Simpelt string-problem
Fra : Peter Brixen

Dato : 03-01-03 13:47

Jeg er lige ved at bakse med noget C, og jeg har et problem, som
egentlig burde være nemt nok at løse. Jeg har variablen

char* str1 = "/dir/dir/dir";

Hvordan kan jeg slette det sidste stykke ned til /, altså måske med
andre ord, hvordan får jeg kopieret "/dir/dir"?

-- Peter.

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 03-01-03 14:24

[ Peter Brixen ]

[ ... ]

> char* str1 = "/dir/dir/dir";

Uff, uff! Du mener sikkert

char str1[] = "/dir/dir/dir";

> Hvordan kan jeg slette det sidste stykke ned til /, altså måske med
> andre ord, hvordan får jeg kopieret "/dir/dir"?

Hva inneholder teksten du skal plukke kataloger ut ifra? (husk fx. at
"//foo" er det samme som "/foo" for en rekke systemkall. Er det noen
andre patologiske tilfeller som kan oppstå?)

Akkurat det med å "slette" blir litt klønete av flere grunner. En
veldig vanlig strategi er å skrive '\0' der man vil at strengen skal
(logisk sett) slutte. Et veldig stort antall systemkall og
biblioteksfunksjoner antar at '\0' betegner nettopp slutten på
teksten.

Da var det bare å finne hvor teksten skulle slutte. Ta en titt på
strchr, strrchr, strcspn, strspn funksjonene. Når du har funnet
hvilken del av den opprinnelige teksten du er interessert i, kan du
enten kopiere den delen som interesserer deg (fx. vha. memmove) eller,
slik jeg antydet, skrive '\0'-byte i den aktuelle posisjonen.

(Og nei, du får ikke en linje kode før du demonstrerer at du har
forsøkt å løse problemet selv)

ivr
--
<peder> igorr: tcl ja... det er fra de dypeste avgrunnene i helvete det...
<peder> php er bare fra foajeen

Fra : Helge Jensen

Dato : 04-01-03 00:23

Igor V. Rafienko wrote:
> [ Peter Brixen ]
>
> [ ... ]

> Uff, uff! Du mener sikkert
>
> char str1[] = "/dir/dir/dir";

Hvad skulle det hjælpe?

Jeg foretrækker:

const char * const str1 = "foo";

Hvis jeg ikke skal bruge str1 til at pege på noget andet,

const char * str1 = "foo";

ellers

--
Helge

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 04-01-03 00:55

>Hvad skulle det hjælpe?

Dermed er han garanteret, at strengen /ikke/ er allokeret i read-only
memory, og kan derfor frit modificere den (fx indskrive et terminerende \0
der hvor han ønsker den skal slutte) uden at segmentation faile, fordi
compileren ellers er i sin gode ret til at allokere strengen i et const
segment.

/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-01-03 02:25

"Mads Orbesen Troest" <mads@troest.NEVERMORE.dk> writes:

> [...]
> der hvor han ønsker den skal slutte) uden at segmentation faile, fordi
> compileren ellers er i sin gode ret til at allokere strengen i et const

Jeg sad forleden dag og kunne huske at der var en forskel, men jeg
kunne ikke huske om man skulle bruge *s eller s[] for at kunne rette i
strengen.

1. Er der en nem/logisk måde at indse at det er *s der er immutable.

2. Hvor kan det slås op? Står det i 'The C Programming Language'?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-03 10:38

Den 04 Jan 2003 02:25:18 +0100 skrev Kim Hansen:

> [...]
>strengen.
>
>1. Er der en nem/logisk måde at indse at det er *s der er immutable.

s[] er et array der indeholder "/dir/dir/dir".

*s er en pointer til den streng du har skrevet i source-filen, og som
alt andet du har skrevet i source-filen kan det normalt ikke ændres
(fx kan du heller ikke runtime ændre indholdet af main() - medmindre
du begynder på selv-modificerende kode).

