Larmende G4
Fra : Karl Antz

Dato : 01-01-03 14:55

Er der nogen der har fundet en løsning for larmen fra de "nye"
G4.maskiner? Jeg er ved at gå i spåner over det ...

Hilsen og godt nytår

karl

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-01-03 16:48

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Er der nogen der har fundet en løsning for larmen fra de "nye"
> G4.maskiner? Jeg er ved at gå i spåner over det ...

Ikke endnu, såvidt jeg ved. Caslon har et kit, men det koster mange
penge, ca. 2000 kr. Jeg har fundet en forhandler i Tyskland, som sælger
et kit til ca. 550 kr.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 01-01-03 18:38

Karl Antz wrote:

> Er der nogen der har fundet en løsning for larmen fra de "nye"
> G4.maskiner? Jeg er ved at gå i spåner over det ...
>
> Hilsen og godt nytår
>
> karl

larmer de nye g4 mere end de gamle fra foråret?

jeg troede netop de havde rettet op på den frygtelige blæser i
strømforsyningen..

ulf

Fra : Domald

Dato : 01-01-03 23:39

> larmer de nye g4 mere end de gamle fra foråret?

En ven som har en DP 1Ghz (som larmer ca. så meget som min DP800),
siger at de nyeste larmer MEGET mere.
Og jeg synes min er slem nok.

Apple skal virkelig tage sig sammen på det punkt. Det er næsten den
eneste grund til at jeg også har en iMac.

.... hvad består de "kits" af?
Hvor kan man købe dem online?

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-01-03 00:16

Domald <see.my.address@my.sig> wrote:

> [...]
> Og jeg synes min er slem nok.
>
> Apple skal virkelig tage sig sammen på det punkt. Det er næsten den
> eneste grund til at jeg også har en iMac.

3 stk. blæsere. De to i strømforsyningen og den store ved CPU'en bliver
skiftet.

Jeg har fundet en tysk forhandler på adressen http://www.peanut-it.de/
men om det er samme blæsere som Caslons, eller om det er lige så
effektivt, aner jeg ikke.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 02-01-03 00:25

> 3 stk. blæsere. De to i strømforsyningen og den store ved CPU'en bliver
> skiftet.

Hvis det kun drejer sig om at skifte blæsere ud så ville jeg da mene i kan
købe/trixe det selv.Bare skift blæsere ud til nogle mindre støjende blæsere
fra pabst...
Er jo garanteret standard mål på de blæsere!?

http://www.studiedata.dk/group.asp?group=106

---

Carsten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-01-03 00:34

Carsten Matzon <carsten@i.hate.spam.matzon.dk> wrote:

> [...]
> fra pabst...
> Er jo garanteret standard mål på de blæsere!?

Det er såmænd standard-mål, men problemet er, at de originale
Delta-blæsere kan flytte temmelig megen luft og jeg har ikke selv kunnet
finde Pabst-blæsere, som kan flytte samme mængde luft uden at støje ret
meget.

Hvis du tager et kig på
<http://www.xlr8yourmac.com/systems/g4_mirrored_drive_doors/noise_reduct
ion/g4_ddr_noise_reduction.html> vil du finde links til mange sider,
hvor folk er i gang med at finde en løsning på dette. Det tyske kit jeg
linkede til er med pabst-blæsere (det kan man læse i
installationsvejledningen), men om de bare har taget en chance og brugt
blæsere med mindre kapacitet aner jeg ikke.

Jeg skal selv have skiftet mine blæsere, men jeg vil lige gennemtrævle
nettet for andres erfaringer, inden jeg kaster mig ud i projektet. Jeg
vil være villig til at bruge blæsere med mindre kapacitet, da det nok
aldrig bliver nødvendigt med maksimum ydelse her i landet. Der er bare
ærgeligt, at man bliver nødt til at pille i sin helt nye maskine for
kunne holde ud at bruge den.

