Copy Control, hvad kan jeg gøre?
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 31-12-02 15:05

Hej alle.

Jeg ved ikke helt om det er det rette sted at spørge, men here goes. Jeg har
i julegave til min mor købt Robbie Williams nye CD, Escapology. Det er en
fed cd, gode numre osv, og sørme om den ikke er beskyttet af Copy Control.
Da jeg købte cd'en tænkte jeg selvfølgelig ikke videre over det, man lægger
ikke rigtig mærke til det. Nu står min mor og bander og svovler over at hun
kun kan afspille enkelte af numrene på cd'en på vores cd anlæg. Nogle gange
virker nogle af numrene, andre gange virker andre numre, og andre gange står
cd afspilleren bare og siger nogle klik lyde. Det er aldrig sket før, først
nu med en Copy Control cd. Vi er begge meget trætte af det, da vi
naturligvis føler os, ja, røvrendt. Jeg er meget kort fra at hente hans cd
ned fra nettet, og så brænde en CD som hun kan afspille, da den anden cd jo
tydeligvis ikke kan bruges.

Kan man klage noget sted? Hvad gør jeg? Skal man bare acceptere at 160,-
kroner er blevet smidt ud af vinduet?

Mvh Mark S. Rasmussen
--
www.improve.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-12-02 15:18

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> writes:

> [...]
> nu med en Copy Control cd.

> Kan man klage noget sted? Hvad gør jeg? Skal man bare acceptere at 160,-

Hvad står der på "cd"'en? Hvis der står at den virker sammen med
almindelige cd-afspillere (eller der kun står at den ikke virker
sammen med pc'er og cd-rom-drev), så vil jeg mene at det er en mangel
at den ikke virker. Jeg antager at din mors cd-afspiller er en ganske
almindelig en der står "Compact Disc/digital audio" på. Mangler skal
afhjælpes af sælger (mulighederne er ombytning, penge tilbage,
reparation (nok ikke!), eller nedslag i pris).

Spørgsmålet er om du kan overbevise ekspedienten om at det er en
mangel, og ikke en fejl ved afspilleren. Det lyder til at den spiller
alle rigtige cd'er uden problemer.

/L

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 31-12-02 15:25

Hej Mark,

> Jeg har i julegave til min mor købt Robbie Williams nye CD,
> Escapology. Det er en fed cd, gode numre osv, og sørme om den ikke er
> beskyttet af Copy Control.

Har den det officielle Compact Disc logo?
Det har de "kopibeskyttede" som regel ikke - så vidt jeg husker/forstår - da
der er tale om bastard-CD'er.

> Da jeg købte cd'en tænkte jeg selvfølgelig
> ikke videre over det, man lægger ikke rigtig mærke til det. Nu står
> min mor og bander og svovler over at hun kun kan afspille enkelte af
> numrene på cd'en på vores cd anlæg.

Okay, det er åbenbart en bastard-CD - dem er der ingen garanti for at kunne
afspille i en hvilken som helst CD-afspiller.

> Jeg er meget kort fra at hente
> hans cd ned fra nettet, og så brænde en CD som hun kan afspille, da
> den anden cd jo tydeligvis ikke kan bruges.

Kan jeg udmærket godt forstå - har du forsøgt at brænde en kopi af selve
bastard-CD'en? Selv om der skiltes med Copy Control og alt muligt andet, kan
det som regel lade sig gøre alligevel (CloneCD). Ja, jeg ved godt den nye
ophavsretslov forbyder omgåelse af kopisikringer - men den lov er IMHO så
dybt latterlig - både i formulering og hensigt - at man roligt kan fortsætte
som man plejer hvad kopiering til privat brug angår... og så er jeg vist
kommet OT.

> Kan man klage noget sted? Hvad gør jeg? Skal man bare acceptere at
> 160,- kroner er blevet smidt ud af vinduet?

