Formattering af ibook
Fra : Torben Jensen

Dato : 30-12-02 10:13

Kære forum
Fik for et par måneder siden den første mac i familien.
Efter at have leget pillet og installeret altmuligt. Vil vi gerne starte
forfra fra en frisk.
Men hvordan formatterer man en mac ? Kører OS X 10.2.
Kan man også nøjes med at installerer OS X og ikke OS 9 som vi gjorde første
gang ??

Venlig hilsen
Familien Jensen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-12-02 10:24

Torben Jensen <torbenj@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Men hvordan formatterer man en mac ? Kører OS X 10.2.
> Kan man også nøjes med at installerer OS X og ikke OS 9 som vi gjorde første

Hej Torben

Prøv lige at skrive lidt om hvilken iBook det er I har ? RAM, mhz, HD
størrelse og så videre.

Har du en OS X på CD ?

Normalt stikker du bare CD'en i og genstart med C tasten nede, så booter
du fra CD'en og kan dermed formatere, installere og så videre.

Imidlertid er OS X meget RAM krævende og har du ikke mindst 256 MB i
den, så kan det godt blive en langsom affære..

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 30-12-02 11:14

Torben Jensen <torbenj@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> Kære forum
> Fik for et par måneder siden den første mac i familien.

Tillykke og velkommen :)

> Efter at have leget pillet og installeret altmuligt. Vil vi gerne starte
> forfra fra en frisk.
> Men hvordan formatterer man en mac ? Kører OS X 10.2.

hvis det er en nyere mac i har købt med original cd'erne skulle der
gerne være en OS X cd, den sætter i , genstarter og holder "c" nede (så
starter den op fra cd'en)
under forbedrelserne til installationen, er der en knap man kan trykke
på : "option" - mener jeg... så vidt jeg husker kan du her vælge at
formatere harddisken før den installere !

> Kan man også nøjes med at installerer OS X og ikke OS 9 som vi gjorde første
> gang ??

på ovenstående måde får i kun OS X på !!

hvilken mac er det ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-12-02 11:21

> [...]

> Men hvordan formatterer man en mac ? Kører OS X 10.2.
> Kan man også nøjes med at installerer OS X og ikke OS 9 som vi gjorde første

Med iBooken fulgte nogle cd-rommer. Med dem er der to muligheder for
geninstallation:

1. Tilbagekopiere systemsoftware. Dette gør at bringer iBooken tilbage
til det softwarestadie den var på første gang i brugte den. Alle de
programmer OS X, OS 9, AppleWorks og hvad der ellers fulgte med vil du
så kunne finde på iBooken igen. (Når du tilbagekopiere skal du vælge at
slette disken først. Det giver en helt "frisk" disk.)

2. Separat Installation af OS. Her vælger du hvilke OS'er og programmer
du ønsker at installere. Start med OS X cd'en. Under installationen kan
man vælge om man ønsker at lave en "clean install" hvilket sletter
iBookens HDD inden der lægges en frisk OS X på. (Jeg kan bare ikke lige
huslke hvornår i processen det er man kan vælge "clean install". Måske
kan andre træde til.)

Hvilke cd-rommer du skal bruge fremgår af labelteksten. Du skal boote
fra dem ved at trykke C under opstart med cd-rommen i iBooken.

Om du har bruge for OS 9 afgøres vel af, om du har programmer der kun
kan kører under 9. Personligt har jeg droppet OS 9 for 6-8 måneder
siden, og har det ikke installeret på min PowerBook, men på husets iMac
kører OS 9 fortsat pga. nogle gl. spil. Men OS X eller iBooken er altså
ikke afhængige af OS 9 og lever fint uden.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Torben Jensen

Dato : 30-12-02 14:05

"Martin Bredthauer" <spam_spam_spam@talent.dk> skrev i en meddelelse
> Torben Jensen <torbenj@privat.tdcadsl.dk> wrote:

Hej alle sammen.
Mange tak for svarene..Så er der lidt at lege med i aften
Det er forresten en 700mhz ibook med 256mb ram 2 mdr. gammel

Godt nytår
Fam. Jensen