Det er for dårligt af Apple.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-01-03 02:27

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:
> Jeg vil være villig til at bruge blæsere med mindre kapacitet, da det nok
> aldrig bliver nødvendigt med maksimum ydelse her i landet.
Bare en tanke: Så skulle du måske overveje bare at sætte
omdrejningshastigheden ned på dine originale blæsere?
Mon ikke det ville give en støjreduktion der kan mærkes?

vh Flemming Rubini

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-01-03 06:41

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Bare en tanke: Så skulle du måske overveje bare at sætte
> omdrejningshastigheden ned på dine originale blæsere?
> Mon ikke det ville give en støjreduktion der kan mærkes?

Jo, det burde det, men jeg tror at man får bedre resultat ved at skifte
til bedre blæsere, da de originale helt klart har et problem.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-01-03 10:03

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jo, det burde det, men jeg tror at man får bedre resultat ved at skifte
> til bedre blæsere, da de originale helt klart har et problem.
En skam. Min G3 minitower er heller ikke just lydløs, møj irriterende
faktisk.

Jeg så i øvrigt en gang en demonstration af et lydkort. Det kunne lave
din stemme om til DR's Symfoniorkester i real-time. Lydkortet
producerede så megen varme, at det var placeret i en firkantet klods af
et computerkabinet. Hele den ene væg var blæseren, dvs. på størrelse med
en middagstallerken. Man hørte den ikke.

vh Flemming Rubini

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 02-01-03 10:26

On 02/01/03 0:34, in article 1fo4upz.18sj7ly1xlbdz4N%spam02@tdcadsl.dk,

> [...]
> aldrig bliver nødvendigt med maksimum ydelse her i landet. Der er bare
> ærgeligt, at man bliver nødt til at pille i sin helt nye maskine for

Jeg så et eller andet sted på nettet at man kunne købe nogle puder som kunne
dæmpe støjen. Men jeg er ikke klar over om man kan sætte dem indvendigt. Det
ville være at fortrække med en ny blæser for lookets skyld.

MVH Niels

Fra : Carsten Matzon

Dato : 02-01-03 18:08

> [...]
> installationsvejledningen), men om de bare har taget en chance og brugt
> blæsere med mindre kapacitet aner jeg ikke.

Udfra hvad jeg kan læse er der primært 3 blæsere der skal skiftes ...

*Another fan is the large one in the bottom of the PowerMac case that blows
across the CPU heatsink when the case is closed

Denne CPU blæser er nok lidt tricky men kan ikke helt forstå hvorfor den
skulle producere så meget varme så der behøves så vandvittig meget luft skal
flyttes...

* The other two fans in the system are located at the FRONT end of the Power
supply and push air THROUGH the power supply and out the back. The fans are
stacked, one on top of the other, and * *measure 60x60x25mm.

Øh.Hvorfor skal Apple's PSU have mere køling end alle andre?.Og når der
sidder hele 2 stik tror jeg ikke på det gør noget at skifte dem ud til nogle
der er mindre...

Om ikke andet kunne i da prøve at ringe til studiedata.dk og tage en snak
med dem om jeres problemer.Nægter at tro på de ikke kan give nogle gode
svar... =)

Carsten

Fra : Domald

Dato : 02-01-03 22:40

In article <av1rlk$627$1@news.cybercity.dk>, Carsten Matzon
> Denne CPU blæser er nok lidt tricky men kan ikke helt forstå hvorfor den
> skulle producere så meget varme så der behøves så vandvittig meget luft skal
> flyttes...

Nemlig.
Jeg har for nyligt placeret min G4 DP 800 i et klædeskab. (Borede hul
til kablerne.) Jeg var bekymret om det ville blive meget varmt derinde.
Men selv efter en time eller to bliver det ikke varmere i skabet end en
normal sommerdag. Så måske er blæsningen overdrevet. (Jeg besøgte
engang en fyr som havde sat sin egen windoze maskine sammen. Den
varmede et stort værelse mærkbart! Og det var endda tre-fire år siden.)

