P202 og bundling på proaccess ISDN
Fra : Michael

Dato : 07-03-01 18:29

Hej
Er det lykkedes for nogen i DK at få ZyXEL P202 til at bruge begge
kanaler i det tilfælde at TDC har åbnet for den ene ved et indgående
kald ?

Er det lykkedes for nogen i DK at få ZyXEL P202 til at verificere det
indkommende kald fra TDC "CLID Authen= Required". Centralnummeret tastes
i 11.1 incoming. Mine indkomne kald afvises.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-03-01 18:32

On Wed, 07 Mar 2001 18:28:34 +0100, Michael wrote:
>Hej
>Er det lykkedes for nogen i DK at få ZyXEL P202 til at bruge begge
>kanaler i det tilfælde at TDC har åbnet for den ene ved et indgående
>kald ?

Nej - for det står i manualen at det IKKE er supporteret.

>Er det lykkedes for nogen i DK at få ZyXEL P202 til at verificere det
>indkommende kald fra TDC "CLID Authen= Required". Centralnummeret tastes
>i 11.1 incoming. Mine indkomne kald afvises.

Dunno.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Gert Elnegaard

Dato : 07-03-01 20:24

On 7 Mar 2001 17:31:45 GMT, Jesper Skriver wrote:
> [...]
Jeg ved ikke om det virker på P202; men du skal i givet fald
indtaste de 8 cifrede nummer som TDC ringer fra, og ikke 16261.
(det 8 cifrede, der er relevant for dig, står på oprettelsesbrevet)

--
Gert Elnegaard

Fra : Michael

Dato : 07-03-01 22:36

Gert Elnegaard wrote:

> Jeg ved ikke om det virker på P202; men du skal i givet fald
> indtaste de 8 cifrede nummer som TDC ringer fra, og ikke 16261.
> (det 8 cifrede, der er relevant for dig, står på oprettelsesbrevet)

Jeg bruger det 8-cifrede men routeren afviser.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-01 23:01

Michael <michael@jansson.dk> skrev :

>Jeg bruger det 8-cifrede men routeren afviser.

modtagende router authenticerer ikke på nummeret der ringes fra men
userid + password

Min kører , uden clid

--
Venligst

jan@stevns.net - www.stevns.net
Der findes 3 slags mennesker, dem der kan tælle og dem der ikke kan

Fra : Michael

Dato : 08-03-01 00:19

jan@stevns.net wrote:

> Min kører , uden clid

Er et ZyXEL problem eller et TDC problem at P202 ikke kan verificere på
nummeret tror du ?

Fra : Per Thrane

Dato : 08-03-01 07:18

­ Hej Gert

[ Onsdag Marts 07 2001, skrev: Gert Elnegaard til All om emnet: "Re: P202 og bundling på proaccess ISDN"]

GE> Jeg ved ikke om det virker på P202; men du skal i givet fald
GE> indtaste de 8 cifrede nummer som TDC ringer fra, og ikke 16261.
GE> (det 8 cifrede, der er relevant for dig, står på oprettelsesbrevet)

Pas på - du kommer til at betale trafikafgift hvis du ringer til nummeret på de 8 ciffer!

e \/
#|_ (_|
_###\ ___| |_ Mvh. Per+

.... Vi har mødt fjenden, han gemmer sig i os. -Pogo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-03-01 06:28

"Per Thrane" <Per_ThraneNOSPAM@fidobbs.dk> skrev :

>Pas på - du kommer til at betale trafikafgift hvis du ringer til nummeret på de 8 ciffer!

Du har da vist ikke læst teksten før du skriver .....
der snakkes om det nummer TDC ringer fra
^ ^^^^^^^^^^^^^^

Fra : Gert Elnegaard

Dato : 08-03-01 10:06

On Thursday, 08 Mar 2001 05:17:58 -100, Per Thrane wrote:

>Pas på - du kommer til at betale trafikafgift hvis du ringer
>til nummeret på de 8 ciffer!

Nej, lige præcis jeg gør nu godt nok ikke(af egen pengepung)

Men igen igen, her tale rvi om det nummer som kunderouter skal anvende
til CLID. IKKE det nummer som kunderouter skal ringe til.
Det SKAL nemlig, korrekt nok, være 16261.

--
Gert Elnegaard

Fra : Michael

Dato : 07-03-01 22:35

?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-03-01 23:06

On Wed, 07 Mar 2001 22:34:47 +0100, Michael wrote:

>?

slag for don't know

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-03-01 23:37

In article <slrn9adc6n.20dn.jesper@freesbee.wheel.dk>,
jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

> slag for don't know

Nå, får man nu også tæsk for at være uvidende?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Rune Klausen

Dato : 08-03-01 00:36

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote in message

> Nå, får man nu også tæsk for at være uvidende?

måske der skulle havbe stået slang :)

Dunno, måske.

