Skærmproblem (MEGET lyst billed)
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-12-02 15:01

Hej

Apple Multiple Scan 15AV Display / Performer 6400 OS 9.1.

Når jeg starter er billedet MEGET lyst - der er også skråstreger i
billedet.
Efter 2-10 min. - det svinget virkeligt meget - går skærmen tilbage til
normal og har da en udemærket billedkvalitet, og det indtil jeg har haft
slukket for maskinen igen. Skærmen går altså ikke i LYS efter at være
gået tilbage til normal under samme start.
Det begyndte for et par måneder siden, først nogle enkelte gange ved
start, nu hver gang.
Vil jeg gå i kontrolpanelet skærm for evt. at finde en løsning der - kan
jeg ikke komme dertil, da -AppleGuideGlueLib- mangler. Det kan jeg ikke
finde hverken på gamle BU-er som på OS 9 installationsCD-en.

Jeg er iøvrigt s... glad for maskineriet der køre, om end lidt langsomt,
så dog meget stabilt. Hvis jeg skulle anskaffe en ny skærm, hvilken kan
i da anbefale (jeg ville naturligvis så have et større skærmareal til
rådighed)

mvh

Michael C.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-12-02 01:02

In article
<1fo0eci.o3e4yw1ojum0kN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk>,
michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk (Michael Corfitsen) wrote:

> Når jeg starter er billedet MEGET lyst - der er også skråstreger i
> billedet.

Det *kan* være fordi skærmen er ved at stryge, men det kan også være en
forkert indstilling.

> [...]
> slukket for maskinen igen. Skærmen går altså ikke i LYS efter at være
> gået tilbage til normal under samme start.

Prøv at have maskinen tændt, sluk for skærmen, vent en times tid, tænd
skærmen og se om den er lys. Er den det, så skal du til at kigge efter
en ny skærm.

> [...]
> jeg ikke komme dertil, da -AppleGuideGlueLib- mangler. Det kan jeg ikke
> finde hverken på gamle BU-er som på OS 9 installationsCD-en.

Jeg mener den fejl kommer når man har slået AppleScript fra.

> [...]
> så dog meget stabilt. Hvis jeg skulle anskaffe en ny skærm, hvilken kan
> i da anbefale (jeg ville naturligvis så have et større skærmareal til

Køb en PC-skærm og en adapter hvis du ikke vil ofre for mange penge på
det.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 03-01-03 15:26

> Jeg mener den fejl kommer når man har slået AppleScript fra.

Hvordan slår man AppleScript til og fra?

> Køb en PC-skærm og en adapter hvis du ikke vil ofre for mange penge på
> det.

Det kunne jeg overveje, men er jeg sikker på - med pt ovennævnte problem
- at jeg kan tilpasse den nye skærm.

Hvis jeg kunne få AppleGuideGlueLib på en eller anden måde, kunne jeg
måske få kontrolpanelet skærm tilbage og se nogle muligheder her.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-01-03 03:52

In article <1fo7un8.ujn0uy2cgqcgN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk>,
michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk (Michael Corfitsen) wrote:

> Hvordan slår man AppleScript til og fra?

I udvidelseskontrollen.

Der skulle gerne være et opstartssæt, der hedder noget i henretningen af
Mac OS standard. Vælg det og genstart.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 04-01-03 13:40

> I udvidelseskontrollen.
>
> Der skulle gerne være et opstartssæt, der hedder noget i henretningen af
> Mac OS standard. Vælg det og genstart.

