Ekstern harddisk - deles mellem Windows og~
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-12-02 23:49

Jeg har nu fået en ekstern firewire disk, som dukkede umiddelbart op
på Mac'en, og hvor jeg opdelte den i to (istedet for een stor FAT
partition), hvor den ene er tiltænkt Mac'en og den anden tiltænkt min
gamle Windows bærbare der trænger til at blive ryddet lidt op.

Problemet er at Windows ikke genkender Mac'ens partitionering, og det
er jo ikke så fikst, så jeg vil lige høre om der er nogen der har
bedre forslag?

Mit næste træk ville være at tømme Mac partitionen igen, og gentage
partitioneringen under Windows, men så omforme den ene under Mac'en
til HFS+, men inden jeg går igang med den helt store tur med mulighed
for fejlen hvis Mac'en er sippet, vil jeg lige høre om der er andre
der har løst problemet mere elegant.

Det er svært at finde noget på Google, da søgeordene er så almindelige
:(

Ellers godt nytår til skribenterne!
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-02 01:12

In article <kklm27gm1c.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> vil jeg lige høre om der er andre
> der har løst problemet mere elegant.

Mac'en skulle da gerne forstå FAT, men ellers kan ISO'er mountes under
både Win og Mac hvis du har noget data der kræver ressourcegrene.

Der findes også software til Win, der gør at den forstår HFS.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-02 04:08

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> partition), hvor den ene er tiltænkt Mac'en og den anden tiltænkt min
> gamle Windows bærbare der trænger til at blive ryddet lidt op.

Det vil stadig være en fordel for dig, at disken er formatteret i DOS
(FAT32) og ikke delt med en Mac-formattering og en FAT32-formattering. -
Også selvom du så kun har én stor disk at gemme på. Istedet for kan du jo
lave to mapper - én der hedder 'Macintosh' og én, der hedder Windows'.
Der vil så ingen problemer blive med at Windows ikke kan genkende disken.

> Problemet er at Windows ikke genkender Mac'ens partitionering, og det
> er jo ikke så fikst, så jeg vil lige høre om der er nogen der har
> bedre forslag?

Hvis du fastholder en partitionering, så skal du have fat i programmet
'MacDrive2000' (shareware). Dette program kan genkende både Mac
harddiske, floppier, zip/jaz, CD'ere brændt i Mac-only formater, eksterne
USB og FW enheder. Du kan finde det på www.versiontracker.com og vælg så
PC software.

> [...]
> til HFS+, men inden jeg går igang med den helt store tur med mulighed
> for fejlen hvis Mac'en er sippet, vil jeg lige høre om der er andre

Hm... Jeg er ikke sikker på, at Mac'en kan genkende en partitioneret
FAT32 disk. Jeg har eksperimenteret med det på Softwindows 95, og her kan
Mac'en ikke umiddelbart genkende mere end én disk ad gangen - C, D, G, H
osv. (E og F bruges normalt af CD drev og fx. zip/jaz, A og B jo af
floppydrev(ene)). Hvis jeg fx. deler C disken i 2, så vil partition nr. 2
automatisk få tildelt betegnelsen D, og den eksisterende D disk vil blive
ikke-tilgængelig - ikke engang ved at give den et andet navn - fx. G. Og
det er ikke særlig smart, da den sidste ver. af Softwindows 95 har en
'Upgrade Disk', der reg. som D disken.

Problemet er nok den, at der på begge partitioner helt i roden ved
formatteringen lægges en Mac driver (usynlig fil), mens der også er en
Win driver på FAT32 delen. Det betyder jo så, at der ikke er en Win
driver på Mac delen, hvorved Windows ikke kan genkende
disken/partitionen. Det er bl.a. det problem, som MacDrive2000 også løser
ved at simulere en Mac driver på PC'en. Svjh. fra ReadMe filen til
MacDrive, så er MacDrive2000 bagud kompatibelt med Windows 95sr2 og til
og med Windows 2000.

Men hvis jeg var dig, så vil jeg nok stadig beholde én stor disk i
DOS/FAT32 med fx. 2 hovedmapper, som du jo så kan underinddele, som du
har lyst til.

Her før jul havde jeg et større anlæg til systemrenovering med bl.a. 4
eksterne FW diske. Den eneste af dem, der ikke var problemer med var rent
faktisk den, de havde glemt at Mac-formattere, og det var også den, jeg
måtte bruge til at redde de data, jeg kunne, da der var virkelig store
problemer med de øvrige diske. Denne ene disk var netop også den disk, de
brugte til at flytte til/fra deres PC netværk og til Mac'en med. (Mac'en
var endnu ikke blevet sat i netværket).

Der kan dog blive et enkelt problem med at beholde FAT32 formatteringen.
Du vil ikke kunne bruge Mac-baserede rep.værktøjer til evt. reparationer,
men vil være henvist til at benytte din PC og de evt. rep.værktøjer, du
har på den.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-12-02 10:55

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Men hvis jeg var dig, så vil jeg nok stadig beholde én stor disk i
> DOS/FAT32 med fx. 2 hovedmapper, som du jo så kan underinddele, som du
> har lyst til.

Problemet med ren FAT er at visse filer ikke kan kopieres derover.
Noget med ugyldige tegn i filnavnet vistnok. Nok til at det irriterer
mig temmeligt grusomt.

Det er nu ellers fikst med en løs disk. Det kunne jeg godt blive
forfalden til når man skal rydde op og eneste alternativ er at flytte
ting rundt via netværket som tager en krig.
http://bigfoot.com/~thunderbear