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-03 14:22

Kent Friis wrote:

> [...]
> (fx kan du heller ikke runtime ændre indholdet af main() - medmindre
> du begynder på selv-modificerende kode).

Hvad med noget ligende:

char str1[] = "/dir/dir/dir";

char* index;
char oldch;

if( (index = strrchr( str1, '/' )) != 0 ) {
oldch = index[0];
index[0] = '\0';
strcpy( <new string>, str1 );
index[0] = oldch;
}

bare et forslag....

Cheers, Frank

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 04-01-03 15:55

[ Kim Hansen ]

[ ... ]

> 2. Hvor kan det slås op? Står det i 'The C Programming Language'?

Slike ting slåes alltid opp i standarden.

Det er tre ting som er interessante her:

* Typen til en string literal

* Semantikken til en char-array definisjon og initialisering

* Semantikken til en char-peker definisjon og initialisering

Jeg har dessverre ikke C standarden (hverken C90 eller C99), men jeg
er temmelig sikker på at typen til en string literal er "array of N
const char" (selv om N869[*] sier noe _helt_ annet i 6.4.5, p 5, noe
som strider mot 6.7.8, p 32 (Example 8) -- jeg skjønner hvorfor dette
er "committee draft"). Array-initialisering skjer ved å ta en kopi av
elementene i det initialiserende uttrykket (N869 6.7.8).
Peker-initialisering derimot betyr at pekeren får en adresse som
stammer fra det initialiserende uttrykket (også fra 6.7.8 og 6.5.16);
det tas ingen kopi av objektet (det er slik en array konverteres til
en peker).

Tilsvarende resonnement holder for C++ (jeg er for lat til å slå opp
paragrafnumrene).

K&R2 inneholder vel også forklaringer rundt dette 5.5 forklarer det
meste man trenger å vite.

ivr

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-01-03 16:17

igorr@ifi.uio.no (Igor V. Rafienko) writes:

> [ Kim Hansen ]

> Slike ting slåes alltid opp i standarden.

Jeg har kun K&R2, så jeg må nøjes med hvad jeg kan finde der...

[snip]

> K&R2 inneholder vel også forklaringer rundt dette 5.5 forklarer det
> meste man trenger å vite.

Tak, der er jo en fin og grundig forklaring. Jeg har åbenbart bare
kigget på de forkerte sider i bogen.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 03-01-03 14:38

In <3E158646.9DA2E97@jyde.dk> Peter Brixen <brixen@jyde.dk> writes:

> [...]

>Hvordan kan jeg slette det sidste stykke ned til /, altså måske med
>andre ord, hvordan får jeg kopieret "/dir/dir"?

well, kommer lidt an paa hvordan du skal bruge str1 bagefter, men
du kan f.x. skrive:

char *str1="/dir/dir/dir";
int finish=0;
char *p;

for (p=str1+strlen(str1)-1; !finish; p--) {
if (p==str1)
finish=1
if (*p='/') {
finish=1;
*p='\0';
}
}

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 03-01-03 14:42

[ Martin Moller Pedersen ]

[ ... ]

> well, kommer lidt an paa hvordan du skal bruge str1 bagefter, men du
> kan f.x. skrive:

Neppe:

$ /local/snacks/bin/gcc stringtest.c
$ ./a.out
Segmentation Fault
$

ivr

Fra : John Ekblom

Dato : 03-01-03 22:20

Put en nulafslutter ind hvor du vil have din streng afsluttet:

str1[8]= 0;

Comet Computer ApS
John Ekblom

Tlf.: 70 25 12 13
www.cometcomputer.dk

Fra : Helge Jensen

Dato : 04-01-03 00:20

John Ekblom wrote:
> Put en nulafslutter ind hvor du vil have din streng afsluttet:
>
> str1[8]= 0;

Det kan man ikke. Streng-konstanter kan være immutable.

