Ny disk i en iMac rev. B
Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 01-01-03 19:18

Jeg skal i gang med en harddisk-opgradering af min iMac rev. B og ser på
flg. muligheder:

Seagate U6 40GB
Western Digital Caviar Mainstream WD600AB 60GB
Western Digital Caviar Mainstream WD800AB 80GB
Western Digital Protege Value WD400EB 40GB

Umiddelbart kunne jeg godt finde på at gå efter den absolut billigste
løsning, Seagate U6, men der er en del tests af den, rundt om på nettet,
hvor den får på hattepulden for langsomme søgetider, ift. bl.a. WD's
WD400AB og WD400EB. Til gengæld skulle den være særdeles stille og kølig
-- begge dele en fordel for mig.

Og nu spørgsmålene til de kloge, der har mere forstand på hardware end
jeg:

1) Vil jeg reelt kunne mærke en performance-forskel mellem Seagate U6 og
en anden disk med bedre søgetider i en iMac rev. B?

2) Nogen der har erfaringer med varmeudviklingen i Western Digital's
diske? Jeg læser modstridende rapporter, hvilket forvirrer mig.

/hc

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 02-01-03 17:15

Hans Christian Hansen wrote:
> [...]
>
> 2) Nogen der har erfaringer med varmeudviklingen i Western Digital's
> diske? Jeg læser modstridende rapporter, hvilket forvirrer mig.

Kender ingen af de diske du nævner, men har selv haft en Seagate
barracuda 80Gb i en iMac 400 den larmede ikke og jeg har aldrig haft
problemer med den, ej heller varmen.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 02-01-03 20:18

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Kender ingen af de diske du nævner, men har selv haft en Seagate
> barracuda 80Gb i en iMac 400 den larmede ikke og jeg har aldrig haft
> problemer med den, ej heller varmen.

Spændende. Hvor længe har du haft den siddende i uden problemer? Jeg er
en smule varsom ift. 7200 rpm diske, men hvis der er nogle gode
erfaringer at basere sig på, så ...

Hører meget gerne dine og andres erfaringer ...

/hc

Fra : Carsten Matzon

Dato : 02-01-03 21:39

> Spændende. Hvor længe har du haft den siddende i uden problemer? Jeg er
> en smule varsom ift. 7200 rpm diske, men hvis der er nogle gode
> erfaringer at basere sig på, så ...

Personligt ville jeg være en del nervøs ved at smide en 7200rpm hd i en Imac
som er så indesluttet og varm...
Kan godt være det virker fint nu men hvor længe?

> Hører meget gerne dine og andres erfaringer ...

Mine erfaringer er at de nye FLUID hd'ere er at de bliver en del koldere end
de gamle 7200rpm'er hd'ere med alm. kuglelejer.Men om de er kolde nok til at
sætte i en lukket Imac er jeg lidt i tvivl om.Jeg står selv og skal til at
opgradere kærestens gamle slave Imac men jeg tør ikke smide en 7200rpm hd
i... ]:)

Carsten

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 02-01-03 23:30

Carsten Matzon <carsten@i.hate.spam.matzon.dk> wrote:

> Jeg står selv og skal til at
> opgradere kærestens gamle slave Imac men jeg tør ikke smide en 7200rpm hd
> i... ]:)

Jeg vil *meget* gerne høre om, hvad du ender med at vælge. Jeg svinger
humørmæssigt mellem Seagate U6, som virker som et lyd- og varmemæssigt
sikkert, men langsomt valg; og Western Digital Caviar Mainstream WD600AB
60GB, som der er nogle ret gode priser på, på www.edbpriser.dk ... har
du andre bud?

/hc

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 03-01-03 11:00

Carsten Matzon wrote:

> [...]
> opgradere kærestens gamle slave Imac men jeg tør ikke smide en 7200rpm hd

Det var netop en baracuda IV FLUID jeg havde no problemo

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter

Dato : 09-01-03 09:26

Hva' så drenge, har I besluttet jer for en disk endnu. Vi er flere, som
venter spændt på at høre resultatet.
I et nyere indlæg (" Hvilken harddisk? Anbefalinger ønskes") er der
nævnt en Western Digital Caviar WD800JB. Skulle der være noget problem i
at vælge denne disk. -varmen?

Hvad angår interface, hørte jeg noget om, at ikke alle IDE diske kan
anvendes. - er det sandt?
Hvis ikke, hvilke kan man ikke/kan man anvende?
mvh Peter
PS. Min gamle 4 Gb HD i iMac rev A. trænger ligeledes til udskiftning.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-03 10:43

On Thu, 09 Jan 2003 09:26:25 +0100, Peter <kragen1st@hotmail.com>
wrote:

>I et nyere indlæg (" Hvilken harddisk? Anbefalinger ønskes") er der
>nævnt en Western Digital Caviar WD800JB. Skulle der være noget problem i
>at vælge denne disk. -varmen?

Det er en af de køligste diske på markedet.

MVH

Martin Edlich

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 03-01-03 10:55

> [...]
> erfaringer at basere sig på, så ...
>
> Hører meget gerne dine og andres erfaringer ...

Jeg mener at have kørt med den i ca et års tid, hvor den blev flittigt
brugt til både film og alt muligt andet. Den er så godt som lydløs,
hvilket er meget vigtigt på iMacerne da de er stille i forvejen.
Jeg har den nu siddende i en G4 800 sammen med den originale 40Gb disk
også her uden problemer.

En søgning på www.edbpriser.dk siger 942,- inc forsendelse
hvilket svare til en pris på 11,77,- pr Gb ca det dobelte af CDer
Det er værd at tænke over, indrømmet det er lidt besværligt at skift HD
ofte i en iMac.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Madsen

Dato : 09-01-03 15:38

Hans Christian Hansen <hanschr@sletmigmac.com> wrote:

> [...]
> erfaringer at basere sig på, så ...
>
> Hører meget gerne dine og andres erfaringer ...

Jeg satte for små tre måneder siden en Seagate Barracuda 80 gb i min
iMac DV SE 500 mHz. Maskinen har ingen blæser og hd'en er nærmest
fuldstændig lydløs. Til at begynde med, var jeg faktisk af og til i
tvivl om, hvorvidt der var liv i maskinen, så lidt larmer den. Det
snurre selvfølgelig lidt når der skrives og læses fra den, men det er
meget meget lidt.
Kan kun anbefale den!!!!!
--
Per Madsen