Du kan vel forlange at få pengene retur der hvor du har købt bastard-CD'en -
de skilter formentlig også med den som Robbie Williams nye *CD* ...
derudover vil jeg kraftigt opfordre dig til at sende en skriftlig klage til
producenten.

Endvidere vil jeg opfordre dig til at besøge http://www.digitalforbruger.dk

Med venlig hilsen og godt nytår!

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Morten DH

Dato : 31-12-02 16:11

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fortsætte
> som man plejer hvad kopiering til privat brug angår... og så er jeg vist

Nej da, du må gerne kopiere en kopisikker cd sålænge du ikke er klar over du
ikke burde kunne kopiere den - hvad mener du iøvrigt med at den lov er dybt
latterlig?

Fra : René Jørgensen

Dato : 31-12-02 16:21

Find svaret på www.digitalforbruger.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 31-12-02 16:23

> Nej da, du må gerne kopiere en kopisikker cd sålænge du ikke er klar
> over du ikke burde kunne kopiere den - hvad mener du iøvrigt med at
> den lov er dybt latterlig?

Hehe, nå ja, det var sådan den kunne tolkes! Loven er latterlig af flere
grunde; news:atchct$l2l$1@sunsite.dk og http://www.digitalforbruger.dk og
http://www.samhandeljatak.dk/ skulle vist forklare hvorfor.

Og så er vi vist OT her ... hvor skulle vi evt. fortsætte? dk.politik?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-02 19:30

Anders Thorsen Holm skrev:

> [...]
>de skilter formentlig også med den som Robbie Williams nye *CD* ...
>derudover vil jeg kraftigt opfordre dig til at sende en skriftlig klage til

Selv om de ikke skilter med den som en cd, vil jeg mene at det er
en mangel ved varen som burde være eksplicit oplyst ved købet, og
at købers mangelsbeføjelser derfor træder i kraft.

--
Bertel

Fra : Lars

Dato : 02-01-03 19:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Selv om de ikke skilter med den som en cd, vil jeg mene at det er
> en mangel ved varen som burde være eksplicit oplyst ved købet, og
> at købers mangelsbeføjelser derfor træder i kraft.

Jeg formoder også at den har stået på en hylde sammen med en masse andre
CDere. Så kan man vel som forbruger gå ud fra, at det også er en CD.

/Lars

Fra : alexbo

Dato : 31-12-02 15:21

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev

> Kan man klage noget sted? Hvad gør jeg? Skal man bare acceptere at 160,-
> kroner er blevet smidt ud af vinduet?

Hvis du kan huske hvor du har købt den, tror jeg det er et godt sted at
starte.

Jeg formoder det første du gjorde var at spørge her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 01-01-03 12:04

> [...]
>ned fra nettet, og så brænde en CD som hun kan afspille, da den anden cd jo

Havde samme problem i bilen - kopierede den via CloneCD, ingen
problemer overhovedet

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 12:54

"Henning" wrote in message
> Havde samme problem i bilen - kopierede den via CloneCD, ingen
> problemer overhovedet

Det kan bare ikke være rigtigt, vel? At man skal ud og investere i en
brænder og en evt. større pc, alene fordi de der firmaer vil have en
beskyttelse, som åbenbart alligevel ikke virker en sk....

Godt nytår

Nette

Fra : Henning

Dato : 01-01-03 13:36

On Wed, 1 Jan 2003 12:54:10 +0100, "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>brænder og en evt. større pc, alene fordi de der firmaer vil have en
>beskyttelse, som åbenbart alligevel ikke virker en sk....

Korrekt, men forhandleren vil blot påstå det er din CD-afspiller der
er defekt! Og så er du lige vidt

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-03 13:48

Henning skrev:

>Korrekt, men forhandleren vil blot påstå det er din CD-afspiller der
>er defekt! Og så er du lige vidt

Det mener jeg bestemt ikke. Hvis man ikke får en standard-cd, har
man krav på at blive orienteret før købet.