Som en undtagelse fra standarden har compileren lov til at allokere
streng konstanter i ikke skrivbar memory, og assigne dem til non-const
char *. god kode er som regel:

const char * my_str = "foo";

En forslag til god implementation ville være (ukompileret, utestet kode):

char *dirname(const char * const path) {
/* get back to last '/' */
const char *last_slash = strrchr(path, '/');
/* was there even any? */
if ( last_slash == NULL )
return strdup(path);
/* rewind until no slash or beginnig of string */
while ( last_slash > path && *(last_slash-1) == '/' )
--last_slash;
/* path is entirely '/'s? */
if ( last_slash == path )
return strdup("/");
/* copy preceeding part */
{
size_t len = (last_slash - path);
char *ret = malloc(len + 1);
if ( ret == NULL )
return NULL;
strncpy(ret, path, len);
ret[len] = '\0x0';
return ret;
}
}

--
Helge

Fra : Peter Brixen

Dato : 04-01-03 18:51

Helge Jensen wrote:

> En forslag til god implementation ville være (ukompileret, utestet kode):
>
> char *dirname(const char * const path) {
> /* get back to last '/' */
> const char *last_slash = strrchr(path, '/');
> /* was there even any? */
> if ( last_slash == NULL )
> return strdup(path);
> /* rewind until no slash or beginnig of string */
> while ( last_slash > path && *(last_slash-1) == '/' )
> [...]

Det virker, undtagen at '\0x0' skal være '\0'. Nu har jeg da lært noget mere
om strings i C, og det er der åbenbart flere, der har, så det er vel en god
ting.

Jeg takker for svarene.

-- Peter.

Fra : John Ekblom

Dato : 08-01-03 20:01

Hej Helge,

Det er muligt at jeg/du har misforstået spørgsmålet, eller at jeg blot ikke
fatter pointen i dit svar, men:

char* str1 = "/dir/dir/dir";
str1[8]= 0;
printf("%s",str1);

giver output'et: /dir/dir

Så det kan man altså godt - eller har jeg misforstået dig ?

Comet Computer ApS
John Ekblom

Tlf.: 70 25 12 13
www.cometcomputer.dk

Fra : Helge Jensen

Dato : 08-01-03 20:50

John Ekblom wrote:
> Hej Helge,
>
> Det er muligt at jeg/du har misforstået spørgsmålet, eller at jeg blot ikke
> fatter pointen i dit svar,

tjo, det er jo mere subtilt end man lige tror.

> char* str1 = "/dir/dir/dir";
> str1[8]= 0;
> printf("%s",str1);
>
> giver output'et: /dir/dir
>
> Så det kan man altså godt - eller har jeg misforstået dig ?

Det kan man godt sige. ANSI-C (og C99) siger, at dit program har
udefineret opførsel, fordi du ændrer en streng konstant (den str1 peger
på).

Det er rent held (eller uheld om man vil) at koden "virker" med din
compiler, men jeg kan garantere dig, at det ikke virker med GCC på linux
eller win32 (giver SIGSEGV), og compileren er i sin gode ret til at give
dit program lige præcis den semantik den vil, da din kode har udefineret
semantik.

grunden til, at du overhovedet kan skrive:

char *str1 = "xxx";

er, at der er en eksplicit undtagelse fra const-reglerne, for at kode
fra før "const" blev indført stadig skulle compile. Det burde være
krævet at du skrev:

const char *str1 = "xxx"; /* en pointer til en konstanten "xxx" */

eller evt.

char str1[] = "xxx"; /* en lokal-kopi af konstanten "xxx" */

Du kan evt. gøre:

char *str1 = strdup("xxx"); /* en heap-kopi af konstanten "xxx" */

Hvis du gerne vil have en global streng man kan ændre på.

Det er iøvrigt god skik (et idiom) at skrive:

const char *x = "xxx";

For så kan compileren advare om, at f.eks.

x[1] = 'x';

er ulovligt.

