Postadressebogen 1921
Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 03-01-03 14:07

Sammen med medlemsbladet Slægt & Data fra DIS Danmark modtog jeg
Postadressebogen 1921 på en cd-rom.
Stor var min forventning og ved den første gennemgang af cd'en blev den
først tanke da også - et flot stykke arbejde og et værktøj som sikkert kan
blive til stor gavn.

Men så kom skuffelsen - cd'en indeholder kun gård-, sted-, vej og gade-navne
registre. Hertil kommune, amts og stats institutioner.
Men ikke noget med et navneregistre. Hvilket kunne have været super godt.
At begynde at lede alle PDF teksterne igennem for at finde den man søger er
noget af en opgave.

Al den ros til DIS Danmark for denne cd - men savnet er et
navneregistre/navneopslagsværk - eventuelt udgivelse af adresse og
telefonbøgerne fra fordums tid.

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-01-03 15:42

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> wrote:

...snip
>Men så kom skuffelsen - cd'en indeholder kun gård-, sted-, vej og gade-navne
>registre. Hertil kommune, amts og stats institutioner.
>Men ikke noget med et navneregistre.

Hej Chris,

Det, du troede at have fået, var en vejviser! De findes udgivet på
forskellige tidspunkter for en del større byer. Led evt. efter dem på
http://www.antikvariat.net/
Postadressebøgerne er "kun" en slags geografisk leksikon - dog også
brugbare for mange - bl.a. posthistorikere.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/

Fra : AAFE

Dato : 03-01-03 17:49

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk>
og "Chris Gade Oxholm Sørensen" skrev
nogle indlæg, som jeg ikke vil citere.

Ikke desto mindre synes jeg at indlæggene
var fantastisk læsning.

1. For det første vil jeg, der ikke længere er medlem
af DIS, ønske DIS medlemmerne tillykke med, at
de på denne måde har fået direkte adgang hjemme
i deres egene gemakker, til det - efter min mening -
i særklasse uundværlige værktøj postadressebogen
er, idet det jo netop er i dette værk, at man finder de
adresser og lokaliteter, som måske ikke længere
eksisterer, og som man ikke kan finde andre vegne.
Det er derfor de ældre udgaver af postadressebogen,
der er mest brugbar. Men, tillykke DIS medlemmer,
med dette uundværlige værktøj.

2. Når jeg synes de to indlæg er fantastisk læsning, er
det fordi jeg selv gennem årene har fundet adskillige
gamle - og nu forsvundne - adresser og lokaliteter
i netop den gamle udgave af postadressebogen, der
befinder sig på Rigsarkivets læsesal, som jeg ikke
kunne have fundet uden netop dette uundværlige
værktøj.

mvh
Arne

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-01-03 21:04

"AAFE" <intet@svar.dk> wrote:

> ... gamle - og nu forsvundne - adresser og lokaliteter
> i netop den gamle udgave af postadressebogen, der
> befinder sig på Rigsarkivets læsesal,....

Jeg kan kun tilslutte mig dine begejstrede ord. Jeg kan nævne, at
Treschows postadressebog fra 1877 er en af mine "bibler"! (Jeg
studerer posthistorie). Jeg tror også, at jeg bestemt kan anbefale den
til en plads i slægtsforskerens reol!

Mvh
Toke
-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-01-03 10:27

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev Fri, 3
Jan 2003 14:06:33 +0100

> [...]
>
>Men så kom skuffelsen - cd'en indeholder kun gård-, sted-, vej og gade-navne
>registre. Hertil kommune, amts og stats institutioner.

Det er jo ikke nogen egentlig vejviser vi her har fået, og det er vi jo
heller aldrig blevet lovet.

>Men ikke noget med et navneregistre. Hvilket kunne have været super godt.
>At begynde at lede alle PDF teksterne igennem for at finde den man søger er
>noget af en opgave.

Navneregistre kan der af gode grunde ikke være, da det hovedsageligt
handler om lokaliteter og om stednavne. Og da der er tale om indscannede
billeder og ikke om tekst, så kan man desværre heller ikke bruge
søgefunktionen i Acrobat Reader.

Af samme grund kan det godt undre lidt at man har valgt netop
pdf-formatet til præsentationen. Det er hammerlangsomt, men giver på den
anden side dog muligheden for at lave et godt fungerende register.

En præsentation på web-sider ville nok have kunnet give de samme fordele
og en væsentlig hurtigere håndtering.

En OCR behandlig af materialet burde nok have været overvejet, men ville
på den anden side kræve en omhyggelig og tidkrævende korrekturlæsning.

>Al den ros til DIS Danmark for denne cd

Alt i alt har vi fået et materiale som vi ellers ikke ville have fået.

Og selvom vi hver især måske kunne ønske at dette eller hint var gjort
lidt anderledes - så synes jeg bestemt at DIS-Danmark fortjener stor ros
for dette initiativ.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-01-03 12:28

Hej.

Det lyder godt med den CD sammen med Slægt & Data.
Da jeg som medlem endnu ikke har modtaget det nævnte, vil jeg lige høre om
det er i disse dage det er ved at blive udsendt.

Hilsen Jean

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en
meddelelse news:av41vs$od3$1@sunsite.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-01-03 12:38

On Sat, 4 Jan 2003 12:28:19 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

>Hej.
>
>Det lyder godt med den CD sammen med Slægt & Data.
>Da jeg som medlem endnu ikke har modtaget det nævnte, vil jeg lige høre om
>det er i disse dage det er ved at blive udsendt.

Ja, jeg modtog den i går. Men alt efter posten, vejret o.s.v. kan det
godt variere et par dage.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-01-03 15:50

Lars Jørgen Helbo wrote:
> Ja, jeg modtog den i går.
Her dumpede den ind lørdag formiddag - og det er da et ganske udmærket
initiativ - som Arne skriver
> Alt i alt har vi fået et materiale som vi ellers ikke ville
> have fået. [...] DIS-Danmark fortjener stor ros for
> dette initiativ.
Også jeg kunne dog have ønsket mig en anden og mere fleksibelt, hurtigere
præsentationsform end PDF - men det er trods alt en mindre detalje.

Initiativet med at samle link til scannede arkivalier på
http://www.dis-danmark.dk/scan/scan.html fortjener bestemt også en rose.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-01-03 17:04

On Sat, 4 Jan 2003 15:49:35 +0100, "Poul Erik Jensen"
<genealogi@kulturel.dk> wrote:

>Initiativet med at samle link til scannede arkivalier på
>http://www.dis-danmark.dk/scan/scan.html fortjener bestemt også en rose.

Tak for den

Nu håber jeg så bare, at der er nogen, der vil give en hånd med, så
omfanget kan blive noget større. Det går jo utroligt hurtigt på
scanner-markedet i øjeblikket. Artiklen er skrevet for lidt over en
måned siden; men det jeg skrev om scannere er faktisk allerede
forældet.

Hvis man i dag kigger efter en 2400x4800 dpi scanner på
www.edbpriser.dk, så finder man f.eks.:

CanoScan 5000F (USB2), 1697,- kr.
Epson Perfection 2400 Photo (USB2) 1924,- kr

Derudover har Epson lige udsendt en helt ny Perfection 3200 med en
opløsning på ikke mindre end 3200x6400 dpi. Tilsyneladende er den ikke
kommet til Danmark endnu; men den kan f.eks. købes her:
www.computeruniverse.net for 509 ¤ (3800 kr). Jeg er spændt på at se,
hvad den kan få ud af et mikrokort.