Jeg har OS 9.1 - standard, OS 9.1 - komplet og 2 sæt jeg selv har opsat.
I mine egne sæt er det ene (det jeg starter på) med alle udvidelser
slået til (og dermed ingen fra). Det andet er til programinstalleringer
hvor kun mus og CD-drev er på. Jeg kan ikke finde noget om AppleScript i
mine udvidelser.
Jeg har til gengæld opdaget, at mange AppleGuide funktioner ikke er på
og ikke til rådighed. Nogle gange lukker det kontrolpanel jeg er i, hvis
jeg spørger. Det har ikke tidligere givet problemer, og gør det heller
ikke i det daglige med de programmer jeg bruger, men hvis jeg nu skal
have ny skærm - hvad der er noget der tyder på - kan jeg måske få et
problem.
Det forekommer mig også, at jeg under mit arkiv "Guide-arkiv" har haft
mange flere "guider". I mine 2 sidste BU-er af systemet kan jeg heller
ikke finde AppleGuideGlueLib.
Jeg er ikke helt skrap til alle begreber så jeg håber jeg har forklaret
mig nogenlunde.

Jeg har OS 9.0 original-CD.Skal jeg måske geninstallere og opdatere til
OS 9.1 for at få manglerne tilbage.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-01-03 00:49

In article
<1fo9j20.nc81aq14nzmeoN%michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk>,
> [...]

> slået til (og dermed ingen fra). Det andet er til programinstalleringer
> hvor kun mus og CD-drev er på. Jeg kan ikke finde noget om AppleScript i

Mit gæt er så at du har smidt noget ud. Genistaller systemet, så
fungerer det igen. Hvis du aktiverer sættet "OS 9.1 komplet", så ligger
alle dine egen-installerede udvidelser og kontrolpaneler i seperate
mapper i systemmappen, og du kan så nemt flytte dem over i den nye.
Indstillingerne kan du også flytte med over i den nye systemmappe.

> [...]
> ikke i det daglige med de programmer jeg bruger, men hvis jeg nu skal
> have ny skærm - hvad der er noget der tyder på - kan jeg måske få et

Det er langt fra sikkert at du skal have en ny skærm.

> Det forekommer mig også, at jeg under mit arkiv "Guide-arkiv" har haft
> mange flere "guider". I mine 2 sidste BU-er af systemet kan jeg heller
> ikke finde AppleGuideGlueLib.

AppleGuideGlueLib er navnet på det "kald" softwaren leder efter, det er
ikke noget du finder i din systemmappe.

> Jeg er ikke helt skrap til alle begreber så jeg håber jeg har forklaret
> mig nogenlunde.

Det har du.

> Jeg har OS 9.0 original-CD.Skal jeg måske geninstallere og opdatere til
> OS 9.1 for at få manglerne tilbage.

Det synes jeg.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 11-01-03 16:35

Hej Martin

Der er gået lidt tid, men jeg prøver mig frem, inden jeg ulejliger andre
igen.

> AppleGuideGlueLib er navnet på det "kald" softwaren leder efter, det er
> ikke noget du finder i din systemmappe.

Jeg blev bekendt med en rettelse fra en mail jeg blev tilsendt.
Apple Guide i udvidelser tilføjes et X, sådan AppleGuideX og denne
holdes i udvidelser og der genstartes.
Nu har jeg panelet Skærm igen.

De første 10 - 12 starter herefter gav perfekt skærm med det samme. Jubi
Jubi - men problemet med den meget lyse skærm er nu tilbage.

> Det synes jeg.

Der er bare det, at de få gange hvor jeg er startet forfra, husker jeg
det med andre nye problemer, der dog langs ad er blevet løst, og da
maskineriet i øvrigt bare kører perfekt, er jeg lidt betænkelig ved
denne løsning (skærmen virker - eller kommer til at virke, endnu, - og
det er jo trods alt et problem der er til at leve med.
Jeg skal bare tænde i god tid før jeg skal bruge maskineriet.

Nogle forslag?

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 31-12-02 14:55

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Vil jeg gå i kontrolpanelet skærm for evt. at finde en løsning der - kan
> jeg ikke komme dertil, da -AppleGuideGlueLib- mangler. Det kan jeg ikke
> finde hverken på gamle BU-er som på OS 9 installationsCD-en.

Det er "Apple Guide" udvidelsen der mangler, AppleGuideGlueLib er en del
af den udvidelse.

mvh ~ Jørgen