaften eller i det hele taget, ved jeg

---

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-01-03 20:22

> Ejeren gjorde det sikkert i en god mening, men for pokker, man må
> da ALDRIG give sine dyr menneskemedicin, det burde være logik og
> indlysende for alle!

Nej du har ret som hovedregel aldrig .... men i nogle tilfælde er det
faktisk menneskemedicin der bare får navnet vet. der viser at det er
til dyr .... så jeg vil sige at man aldrig skal give sit dyr noget som
helst medicin uden at det sker i samråd med dyrlægen .... dog er jeg
selv til mine hunde gennem tiden blevet anbefalet som smertestillende
at bruge børnemagnyl eller var det børnealbyl .. det kan jeg ikke huske
hejhils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 03-01-03 22:31

Fri, 3 Jan 2003 20:21:32 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
>selv til mine hunde gennem tiden blevet anbefalet som smertestillende
>at bruge børnemagnyl eller var det børnealbyl .. det kan jeg ikke huske

Det er børnemagnyl; også kaldet hjertemagnyl. Hvis en papillon har smerter,
må den få ½ børnemagnyl 2x i døgnet. Og DET igen kun, hvis man ser, den
ikke forandrer sig ved det. En papillon vejer normalt 2-3,5kg
Jeg kan ikke forstå, hvordan den mand ville stille angst medet smerte-
stillende middel. Ydermere i en vanvittig dosis!

--
Mvh Sonja nospam@***sonpet.com http://www.sonpet.com/

Ser alt sort ud, kigger du måske i den forkerte retning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-01-03 22:52

Som svar på skriblerier forfattet af x Vuf x

> .... En papillon vejer normalt 2-3,5 kg
> Jeg kan ikke forstå, hvordan den mand ville stille angst
> medet smerte- stillende middel. Ydermere i en vanvittig dosis!

Han burde kunne dømmes!

På pakken med panodiler står der tydeligt
"Børn: Pr døgn 50 mg/kg fordelt på 3-4 doser"

Endvidere står der
"Overskrides den anbefalede dosis, kan der opstå livstruende forgiftning"

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : x Vuf x

Dato : 04-01-03 09:54

Fri, 3 Jan 2003 22:51:57 +0100, Peter Lykkegaard wrote:
>Som svar på skriblerier forfattet af x Vuf x

>Han burde kunne dømmes!

Absolut enig!
Hunden er død under store smerter!

>På pakken med panodiler står der tydeligt
>"Børn: Pr døgn 50 mg/kg fordelt på 3-4 doser"
>Endvidere står der
>"Overskrides den anbefalede dosis, kan der opstå livstruende forgiftning"

Og det gælder naturligvis også for Pamol og Pinex, da de 3 midler består
af 100% Paracetamol.

Fra : Howard

Dato : 09-01-03 10:35

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Absolut enig!
> Hunden er død under store smerter!

Hvad skulle han havet gjort, givet den noget smerte stilende!

Carsten

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-01-03 23:51

> Fri, 3 Jan 2003 20:21:32 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> Det er børnemagnyl; også kaldet hjertemagnyl.

<> ja nu du siger det kan jeg da godt huske det .. men jeg ville så
heller ikke give min hund smertestillende inden jeg lige havde tjekket
dyrlægen hvilke jeg evt. måtte bruge ....

> Jeg kan ikke forstå, hvordan den mand ville stille angst medet smerte-
> stillende middel. Ydermere i en vanvittig dosis!

<> nej det lyder som galemathias ... det han har gjort .. men hunden er
jo død nu .. så at bebrejde ham hjælper ikke .... han har sikkert
bittert fortrudt ... synd at det var hunden der måtte betale hans
lærepenge .. kan man sige sådan?? godsnartnathils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 04-01-03 09:58

Fri, 3 Jan 2003 23:51:20 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>Ja nu du siger det kan jeg da godt huske det .. men jeg ville så
>heller ikke give min hund smertestillende inden jeg lige havde tjekket
>dyrlægen hvilke jeg evt. måtte bruge ....

Hvis den havde smerter ja.

>Nej det lyder som galimathias, det han har gjort, men hunden er
>jo død nu, så at bebrejde ham hjælper ikke. Han har sikkert
>bittert fortrudt.

Det håber jeg da så inderligt! Jeg bli'r sg* så gal,
når jeg hører om den slags idioti!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-01-03 10:22

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse >

Hvis den havde smerter ja.

<> ja naturligvis .. en forudsætning for at man giver smertestillende er
selvfølgelig at man ved .. og ikke bare antager at hunden har smerter ..
og som sagt mener jeg aldrig man bør give noget form for medicin uden
dyrlægens samtygge ....

> Det håber jeg da så inderligt! Jeg bli'r sg* så gal,
> når jeg hører om den slags idioti!

<> ja det kan også få mit pis i kog må jeg indrømme ... men stadig
håber jeg at manden har indset sin fejl og ikke gentager denne handling
... mon ikke han fremover kontaketer dyrlæge for at få medicin til hunden
istedet for selv at eksperimentere .. og det totalt vanvittige i at give
smertestillende som angstdæmpende er mig en gåde ... det virker helt
igennem tankeløst .. lad os håbe manden har lært noget ...
hejhils fra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-01-03 20:40

Tak for advarslen, men Panodil er da smertestillende ikke beroligende

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Rikke Andersen

Dato : 06-01-03 12:56

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for advarslen, men Panodil er da smertestillende ikke beroligende

Ja jeg tænkte det samme. Hvad skulle smertestillende medicin hjælpe - jeg
læser det nemlig også som om det var givet mod nytårsangst

Rikke Andersen

Fra : Howard

Dato : 09-01-03 10:32

> [...]
> Ejeren gjorde det sikkert i en god mening, men for pokker, man må
> da ALDRIG give sine dyr menneskemedicin, det burde være logik og

Jeg ved ikke om det er så logisk!

Maget af det som man får af recept medicin fra dyrlæge, er det samme som til
mennesker.

Panodil fik vi ordineret til vores gamle hund af dyrlægen.

Kan heller ikke se hvordan Panodil skulle hjælpe oven på en nytårs aften,
med mindre hunden har tømmer mænd.

Carsten