--
Bertel

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 14:59

"Henning" wrote in message
> On Wed, 1 Jan 2003 12:54:10 +0100, "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com>
> wrote:
> Korrekt, men forhandleren vil blot påstå det er din CD-afspiller der
> er defekt! Og så er du lige vidt

Ja, jeg ved det godt...
Og de sætter jo ikke en i forbindelse med andre, der har haft samme problem
med den pågældende slags cd.
Men, der er noget jeg synes er utrolig pinligt.
Og det er, at de forretninger der sælger disse cdere virkelig gider sætte
sig selv så lavt.
Hvorfor står de kæder ikke sammen, og nægter at vidresælge noget, som
alligevel ikke virker med garanti? Det lugter da ikke ligefrem af kvalitet,
og det synes jeg er pinligt, når man gerne som firma vil stå for kvalitet.

Nette

Fra : Anders J. Munch

Dato : 01-01-03 19:18

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Korrekt, men forhandleren vil blot påstå det er din CD-afspiller der
> er defekt! Og så er du lige vidt

Nej, bevisbyrden er nem nok; man skal bare læse op fra mærkaten, hvor
der står (frit fra hukommelsen):

"CopyControl
Denne cd-lignende optiske disk er defekt.
Du kan dog være heldig at den virker i din afspiller alligevel."

Nu har jeg ikke en cd-lignende optisk disk af typen liggende, for den
ene jeg købte ved en fejl fik jeg sporenstregs refunderet, så det kan
være at den faktiske formulering var lidt anderledes ;*)

godt nytår,
Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-01-03 16:09

In article <aus85i$154c$1@news.cybercity.dk>, Mark S. Rasmussen wrote:
> [...]
> tydeligvis ikke kan bruges.
>
> Kan man klage noget sted? Hvad gør jeg? Skal man bare acceptere at 160,-

Du går ned i butikken, bytter den, konstaterer den nye ikke
virker, så får du pengene tilbage.

Så får du dine venner til at gøre det samme, og deres venner.
Når pladeselskabet har fået nok retur fjerne de kopibeskyttelsen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-01-03 01:00

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>
wrote:

>Du går ned i butikken, bytter den, konstaterer den nye ikke
>virker, så får du pengene tilbage.

De fleste her i traaden er tilsyneladende tilfredse med lidt.

Forlang dog mangelen udbedret iht. koebelovens par. 78 i stedet
for at acceptere, at koebet haeves. Saa maa vi se, hvor langt
saelger kan straekke stk. 2 i samme paragraf.

Hvis saelger ikke vil samarbejde, kan man jo overveje, om man
toer paaberaabe sig stk. 4 og braende en funktionsdygtig kopi for
saelgers regning...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : F.Larsen

Dato : 01-01-03 18:48

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message

> Kan man klage noget sted? Hvad gør jeg? Skal man bare acceptere at 160,-
> kroner er blevet smidt ud af vinduet?

Få pengene tilbage.

Jeg ved ikke hvilket selvskab som står bag ovennævnte udgivelse, men EMI har
i deres forum udtalt at man uden problemer kan returnere varen og få pengene
retur.

Citat fra EMI's web side hvor en bruger klager over ikke at kunne afspille
den nye med TV-2: "Du skal have dine penge retur hos TP hvis du ikke ønsker
at beholde CD'en. Jeg tager straks kontakt til dem og får det bragt iorden.
Prøv igen om et par dage - har du stadig problemer må du endelig ringe her
til EMI på 36 93 54 00!":
http://www.emi-medley.dk/forum/message.asp?ForumID=16&ID=214&Page=6

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Spyware/hashchars.asp

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 02-01-03 14:59

Hej alle, tak for alle de gode svar. Jeg vil straks kontakte forretningen og
sørge for at jeg får pengene igen, og overtale ham (en meget lille enmands
forretning) til at boykotte alle cd'er med Copy Control.

Mvh Mark S. Rasmussen
--
www.improve.dk