--
Helge

Fra : John Ekblom

Dato : 15-01-03 20:16

Hej Helge,

Ikke destro mindre virker det altså også under Win32.
Se nedenstående uddrag til Borland C++ Builder.

void __fastcall TForm1::FormCreate(TObject *Sender)
{
char* str1 = "/dir/dir/dir";
str1[8]= 0;
Caption= str1;
}

Resultatet er "/dir/dir".

Jeg har ikke en LINUX compiler ved hånden, men har tidligere anvendt samme
teknik under UNIX - uden problemer.

Hvorfor skulle str1 iøvrigt være at betragte som en Const ?

Comet Computer ApS
John Ekblom

Tlf.: 70 25 12 13
www.cometcomputer.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-01-03 20:47

"John" == John Ekblom <ekblom@image.dk> writes:

> Hej Helge,
> Ikke destro mindre virker det altså også under Win32.
> Se nedenstående uddrag til Borland C++ Builder.

Ja, og hvis man er heldig nok, kan man også montere hunstikket på en
forlængerledning mens der er spænding på.

[Nasale dæmoner]

> Resultatet er "/dir/dir".

Ja, men hvis du kører det samme stykke kode på den deathstar-9000,
jeg normalt benytter som hjemmemaskine, udløser den et atomangreb på
Bagsværd og omegn.

> Jeg har ikke en LINUX compiler ved hånden, men har tidligere anvendt samme
> teknik under UNIX - uden problemer.

> Hvorfor skulle str1 iøvrigt være at betragte som en Const ?

Fordi det er sådan C-99 definerer strenge.

--
/Wegge

Fra : John Ekblom

Dato : 15-01-03 21:55

> Ja, og hvis man er heldig nok, kan man også montere hunstikket på en
> forlængerledning mens der er spænding på.
>
> [Nasale dæmoner]

Ja, jeg må være født under en meget meget heldig stjerne.
Men når man skriver: "men jeg kan garantere dig, at det ikke virker med GCC
på linux
eller win32 (giver SIGSEGV)" - så må det naturligvis prøves ...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-01-03 22:52

> [...]
> på linux
> eller win32 (giver SIGSEGV)" - så må det naturligvis prøves ...

Det virker ikke for mig. Har du tilfældigvis brugt
-fwriteable-strings som argument til din GCC? Hvis ikke må du gerne
købe et par lottokuponer for mig.

--
/Wegge

Fra : John Ekblom

Dato : 18-01-03 02:46

> Det virker ikke for mig. Har du tilfældigvis brugt
> -fwriteable-strings som argument til din GCC? Hvis ikke må du gerne
> købe et par lottokuponer for mig.

Som jeg skrev har jeg ikke en LINUX compiler tilrådighed.
Programstumpen var til Borland C++ Builder (win32).

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-01-03 15:21

In <zx2W9.38857$Hl6.4596525@news010.worldonline.dk> "John Ekblom" <ekblom@image.dk> writes:

>Som jeg skrev har jeg ikke en LINUX compiler tilrådighed.
>Programstumpen var til Borland C++ Builder (win32).

GCC er ikke en LINUX compiler.

/Martin

Fra : John Ekblom

Dato : 18-01-03 16:27

> GCC er ikke en LINUX compiler.

Nå, det tog jeg for givet.
Hvilken C-compiler er det så ?

Fra : N/A

Dato : 18-01-03 17:49

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-01-03 17:49

In <izeW9.39057$Hl6.4654017@news010.worldonline.dk> "John Ekblom" <ekblom@image.dk> writes:

>Nå, det tog jeg for givet.
>Hvilken C-compiler er det så ?

GCC er navnet paa compileren og den findes til flere platforme end de fleste
mennesker overhovedet kender.

/Martin

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-01-03 06:47

"John Ekblom" <ekblom@image.dk>

[8<8<8<]
> Hvorfor skulle str1 iøvrigt være at betragte som en Const ?

