Ustabil tower Mac
Fra : Domald

Dato : 01-01-03 02:26

her er et lille desperat nødråb.
Jeg har haft en PowerMac G4 DP 800Mhz i halvandet år. Den har aldrig
været særlig stabil (mine flatpanel iMac er meget mere stabil), men det
bliver bestemt ikke bedre.
Jeg har skiftet RAM, Det blev bedre, så værre. Jeg troede det var
Classic (jeg kører nyeste OSX), det hjalp ikke ikke at bruge det. Jeg
troede jeg havde løst det ved ikke at have noget plugget ind andet end
skærm/keyboard/mus, det så også ud til at forbedre det, men kun noget
tid... !

Den krasher på de mest nasty måder. Ofte er det efter søvn. Nogen
gange er skærmen sort. Nogen gange kommer der en meddelelse på skærmen
at jeg skal genstarte. Noget gange går skærmen i flimmer (frosset
flimmer). Nogen gange fryser den.

Hm, det lyder faktisk som om det er skærmen, gør det ikke? Det er et
Apple Cinema display, som har været til reperation een gang fordi det
brændte sammen...

eolake

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-01-03 12:23

In article <010120030123291498%see.my.address@my.sig>,
Domald <see.my.address@my.sig> wrote:

> Hm, det lyder faktisk som om det er skærmen, gør det ikke?

Næh, overhovedet ikke. Spinner din harddisk op efter søvn?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Domald

Dato : 01-01-03 20:03

> Spinner din harddisk op efter søvn?

Det har jeg ikke lagt mærke til.
De fleste gange vågner den fint.
Og nogen gange crasher den midt i operation. Og på forskellige måder.

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-01-03 22:55

In article <010120031858333939%see.my.address@my.sig>,

> Det har jeg ikke lagt mærke til.

Prøv at læg mærke til det.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-01-03 10:30

Domald <see.my.address@my.sig> writes:

> Og nogen gange crasher den midt i operation. Og på forskellige måder.

Lugter stygt af hardwarefejl. Er ram'men 100% ok?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Domald

Dato : 02-01-03 23:54

In article <kk7kdnlx1f.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen

> Lugter stygt af hardwarefejl. Er ram'men 100% ok?

Det skulle den være, jeg har udskiftet den to gange.

Og det er typisk: når jeg gjorde det, virkede det et stykke tid som om
jeg havde fundet fejlen. Ligesom det gjorde da jeg unpluggede alt USB.

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-03 08:17

Domald <see.my.address@my.sig> writes:

> Og det er typisk: når jeg gjorde det, virkede det et stykke tid som om
> jeg havde fundet fejlen. Ligesom det gjorde da jeg unpluggede alt USB.

Er alle strømkabler med jord?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Domald

Dato : 03-01-03 13:29

In article <kku1gqg0t3.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er alle strømkabler med jord?

det plejede de ikke at være, men for et par måneder siden købte jeg
deluxe kabler med det hele, inkl. sikring.
Jeg bor i England.

Eolake

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Domald

Dato : 01-01-03 21:08

> Næh, overhovedet ikke. Spinner din harddisk op efter søvn?

Vent lidt, jeg mente ikke at det er skærmen som går i sort, jeg mente
at en fejl i skærmen får computeren til at gå ned, ligesom en dårlig
USB device, som OSX er følsom overfor.

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-01-03 22:52

In article <010120032007392708%see.my.address@my.sig>,
Domald <see.my.address@my.sig> wrote:

> Vent lidt, jeg mente ikke at det er skærmen som går i sort, jeg mente
> at en fejl i skærmen får computeren til at gå ned, ligesom en dårlig
> USB device, som OSX er følsom overfor.

Skærmen sender ikke data tilbage til computeren. Det kan selvfølgelig
være den USB-hub der, svjh, er indbygget i skærmen der giver problemer,
men jeg tvivler lidt på det.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-01-03 01:08

Domald wrote:

> [...]
> gange er skærmen sort. Nogen gange kommer der en meddelelse på skærmen
> at jeg skal genstarte. Noget gange går skærmen i flimmer (frosset

Prøv at køre en hardware test på maskinen, der følger en
speciel disk med de fleste nyere Mac'er.

Og prøv også at køre Norton DiskDoctor, for når du har
mange systemnedbrud, så kan der meget nemt opstå ødelagte
filer, og det gi'r så endnu flere nedbrud.

Du skal også granske dine Udvidelser og Kontrolpaneler, de
nye systemer er godt nok fyldt med meget unødvendigt gøjl,
en oprydning hvor man slår alle ikke strengt nødvendige
Udvidelser og Kontrolpaneler fra, kan virkelig mærkes.

Mange programmer og trediparts hardware insallerer også et
hav af mystiske udvidelser, som kan konflikte, USB-drivere
er særligt slemme, det er ofte enhedder produceret til PC,
hvor producenten så har fået en tredierangs programør til
at skrive noget crab, så enhedden også kan sælges til Mac.

Hvis du har tredieparts USB-enhedder, så skal du evt. prøve
en universel driver, der hedder USB Overdrive, den er rig-
tig god, og den er skrevet af en dygtig programør.

For det lyder godt nok spøjst med flere daglige systemned-
brud, personligt oplever jeg næsten aldrig systemfejl, på
de Mac'er vi har, men de er også konfigureret meget omhyg-
geligt, og jeg går langt uden om spil, demo'er og ukendt
free- og shareware.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Domald

Dato : 04-01-03 03:12

In article <3E1625E3.3F6B9E09@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen
> Prøv at køre en hardware test på maskinen, der følger en
> speciel disk med de fleste nyere Mac'er.

God ide, det havde jeg ikke tænkt over.

> Du skal også granske dine Udvidelser og Kontrolpaneler,

Jeg kører OSX 10.2.
ligesom min iMac, som aldrig går ned. Så det er nok hardware.

Eolake
(Domald)

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Domald

Dato : 04-01-03 23:39

In article <3E1625E3.3F6B9E09@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen
> Prøv at køre en hardware test på maskinen, der følger en
> speciel disk med de fleste nyere Mac'er.

OK, done. Den fandt ingen fejl.

--
mailto:domald@maccreator with comments.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-01-03 00:24

Domald wrote:

> OK, done. Den fandt ingen fejl.

Så skal du nok på jagt efter konflikter i Udvidelser og
Kontrolpaneler, det kan være en sej kamp at finde det eller
dem der laver balladen, men det plejer at være indsatsen
værd.

Har du prøvet at køre Norton på dyret, min erfaring er, at
det som regel finder en masse defekte filer på maskiner som
hyppigt chracher, og i nogle tilfælde kan det allene løse
problemet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikael Kern

Dato : 07-01-03 16:18

> Så skal du nok på jagt efter konflikter i Udvidelser og
> Kontrolpaneler, det kan være en sej kamp at finde det eller
> dem der laver balladen, men det plejer at være indsatsen
> værd.

Det kommer nok til at tage sin tid at hitte dem. Og det er nok klogest
at lade dem være i fred!

Domald wrote:
> Jeg kører OSX 10.2.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)