Spørgsmål: er det fair at sige at Apple bare bruger for billige blæsere?

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-01-03 23:16

> [...]

> varmede et stort værelse mærkbart! Og det var endda tre-fire år siden.)
>
> Spørgsmål: er det fair at sige at Apple bare bruger for billige blæsere?

Det tror jeg nu nok, eller de kunne i det mindste have gjort dem
temperaturstyrede, så de ikke kører for fuld skrue hele tiden. Havde de
brugt Papst-blæsere med termostat havde vi nok fået nogle mere stille
maskiner, men det ville nok også koste Apple lidt mere.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-03 08:16

Domald <see.my.address@my.sig> writes:

> normal sommerdag. Så måske er blæsningen overdrevet. (Jeg besøgte
> engang en fyr som havde sat sin egen windoze maskine sammen. Den
> varmede et stort værelse mærkbart! Og det var endda tre-fire år siden.)

Han havde garanteret også det nyeste og hurtigste af alting.

Da de første dual-AMD maskiner kom frem, trak _bundkortet_ 500 watt.
Det er en del...
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 08-01-03 23:19

> [...]

> aldrig bliver nødvendigt med maksimum ydelse her i landet. Der er bare
> ærgeligt, at man bliver nødt til at pille i sin helt nye maskine for

Hej René

Jeg er med på et forsøg. Se mit svar til claus. Hvis disse blæsere kan
skaffes skifter jeg dem gerne i min G4MDD dual 867.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-03 18:02

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Hej René
>
> Jeg er med på et forsøg. Se mit svar til claus. Hvis disse blæsere kan
> skaffes skifter jeg dem gerne i min G4MDD dual 867.

Jeg har nu læst mere på nettet og hvis du ikke allerede kender den, så
er http://www.g4noise.com et rigtigt godt sted. Her kan du udfylde en
database og en underskriftsindsamling, som skal bruges til at presse
Apple for en løsning. De har også en mailingliste, som man kan abonnere
på.

Ud fra kommentarerne på denne mailingliste, så har der været blandede
resultater med kittet fra Peanuts (det tyske firma), men bedre
resultater med et andet kit, som dog koster 199 Euro. Det bevarer
garantien, men de kræver vist at maskinen er købt hos dem (eller sådan
noget lign.). De har dog taget kittet væk fra deres hjemmeside, men de
sælger det stadig.

Caslon har stadig deres kit til ca. 2000 kr. inkl. moms, men det er
immervæk også mange penge for 3 blæsere! Hvis nogen har dette kit og kan
oplyse hvilke blæsere der bruges, så kan vi jo tjekke om de faktisk skal
koste så meget.

Fra : Domald

Dato : 03-01-03 18:40

Her er en diskussion og call-to-action på Apple's egen site:

http://discussions.info.apple.com/WebX?14@3.f8CbauWUepw.0@.3bbbf2f8

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-01-03 00:41

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Er der nogen der har fundet en løsning for larmen fra de "nye"
> G4.maskiner? Jeg er ved at gå i spåner over det ...

Så er det at man er glad for sin 733MHz Quicksilver. Den støjer kun som
om den har én jetmotor ...

Nu er det kun et spørgsmål om jeg skal eller ???

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 06-01-03 13:19

Karl Antz wrote:
> Er der nogen der har fundet en løsning for larmen fra de "nye"
> G4.maskiner? Jeg er ved at gå i spåner over det ...
>
> Hilsen og godt nytår
>
> karl

Fald lige over denne side, de har i Pabst blæsere til priser der er til
at betale.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 06-01-03 13:20

Henrik Lindskou wrote:

> Fald lige over denne side, de har i Pabst blæsere til priser der er til
> at betale.

Prøver lige igen
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-div/kab-cool/

Henrik