F.eks. fordi så er det tilladeligt for et compiler system til et embedded
system at lægge strengen i ROM (hvor den under alle omstændigheder skal
ligge) i stedet for i RAM, og derved spare på RAM'en og undgå en kopiering
(under opstart).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : John Ekblom

Dato : 18-01-03 03:13

> [...]
> ligge) i stedet for i RAM, og derved spare på RAM'en og undgå en kopiering

Ja, men jeg ville have forventet at:

A.
const char* str1="/dir/dir/dir";
Gav en konstant streng.

Og at

B.
char* str1 = "/dir/dir/dir";
Gav en variabel streng.

Men sådan kan jeg nu forstå det ikke er iflg. C99 !!!?
Nymodens pjat og pjank - sådan var det ikke i halvfemserne !!!
Hvorfor hulen skulle det være så svært at skrive "const" foran de variable
man gerne ville lave konstante, at man har indført nye regler her.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-01-03 10:35

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> wrote

> Men sådan kan jeg nu forstå det ikke er iflg. C99 !!!?
> Nymodens pjat og pjank - sådan var det ikke i halvfemserne !!!

Er du sikker ?

> Hvorfor hulen skulle det være så svært at skrive "const" foran de variable
> man gerne ville lave konstante, at man har indført nye regler her.

Det er anbefalet (men desværre ikke påkrævet) altid at skrive at skrive
"const char*".

Hvad får dig til at tro at der er indført nye regler på det punkt ?
(Hint: det er der _ikke_ - tværtimod det er en _gammel_ regel)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : John Ekblom

Dato : 18-01-03 16:18

Det er således jeg forstår indlæggende her fra gruppen.
Er det da ikke noget der først er indført med C99 ?
Hvorfor skulle det i øvrigt ellers give en forskel at man bruger
"optionen -traditional." (Se indlæg fra Jesper Wolf Jespersen)

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 18-01-03 15:34

Hej John.

> [...]
> teknik under UNIX - uden problemer.
>
> Hvorfor skulle str1 iøvrigt være at betragte som en Const ?

Det er heller ikke str1 der er konstant. str1 er en pointer til en char.
Men det hukommelses område den peger på kan være konstant, det er en
initialiseringsstreng ikke en variabel.

Hvis du gerne vil vide hvad du laver istedet for at stole på forskellige
compileres konventioner, så tag dog og afsæt lidt plads til dine strenge.
For eksempel vil denne kode virke uanset hvilken platform du bruger den på.

#include <stdio.h>
int main(int argc.char *argv[])
{
char str1 [80] = "/dir/dir/dir" ; /* her afsætter vi plads til
variablen og initialiserer den */
puts(str1);
str1 [8] = 0;
puts(str1);
}

Jeg kan ikke udtale mig om hvilke C standarder der foreskriver hvorfor en
adfærd. Jeg har bare lært at acceptere at tingene gøres forskelligt og så må
jeg skrive min kode så den slags detaljer ikke tæller.

med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : John Ekblom

Dato : 18-01-03 16:24

> [...]
> adfærd. Jeg har bare lært at acceptere at tingene gøres forskelligt og så

> jeg skrive min kode så den slags detaljer ikke tæller.

Ja, jeg er enig.
Jeg kendte blot ikke denne adfærdsforskel før nu.
Før denne diskussion ville jeg have forsvoret at:

char *str1="/dir/dir/dir"; og
char str1[13]= "/dir/dir/dir";

ville være det samme uanset kompiler. Blot med den fordel at man i eksempel
1 ikke behøvede at tænke over antal tegn og huske at tælle nulafslutter med.

M.v.h.
John E.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-01-03 20:02

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> ville være det samme uanset kompiler. Blot med den fordel at man i
eksempel
> 1 ikke behøvede at tænke over antal tegn og huske at tælle nulafslutter
med.

