Understøttelse og start af egen virksomhed
Fra : John Jessen

Dato : 29-12-02 11:12

I forbindelse med at jeg er opsagt fra mit job, og fratræder pr. 30.
juni, vil jeg prøve at bruge min fritid indtil da på at prøve nogle
idéer af som selvstændig. Det drejer sig om en e-handels løsning.

Mit spørgsmål er om jeg derved risikerer at få et problem med at
oppebære understøttelse såfremt jeg ikke pr. 30. juni har fået anden
lønnet beskæftigelse. Jeg forventer ikke at min e-handelsløsning på
daværende tidspunkt tilnærmelsesvist kan give mig fuldtidsindkomst og
-beskæftigelse.

På en eller anden måde skal jeg jo registrere min virksomhed, af
hensyn til momspligt og regnskabsaflæggelse. Men hvordan ? Det er
selvfølgelig oplagt bare at gå ned til TOSK og lade sig registrere,
men så fremgår det jo lysende klart for enhver at jeg er
erhvervsdrivende.

Er det i stedet en mulighed at lade aktiviteten køre igennem et ApS,
hvorved A-Kassen - måske - ikke kan se min erhvervsaktivitet. Dette er
ikke for at snyde systemet, da jeg forventer at omfanget af
erhvervsvirksomheden vil være på et niveau så jeg let kan passe det i
min fritid.

Spørger A-Kassen i øvrigt om man driver selvstændig virksomhed under
en eller anden form ?

Jeg er helt bekendt med at man kan lade sig registrere med erhverv som
bibeskæftigelse EFTER at man er meldt ledig, men jeg går jo i gang før
jeg formelt er ledig.

Gode idéer og forslag er meget velkomne!

VH/John

Fra : torup bachmann

Dato : 29-12-02 11:42

"John Jessen" <john_jessen2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke for at snyde systemet, da jeg forventer at omfanget af
> erhvervsvirksomheden vil være på et niveau så jeg let kan passe det i

A-kassen skal vide ALT, så enkelt er det. Du har faktisk også pligt til at
fortælle hvis du ulønnet er fodboldtræner for en flok unger i den lokale
klub, sidder i bestyrelsen for den lokale skakklub og den slags. Alt dette
fordi det er A-kassen, der vurderer om du er til rådighed for
arbejdsmarkedet og hvis ikke du er det, så kan du ikke modtage dagpenge.

> Spørger A-Kassen i øvrigt om man driver selvstændig virksomhed under
> en eller anden form ?

Ja, det gør de. Jeg er i hvert fald blevet spurgt.

> Jeg er helt bekendt med at man kan lade sig registrere med erhverv som
> bibeskæftigelse EFTER at man er meldt ledig, men jeg går jo i gang før
> jeg formelt er ledig.
>
> Gode idéer og forslag er meget velkomne!

Ring til dem og fortæl dem det hele og spørg hvordan du står.

> VH/John

MVH Rikke
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : John Jessen

Dato : 29-12-02 13:34

> [...]
>fordi det er A-kassen, der vurderer om du er til rådighed for
>arbejdsmarkedet og hvis ikke du er det, så kan du ikke modtage dagpenge.

Tak for svaret Rikke! Det virker egentlig også rimeligt og logisk nok,
men ved du så om der er kunne være en risiko for at A-Kassen i et
eller andet omfang vil nægte udbetaling af understøttelse på grund af
et fritidserhverv op til fratrædelsen af ansættelsen ?
Jeg har jo oppebåret en fuldtidsløn lige til den 30. juni, og vil
nødig risikere at jeg grundet fritidserhvervet i perioden indtil da
skyder mig selv i foden.
Vh / John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-12-02 13:49

John Jessen wrote:

> men ved du så om der er kunne være en risiko for at A-Kassen i et
> eller andet omfang vil nægte udbetaling af understøttelse på grund af
> et fritidserhverv op til fratrædelsen af ansættelsen ?

Du vil sandsynligvis blive modregnet for det antal timer, du bruger på
virksomheden. Du skal således lave et timeregnskab.

> Jeg har jo oppebåret en fuldtidsløn lige til den 30. juni, og vil
> nødig risikere at jeg grundet fritidserhvervet i perioden indtil da
> skyder mig selv i foden.

Du skyder især dig selv i foden, hvis du ikke fortæller om dit
fritidserhverv. Jeg kan forestille mig, at det kan få nogle ret så
alvorlige følger, hvis det bliver opdaget. Spørg A-kassen på forhånd, og
få svar på alle dine spørgmål, så kan du bedre vurdere, om det kan
betale sig at gå i gang med projektet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Larsen

Dato : 29-12-02 14:22

> [...]
> Jeg har jo oppebåret en fuldtidsløn lige til den 30. juni, og vil
> nødig risikere at jeg grundet fritidserhvervet i perioden indtil da

Hej John

Har du allerede nu planlagt at du ikke har nyt job inden 30. juni ?
Jeg formoder at du er fritstillet, eftersom at du har fået mere fritid.
Hvis du ikke er fritstillet fra din tidligere arb.plads, (men blot
"ikke på arbejde" så kan du vel
heller ikke starte op selv før din opsigelse løber ud.
Ikke fordi jeg vil blande mig i det, men der er da god tid til at
finde et nyt job, og dermed undgå a-kasse udbetaling.

Morten

Fra : John Jessen

Dato : 29-12-02 18:14

On Sun, 29 Dec 2002 14:21:55 +0100, "Morten Larsen" <x@xxxx.dk> wrote:

>Har du allerede nu planlagt at du ikke har nyt job inden 30. juni ?
>Jeg formoder at du er fritstillet, eftersom at du har fået mere fritid.

Blot for en god ordens skyld, så er jeg forsat i job og arbejder 37
timer om ugen indtil min fratrædelse (og arbejdstiden bruger jeg altså
alene på jobrelaterede opgaver!). Desværre har jeg ikke haft det held
at blive fritstillet, så det er et rent fritidsprojekt jeg påtænker at
gå i gang med.
VH/ John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-03 20:26

"Morten Larsen" <x@xxxx.dk> wrote in

> [...]
> arb.plads, (men blot "ikke på arbejde" så kan du vel
> heller ikke starte op selv før din opsigelse løber ud.

Der er da intet til hinder for at have to jobs ? - jeg har arbejdet
sammen med en der havde fuldtidsjob i vinterperioden hvor hans
egen virksomhed ikke havde så meget at lave.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : torup bachmann

Dato : 29-12-02 14:50

> [...]
> Jeg har jo oppebåret en fuldtidsløn lige til den 30. juni, og vil
> nødig risikere at jeg grundet fritidserhvervet i perioden indtil da

Hej John
Nej det gør jeg faktisk ikke, men det sikreste vil være at du den dag du
skal ind og melde dig ledig (det skal du gøre både i A-kassen og på AF samme
dag) at du tager alt hvad du har af lønsedler og hvad du måtte have også
vedr. dit fritidserhverv, således at alle kort er lagt på bordet fra start
af.
Og så ville jeg, hvis jeg var dig, ringe her straks efter nytår og stille
spørgsmålene til a-kassen så du er forbedredt på, hvad de vil sige inden du
når til d. 30/6.

Fra : RoJo

Dato : 29-12-02 14:10

> [...]

> selvfølgelig oplagt bare at gå ned til TOSK og lade sig registrere,
> men så fremgår det jo lysende klart for enhver at jeg er

Du behøver ikke, at blive registreret før du har tjent 50.000.
Og de penge du så tjener, bliver sikkert bare modregnet din
understøttelse.

mvh
RoJo