-Rune

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-03-01 19:34

On Thu, 8 Mar 2001 00:35:38 +0100, Rune Klausen wrote:

>"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote in message

>måske der skulle havbe stået slang :)

naturligvis - jeg er og bliver en tastatur spasser ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-01 19:51

In article <slrn9afk5f.2gkv.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

>naturligvis - jeg er og bliver en tastatur spasser ...

Stavekontrol til IOS?

--
Andreas Plesner Jacobsen | BOFH excuse #143:
Der taler for sig selv. |

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 08-03-01 20:19

On Thu, 8 Mar 2001 18:50:48 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>Stavekontrol til IOS?

For meget tab-completion.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-03-01 20:58

>Stavekontrol til IOS?

Ja - og compilere er også min ven

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael

Dato : 08-03-01 00:23

Jesper Skriver wrote:

> Nej - for det står i manualen at det IKKE er supporteret.

Hvad er så den mest hensigtsmæssige måde at sætte P202 op på ?
Nailed up connection eller en lav timeout på 30 sec hvorefter routeren
bundler udgående - men jo desværre timeouter igen efter 30sec.

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 21-03-01 19:57

Jesper Skriver wrote:

> Nej - for det står i manualen at det IKKE er supporteret.

Jesper, det kan jeg ikke lige finde, kan du pin-pointe det.

Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide om det ikke i virkeligheden er Tele
Danmarks router der skal ringe ind med begge kanaler?
Hvis ja, hvad skal der til for at i gør det?

M.v.h. Svante

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-01 20:24

> Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide om det ikke i virkeligheden er
Tele
> Danmarks router der skal ringe ind med begge kanaler?

Det står der i produktspecifikationen at den _ikke_ gør.
Kundens router skal åbne 2'eren

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 21-03-01 20:32

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Tele
> Det står der i produktspecifikationen at den _ikke_ gør.
> Kundens router skal åbne 2'eren

Er det en specifikation der er tilgængelig?
Stadigvæk vil jeg gerne vide hvor i manualen det står at Prestige 202 ikke
kan?

M.v.h. Svante.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-01 20:46

"mimivilford & svantev" <"mimivilford & svantev & "@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:3AB901B6.DD1B61A4@mailme.dk...
> Er det en specifikation der er tilgængelig?

Du kan sikkert få den tilsendt ved at ringe til den relevante salgsafdeling

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 21-03-01 21:11

> [...]

> meddelelse news:3AB901B6.DD1B61A4@mailme.dk...
> Du kan sikkert få den tilsendt ved at ringe til den relevante salgsafdeling

Eeek, nej ellers tak, de der TeleDK telefon services har jeg ikke for gode
erfaringer med :).

M.v.h. Svante

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-03-01 20:46

On Wed, 21 Mar 2001 19:57:02 +0100, mimivilford & svantev wrote:

>Jesper, det kan jeg ikke lige finde, kan du pin-pointe det.

Nej - jeg sidder ikke men en manual, men det står der, og er
også bekræftiget af ZyXEL.

>Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide om det ikke i virkeligheden er Tele
>Danmarks router der skal ringe ind med begge kanaler?

Nej, det er op til kundens udstyr at kalde den 2. linie op.

>Hvis ja, hvad skal der til for at i gør det?

Det gør TDK aldrig.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 21-03-01 21:17

Jesper Skriver wrote:

> Nej - jeg sidder ikke men en manual, men det står der, og er
> også bekræftiget af ZyXEL.

Det var da sjovt, for i dag da jeg ringede på zyxel support kunne de ikke forstå
at det ikke virkede...
Desuden har jeg lige sat indstillingen på min remote node op til at lave "call
back", det indkommende kald nedlægges, og routeren åbner to kanaler ved et opkald
til TeleDK. Voila! Naturligvis vil det ikke virke med appliaktioner der kræver
omgående svartid, men det virker til det meste!

> Nej, det er op til kundens udstyr at kalde den 2. linie op.
> Det gør TDK aldrig.

Ok. Men det var så heller ikke nødvendigt.

M.v.h. Svante.

PS: Til de mange der har problemer med Pro@ccess og Zyxel produkter, kan jeg kun
anbefale at ringe til Zyxels support linie, mit system kører i al fald optimalt
nu. Desuden har de en opsætningsguide til pro@ccess som de med glæde vil sende
hvis man henvender sig. Man kan finde mere kontakt-info på www.zyxel.dk.

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 22-03-01 20:33

Hej udbydergruppe.

> Nej - jeg sidder ikke men en manual, men det står der, og er
> også bekræftiget af ZyXEL.

