produktkatalog
Fra : Christian P

Dato : 07-03-01 11:56

Hvis nu man skal lave et produktkatalog med MySQL og php,
Hvordan skal man så bygge databasen op?

Jeg tænkte på at lave en tabel til varegrupper og en til varer,
ville det være det smarteste?
eller er det smartest bare at lave en tabel?

Mvh Christian

Fra : Johan

Dato : 07-03-01 12:58

> [...]
>
> Jeg tænkte på at lave en tabel til varegrupper og en til varer,
> ville det være det smarteste?
> eller er det smartest bare at lave en tabel?

Ligeså nemt bare at have en, og så have en række som hedder "Varekategorier"
som du så kan give navn. Således kan du lave en select med den som WHERE
varegruppe = $varegruppe, når du skal vise varer fra en bestemt gruppe..

mvh

Johan

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 07-03-01 13:55

In article <xnpp6.3$lj7.962@twister.sunsite.dk>, Johan wrote:

> [...]
>som du så kan give navn. Således kan du lave en select med den som WHERE
>varegruppe = $varegruppe, når du skal vise varer fra en bestemt gruppe..

Det vil give redundans. Hvis man vil normalisere sine data kunne man bruge
join til at opnå samme resultat.

Hvad man vælger afhænger nok af performance-behov og idealisme.

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-03-01 22:42

"Christian P" <spefiq@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nu man skal lave et produktkatalog med MySQL og php,
> Hvordan skal man så bygge databasen op?

Det kommer helt an på hvordan varerne er "organiseret".

Den simpleste: Hver vare har et varenummer og en varebetegnelse.
Én tabel, vældigt simpelt.

Lidt mere avanceret: Som ovenfor, men varerne er delt op i grupper.
Én tabel indeholder en liste over varegrupper. To felter: Gruppenummer og
gruppe-betegnelse.
En anden tabel indeholde varerne: Varenummer, gruppenummer og
varebetegnelse.

Det kan også være at der er så mange varegrupper, at de er delt op i
hovedgrupper.

....bare for at nævne de simpleste jeg lige kan komme i tanker om. Ved ikke
om du kan bruge det til noget, men det var i hvert fald mine tanker.

Mvh.

Niels Andersen