Hvad og hvordan?
Fra : Bitten

Dato : 28-12-02 13:44

Min kæreste har arvet en "kaffe-maskine". Dvs. det er en lille
metalkande, der skrues på en vandbeholder, hvori der sidder en lille
si hvor jeg tror der skal kaffe... Og så skal det hele vist sættes på
et blus...

Men hvilken kaffe bruges, hvor meget vand og helt nøjagtigt hvordan
bruges den?

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-12-02 14:15

Bitten skrev:

> Men hvilken kaffe bruges, hvor meget vand og helt nøjagtigt
> hvordan bruges den?

Jeg brugte almindelige kaffebønner til min i de år jeg lavede kaffe
på den måde. (Jeg gik over til at bruge stempelkande da jeg fik
el-plader i stedet for gasblus, og jeg synes at dampmetoden egner
sig bedst til gasblus.)

Man fylder vand på den nederste beholder til vandet når ca. midten
af den lille ventil nær kanten. Dernæst sætter man midterstykket
("filteret") i og kommer kaffebønner i tragten så det svarer til
vandmængden. Endelig skrues topstykket på og hele kanden sættes
på en varm kogeplade. Her står den nu til al vandet har bevæget
sig fra den nederste beholder til den øverste, hvorefter kaffen er
færdig.

Det kan betale sig lige at røre let rundt i kaffen inden den skænkes,
idet kaffen nederst i kanden ellers er mærkbart stærkere en den
øverst i kanden.

// Klaus

Fra : Niels L.

Dato : 28-12-02 15:58

"Bitten" <bitt1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et blus...
>
> Men hvilken kaffe bruges, hvor meget vand og helt nøjagtigt hvordan

Hejsa...

Hej Bitten, din kæreste har arvet en espressokande!

Hilsen
Niels

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 28-12-02 17:07

Sat, 28 Dec 2002 12:43:56 GMT, skrev bitt1@sol.dk (Bitten) :

>Men hvilken kaffe bruges, hvor meget vand og helt nøjagtigt hvordan
>bruges den?

Jeg har selv én af slagsen (købt under en ferie i Italien), og jeg
husker, at der på et tidspunkt var en snak her i gruppen, og hvor
italienske Sandra var så sød at komme med en længere forklaring:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=Unds8.33%247C2.4152%40news.get2net.dk>

Hun henviser også til et link, med en trin-for-trin forklaring:
http://www.bialetti.it/istruzionib_eng.html

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens