Andet multimedie
bentjuul 3670
"Haj" søges...til forsøg på at redde nogle~
Fra : Mureren

Dato : 30-12-02 00:34

Hejsa...

Vi har, mildt sagt, været ualmindeligt uheldige med nogle billeder vi har
taget.
Billederne er taget med alm. kamera, og blev indleveret hos Interphoto af
mig personligt, til en 1-times fremkaldelse. Grunden hertil var at de så
ville blive hos Interphoto, og vi var på den måde sikre på de ikke ville
blive væk i posten (det sker vist jævmligt har jeg hørt).
Anyway, da jeg kommer en time senere for at hente billederne, bliver jeg
trukket over i et hjørne af ekspedienten, som henter chefen.
Han forklarer at negativerne er ødelagte, fordi filmen havde sat sig fast i
deres fremkalde-maskine, og at han er meget ked af det, da han godt kan se
der er tale om nogle billeder der aldrig bliver mulighed for at erstatte.
(den længere historie og ordudveksling der følger skal i spares for her...)

Jeg står tilbage med billederne i jpeg-format, og er _meget_ interesseret i
at høre fra nogen der vil kigge på billederne, og give deres besyv med om
det er muligt at gøre noget digitalt for at rette op på dem, eller bare
nogel af dem.

På forhånd tak...

Mureren

Fra : Studio Smalbro

Dato : 30-12-02 01:02

Hvor kommer jpg'erne fra? Var det ikke et almindeligt kamera og fremkaldelse
på papir?
Kh
Bjørn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-12-02 09:10

Studio Smalbro wrote:

> Hvor kommer jpg'erne fra? Var det ikke et almindeligt kamera og fremkaldelse
> på papir?

Det er da ganske almindeligt at få lagt billederne på CD-rom

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-02 13:38

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> skrev :

>Det er da ganske almindeligt at få lagt billederne på CD-rom

Man kan bare undre sig over

Negativerne er ødelagte, hvordan kan de så komme på cd-rom og
ikke print?

Fra : Mureren

Dato : 30-12-02 13:49

> Man kan bare undre sig over
>
> Negativerne er ødelagte, hvordan kan de så komme på cd-rom og
> ikke print?

Jeg må vist hellere uddybe lidt
Negativerne havde som sagt sat sig fast i fremkaldemaskinen, og er derved
blevet overeksponeret.
Vi har billeder på papir, og har også negativerne et sted (hos min moder),
men hvis de skal "fixes" på pc hjælper det vel ikke meget.
Som en "service" lagde Interphoto dem gratis på cd-rom til os, da de nu
havde været uheldige med negativerne !
(det var nu heller ikke for meget synes jeg, de ville ikke engang erstatte
de to 24-billeders film der var blevet ødelagt)
Som i måske har læst har Villy Erichsen adgang til udstyr der måske kan
rette op på nogen af disse negativer, og så er det jo pludselig interessant
at jeg også har negativerne.

Mureren

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-12-02 15:39

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> skrev :

>(det var nu heller ikke for meget synes jeg, de ville ikke engang erstatte
>de to 24-billeders film der var blevet ødelagt)

Det har I ellers krav på og det er den eneste form for erstatning
I har ret til.

Sker der er fejl med en film under behandling på et
fotolabaoratorium eller den bortkommer, så har I krav på
tilsvarende mængde ueksponeret materiel og ikke andet.

Fra : Madsen

Dato : 30-12-02 14:06

Mureren skrev:

> Som i måske har læst har Villy Erichsen adgang til udstyr der
> måske kan rette op på nogen af disse negativer, og så er det jo
> pludselig interessant at jeg også har negativerne.

Jeg tror at det ville være den bedste vej at gå.
Har hentet billederne på din FTP og nogle af dem kan da forbedres,
men mange er så overeksponerede at den eneste måde man kan få dem
bedre på er ved at gætte sig til hvad der skal være i de over-
eksponerede områder og så retouchere sig frem til et eller andet.

