indbagt is
Fra : Jens Knage

Dato : 28-12-02 16:37

Hej alle
Er der nogen der har opskriften på indbagt is? (marengs overtræk). Jeg har
ledt i et hav af kogebøger uden held.

Med venlig hilsen Jens Knage
Hjemmeside http://home.worldonline.dk/~vinlogen/

Fra : Annika Pedersen

Dato : 28-12-02 16:53

> Er der nogen der har opskriften på indbagt is? (marengs overtræk). Jeg
> har ledt i et hav af kogebøger uden held.
>
> Med venlig hilsen Jens Knage

Det kaldes også "Ice Surprise" :)
En søgning på google i denne gruppe gav blot
http://groups.google.com/groups?q=%22Ice+Surprise%22+group:dk.kultur.mad%
2Bdrikke&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=76g4dl%249ca%241%40news.cybercity.dk&rnum=
1

men nu kan du selv søge videre, også i dine bøger evt. :)

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-12-02 17:03

Jens Knage wrote:

> Hej alle
> Er der nogen der har opskriften på indbagt is? (marengs overtræk).
> Jeg har ledt i et hav af kogebøger uden held.

Desserten hedder "Bagt Alaska (Baked Alaska)" og stammer fra USA... Du
tager en kagebund (f.eks. en færdig tærtebund eller lignende) og lægger
en liter is på den, skær den evt. i stykker og "arranger" den pænt. Smid
skidtet i fryseren - det skal være stivhamrende frossent.

Dernæst piskes en passende marengsmasse, mon ikke en 6 æggehvider og
omkr. en dl sukker skulle kunne gøre det?

Når kagen i fryseren er helt frossen opvarmes oven til fuld styrke. Når
den er klar, åbner du ovnen og gør pladen klar. Først da tager du
iskagen ud af fryseren, overhælder den med marengs og så lynhurtigt i
ovnen med skidtet. Ligesåsnart marengsen er "færdig" (det tager et par
minutter, alt efter ovn), skal retten ud og serveres MED DET SAMME,
ellers duer det ikke. Hvis du ikke går forsigtigt til værks og husker de
kolde temperaturer, falder hele skidtet sammen i et smelteorgie af en
anden verden

Desserten kan varieres ved at bruge forskellige slags is eller evt
servere sovs af chokolade, vanilie eller frugt til....

Jeg har også hørt, at man kan brænde marengsen med en brænder i stedet,
men har ikke selv prøvet det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Knage

Dato : 28-12-02 20:16

Tak for svarene! Jeg tager chancen nytårsaften. Jeg er blevet pålagt at lave
det til en 14 personers menu.