> Nej, det er op til kundens udstyr at kalde den 2. linie op.
> Det gør TDK aldrig.

Jeg snakkede med en zyxel mand igen i dag. Han har siden i går testet med en
cisco router i den ene ende og en prestige 202 i den anden. Hvis cisco routeren
er indstillet til en slags BOD (bandwidth on demand), åbner den begge kanaler
ligemeget hvilken side der kræver ekstra båndbredde (altså ved indgående kald fra
cisco til zyxel) var hans besked.

Betyder det så at denne feature er slået fra inde hos Tele Danmark (da jeg ikke
kan få det til at virke)? Eller hvor skal forklaringen findes?
Er der andre der har kommentarer til dette forsøg?

M.v.h. Svante

Fra : Gert Elnegaard

Dato : 23-03-01 09:51

On Thu, 22 Mar 2001 20:32:31 +0100, mimivilford & svantev wrote:

> [...]
>kan få det til at virke)? Eller hvor skal forklaringen findes?
>Er der andre der har kommentarer til dette forsøg?

ja. Der er jo sådan set allerede svaret på det i ovenstående,
så det forsøg er noget overflødigt.

--
Gert Elnegaard

Fra : Gert Elnegaard

Dato : 23-03-01 10:06

btw.
Hvis du vil have begge kanaler op ved kaldsinitiering i
begge retninger, så køb en Cisco.
Det er forøvrigt den eneste officielt supporterede kunde
router til P@ ISDN.
Hvad der måtte være af "skævheder" i forhold til Non-Cisco, må
du akceptere, hvis ikke du vil anvende Cisco.

--
Gert Elnegaard

Fra : mimivilford_svantev

Dato : 24-03-01 22:12

Hej Gert.

> [...]
> router til P@ ISDN.
> Hvad der måtte være af "skævheder" i forhold til Non-Cisco, må
> du akceptere, hvis ikke du vil anvende Cisco.

Her er hvad jeg fik at vide i en mail fra en zyxelmedarbejder:

"Jeg har testet det selv og det kan ikke lade sig gøre.
Så længe at den router som ringer op (i dette tilfælde cisco) kun er
indstillet til at benytte 1 kanal, kan der ikke åbnes en extra.
Hvis den kaldende router (cisco) istedet er indstillet til at køre med 2
kanaler, vil den åbne den extra kanal når der er brug for, uanset fra
hvilken ende der downloades.

Så altså: så længe at det cisco'en er indstillet til kun 1 kanal er der
ikke
andet at gøre end at sætte Prestigen op til callback !"

Mit spørgsmål er nu: Hvad er forskellen hvis der er en cisco i begge ender?

M.v.h. Svante

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-03-01 00:15

On Sat, 24 Mar 2001 22:11:42 +0100, mimivilford_svantev wrote:
> [...]
>Hvis den kaldende router (cisco) istedet er indstillet til at køre med 2
>kanaler, vil den åbne den extra kanal når der er brug for, uanset fra

Med en ZyXEL router - men alle andre (bortset fra ZyXEL OEM) routere
jeg har set har ikke haft denne arbitrære begrænsning med ikke at
ville kalde kanal nr. 2 op, medmindre den selv havde kaldt nr. 1 op ...

>Så altså: så længe at det cisco'en er indstillet til kun 1 kanal er der
>ikke andet at gøre end at sætte Prestigen op til callback !"
>
>Mit spørgsmål er nu: Hvad er forskellen hvis der er en cisco i begge ender?

At Cisco'en hos kunden ikke har noget noget imod at åbne kanal nr. 2 selvom
den ikke selv har kaldt kanal nr. 1 op ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-01 22:33

> [...]

>indkommende kald fra TDC "CLID Authen= Required". Centralnummeret tastes
>i 11.1 incoming. Mine indkomne kald afvises.

Har du husket "mutual authentication" ??

Fra : Michael

Dato : 07-03-01 22:39

jan@stevns.net wrote:

> Har du husket "mutual authentication" ??

Ja

Fra : mimivilford & svante~

Dato : 08-03-01 21:46

> Ja

Jeg har samme problem, jeg kan ikke få indkommende opkald til at gå
igennem.
I den forbindelse vil jeg gerne spørge om der er nogen der ved hvad
netCAPI er?

Og er der nogen der ved hvad forskellen mellem login+password og o/g
login+o/g password er?

M.v.h. Svante

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-03-01 22:39

"mimivilford & svantev" <"mimivilford & svantev & "@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:3AA7EF94.11D1E4D2@mailme.dk...
> I den forbindelse vil jeg gerne spørge om der er nogen der ved hvad
> netCAPI er?

netCAPI:
http://www.seg.co.uk/products/netcapi.htm

--