Godt nok kan man meget digitalt, men udbrændte områder indeholder
absolut ingen information og det vil derfor også være umuligt at
trække information ud af disse områder. Eksempler på udbrændte
områder finder man f.eks. i de to lange bånd omkring buketterne i
040 og 041.jpg.
026, 027 og 028.jpg er også meningsløse at gå i gang med i et
billedbehandlingsprogram.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-12-02 01:02

Mureren skrev:

> [...]
> give deres besyv med om det er muligt at gøre noget digitalt for
> at rette op på dem, eller bare nogel af dem.

Har du et link til billederne? Helst med mulighed for at downloade
dem i fuld størrelse. Det er svært at bedømme om noget kan reddes
hvis man kun har et lille miniaturebillede at bedømme udfra.

Madsen.

Fra : itgrafen

Dato : 30-12-02 01:31

"Mureren" skrev d. 30-12-02 00:34 dette indlæg :
> [...]

om
> det er muligt at gøre noget digitalt for at rette op på dem, eller

Hej Murer

ja, send et link til billederne på net, eller send mig et par stykker
via mail
dorthe@dorthes.dk
så skal jeg se hvad der kan gøres for dem.

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Mureren

Dato : 30-12-02 09:00

Hej alle sammen...

62.243.97.142
Log-in: inter
Password: photo

URL er til min ftp-server.

Der er ca. 45 billeder, når du/i henter dem er du/i sikkert ikke i tvivl om
hvilke der er vigtige !
Enhver hjælp er meget velkommen som jeg skrev, og hvis du/i kan lave
billederne så de får en OK kvalitet kan vi også finde ud af én eller anden
form for betaling !

I kan også kigge lidt rundt på serveren og hente hvad i nu har lyst til !

Med venlig hilsen
Thomas Storgaard

PS: Hvis i ikke kan komme på er det sikkert fordi linien er fuld, prøv igen
senere....

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-12-02 09:07

Mureren wrote:

> [...]
> at høre fra nogen der vil kigge på billederne, og give deres besyv med om
> det er muligt at gøre noget digitalt for at rette op på dem, eller bare

Man kan klare meget i Photoshop - men det vil være bedre at rette op på
billederne direkte fra negativerne.
Det kræver en avanceret negativ scanner og et ditto scannerprogram. Jeg har
adgang til begge dele og er villig til at gøre et forsøg.
Men send lige først et enkelt af jpeg billederne til min mail - så jeg kan
vurdere om der er muligheder.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : itgrafen

Dato : 30-12-02 14:38

hej igen murer

jeg har prøvet at connecte, men får incorrect password når jeg prøver
62.243.97.142
inter
hoto

hvad går der galt ?

dorthe (haj)
kunne du prøve at sende mig en af de værste via mail, så skal jeg
hurtigt fortælle dig hvad der kan gøres

http://www.kandu.dk/

Fra : Mureren

Dato : 30-12-02 14:48

> jeg har prøvet at connecte, men får incorrect password når jeg prøver
> 62.243.97.142
> inter
> hoto

Prøv med "photo" istedet for hoto

Thomas

Fra : Digit

Dato : 30-12-02 15:12

"itgrafen" ræsonnerede, og skrev d. 30 dec 2002:
..

> dorthe (haj)
> kunne du prøve at sende mig en af de værste via mail, så skal jeg
> hurtigt fortælle dig hvad der kan gøres

Well jeg har ikke gidet at kigge alle igennem, men eks. 027.jpg er hvad jeg
vil kalde udbrændt.
Kan du ikke indvie os andre i hvordan du vil trække flere niveauer ud af
255-intensitets områderne i eks. dette billede vhja. billedbehandling?

Just a thought..

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Henrik Torp

Dato : 02-01-03 21:32

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke indvie os andre i hvordan du vil trække flere niveauer ud af
> 255-intensitets områderne i eks. dette billede vhja. billedbehandling?

Jeg har ikke set billederne, så jeg ved ikke, hvor slemt det er.

Den normale metode til at redde under- eller overeksponering er Images ->
Curves (kan ikke huske den præcise rækkefølge).

Den midterste slider i levels-dialogen kan også bruges, men Curves giver
meget bedre kontrol.

En intro: http://www.gurusnetwork.com/tutorials/photoshop/curves1.html

Ifølge artiklen gennemgåes Curves indgående i bogen: Professional Photoshop,
som jeg desværre ikke er i besiddelse af.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : manilaxxx@hotmail.co~

Dato : 03-01-03 17:50

> Den normale metode til at redde under- eller overeksponering er Images ->
> Curves (kan ikke huske den præcise rækkefølge).