Du kan skrive

char str1[]= "/dir/dir/dir";

så slipper du for at tælle.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 16-01-03 15:50

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> writes:

> Jeg har ikke en LINUX compiler ved hånden, men har tidligere anvendt samme
> teknik under UNIX - uden problemer.

Her er en lille test på en Linux maskine:

goedel% cat test.c
int main ()
{
char* str1 = "/dir/dir/dir";
str1[8]= 0;
return 0;
}
goedel% gcc test.c
goedel% ./a.out
Segmentation fault
goedel%

Teknisk set sker der det at GCC lægger alle strenge i et særlig
skrivebeskyttet segment af hukommelsen ved navn ".text", samme sted
det lægger selve programmet. Det er smart af flere grunde:

- man sikrer programmet (og strengene) mod at blive overskrevet ved et uheld.

- ".text" segmentet kan lettere deles mellem flere programmer der
kører samtidig, og spare memory på den måde.

- Som Morten nævnte, man kan lægge det i ROM hvis laver embedded
devices, hvilket GCC ofte bruges til.

Fordi at der er en del, mest ældre, programmer der bruger samme teknik
som dig, så er der nogen compilere der lægger strenge i ".data"
segmentet per default, måske har du brugt en af dem.

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 16-01-03 22:08

Hej Per.

> [...]
> Segmentation fault
> goedel%
>

> - Som Morten nævnte, man kan lægge det i ROM hvis laver embedded

Han hedder nu Mogens

> Fordi at der er en del, mest ældre, programmer der bruger samme teknik
> som dig, så er der nogen compilere der lægger strenge i ".data"
> segmentet per default, måske har du brugt en af dem.

Prøv med optionen --writable-strings, så har du den adfærd du leder efter.
altså oversæt med "gcc --writable-strings test.c" og du får ingen
segmentation fault.

Hvis du vil have rigtig oldtimer adfærd kan du køre med
optionen -traditional.

Der er tonsvis af optioner til GCC, prøv for eksempel at køre gcc -v --help,
men kør det gennem en pager da der kommer ret meget output.

Eller kig i "info gcc", der er det organiseret mere fornuftigt.

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-01-03 19:38

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> writes:

> Er det da ikke noget der først er indført med C99 ?

Nej, sådan har det været siden den første C standard i 89, 10 år
tidligere.

> Hvorfor skulle det i øvrigt ellers give en forskel at man bruger
> "optionen -traditional." (Se indlæg fra Jesper Wolf Jespersen)

-traditional giver kompatibilitet med nogen populære Unix C compilere
fra før den første standard.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-01-03 19:48

"John Ekblom" <ekblom@image.dk> writes:

> Ja, men jeg ville have forventet at:
>
> A.
> const char* str1="/dir/dir/dir";
> Gav en konstant streng.
>
> Og at
>
> B.
> char* str1 = "/dir/dir/dir";
>
> Gav en variabel streng.

Det ville være stærkt imod den måde C's typesystem fungerer. Typen af
et udtryk afhænger generelt ikke af hvordan det bruges. Tænk
f.eks. på

const char* str1= malloc (50);

Eller

const char* str1= strcat ("hello ", "world");

En kontant har altid samme type i C, uanset hvor den optræder.

> Men sådan kan jeg nu forstå det ikke er iflg. C99 !!!?
> Nymodens pjat og pjank - sådan var det ikke i halvfemserne !!!

Jo det var. Men sådan var det ikke altid i 80'erne, før den første
standard (ANSI C 89). Dengang var der slet ikke noget der hed
"const", der er en ANSI opfindelse (eller rettere, et lån fra C++).

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-01-03 19:52

> [...]

> 1 ikke behøvede at tænke over antal tegn og huske at tælle nulafslutter med.

Skriv

char str1[] = "/dir/dir/dir";

og compileren afsætter selv den fornødne plads.