Her skal mere en curves til at hjælpe !!!!
Måske end gammel erfaren scannerfører !

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-01-03 21:18

manilaxxx@hotmail.com wrote:

> Her skal mere en curves til at hjælpe !!!!
> Måske end gammel erfaren scannerfører !

Nej - den eneste chance for at redde noget er analog fremkaldelse.
Et godt forstørrelsesapparat og et stykke pap med et hul i og så efterbelyse
MEGET - men det bliver aldrig til gode billeder da de er meget overfremkaldt
og dermed grovkornede (som en 6000 asa film)
Problemet vil være at finde en professionel amatør - der har grejet og vil
forsøge.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Digit

Dato : 03-01-03 17:52

"Henrik Torp" ræsonnerede, og skrev d. 02 jan 2003:

> Jeg har ikke set billederne, så jeg ved ikke, hvor slemt det er.
>
> Den normale metode til at redde under- eller overeksponering er Images
> -> Curves (kan ikke huske den præcise rækkefølge).

Yeap, dette værktøj kender jeg skam (rigtig) godt :) ..men selv en master
of curves kan ikke trække flere niveauer ud af disse billeder (hvis du
måler lidt hist og pist eller refererer histo'0-grammet giver det sig
selv).

> Den midterste slider i levels-dialogen kan også bruges, men Curves
> giver meget bedre kontrol.

Ja, specielt arbitrary "mode".

> En intro: http://www.gurusnetwork.com/tutorials/photoshop/curves1.html
>Ifølge artiklen gennemåes Curves indgående i bogen Professional
>Photoshop..

Sålænge artiklen er skrevet af Steve skal du ikke bekymre dig om
yderligere referencer :)

Fra : Henrik Torp

Dato : 04-01-03 16:47

> Sålænge artiklen er skrevet af Steve skal du ikke bekymre dig om
> yderligere referencer :)

Har han skrevet artikler til andre hjemmesider end ovennævnte? Hvilke?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Digit

Dato : 04-01-03 20:58

"Henrik Torp" ræsonnerede, og skrev d. 04 jan 2003:

> Har han skrevet artikler til andre hjemmesider end ovennævnte? Hvilke?

Jeg hang engang ud på Doc Ozones Asylum for en rum tid. Derinde stiftede
jeg første gang bekendtskab med Steve Nelson.
Hvis jeg nu siger at han bare ér the master of displace tror du mig så? ;)

Aner ikke om han skrevet bidraget til trykt nfo.

Fra : Madsen

Dato : 02-01-03 22:28

Henrik Torp skrev:

> Den normale metode til at redde under- eller overeksponering er
> Images -> Curves (kan ikke huske den præcise rækkefølge).

Tro mig. Selv curves kunne ikke have reddet de udbrændte områder
i 027.jpg og ej heller i 026 og 028.jpg. (Jeg har ikke billederne
mere, så jeg kan ikke vise dig dem, men de var nærmest helt hvide).

> Ifølge artiklen gennemgåes Curves indgående i bogen: Professional
> Photoshop, som jeg desværre ikke er i besiddelse af.

Jeg kan stærkt anbefale den bog. Købte den sidste år engang.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 04-01-03 16:53

> Tro mig. Selv curves kunne ikke have reddet de udbrændte områder
> i 027.jpg og ej heller i 026 og 028.jpg. (Jeg har ikke billederne
> mere, så jeg kan ikke vise dig dem, men de var nærmest helt hvide).

Ok. Det må jo så være en af de situationer, hvor det ville have været rart
med et digi-kamera, som jeg synes, man i det hele taget seriøst bør overveje
at skifte til nu da 5-6mp kameraerne er ved at komme ned i en fornuftig
pris.

> Jeg kan stærkt anbefale den bog. Købte den sidste år engang.

Det er vist alligevel for meget at gøre ud af det, da jeg indtil videre kun
har det grafiske arbejde som hobby og af og til hjælper stressede grafikere
på min arbejdsplads.

Venlig hilsen
Henrik