Rygter / Beskyldninger
Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-12-02 17:51

Hej,

Vi har desværre de sidste dage snakket med flere opdrættere der fra
unavngivne kilder har hørt at vi spreder rygter om deres og andre katterier.

Det drejer sig om:

DK Sacala
DK Silverheart
DK Hyrkas
DK Dansbjerg

Vi er blevet truet med injurier og at man snakker om os i katteverdenen og
det derfor vil være svært for os at sælge og købe killinger. Vi har forgæves
forsøgt at få oplyst kilderne til disse rygter men da det ikke er muligt er
denne news desværre sidste udvej.
Det er ikke vores opfattelse at vi har fortalt usandheder om nogen af de
ovennævnte eller andre katterier, men vi er klar til at tage en åben debat
om det hvis der er nogen som tør stå frem med en navngiven kilde.

Så stop venligst med "Jeg har hørt at i har sagt, men jeg vil ikke sige fra
hvem", helt ærligt hvis man er voksen nok til at sprede rygter om os, må man
også kunne komme med en kilde.

Alle kommentarer er velkomne her eller på email: katte@sollok.dk

MvH

Dan & Marianne
DK Sollok

Fra : H.O.T

Dato : 27-12-02 19:49

Er det mig, eller er der altid vrøvl med katteopdrættere????
Er der blevet for meget indavl mellem dem????

Jeg tror aldrig, jeg har været ude for et mere lukket folkefærd...Jeg er
utrolig glad for alle dem, der sender deres daglige historier ud, så man kan
se, at det ikke kun er ens egen øjensten, der laver sjove ting, men også
alle de andre artsfæller, som findes derude i de små hjem....

Selv de historier, der er sørgelige læser man igennem, og frygter
nogengange, at det kan ske for ens egen lille kat.......

Måske burde man dele denne newsgroup op, så der er en med historier om
katte, ( på godt og ondt), og så en , hvor menneskerne bag kattene kan
snakke sammen, eller hvæse af hinanden, eller hvad de nu har lyst til......

Undskyld mit måske lidt " sure" indlæg her i denne søde juletid, og det er
ikke fordi jeg vil pege nogen ud, eller jeg er efter nogen, men nok mere
fordi jeg er træt af, at der er nogen indlæg som ikke handler om
katte.......

Hilsen Henrik ( og verdens mest forkælet kat Miv)

Fra : goofy

Dato : 27-12-02 23:06

Hej
"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Er det mig, eller er der altid vrøvl med katteopdrættere????
nej
> Jeg tror aldrig, jeg har været ude for et mere lukket folkefærd...

Det er også min opfattelse, med nogle undtagelser

> [...]
>
> Selv de historier, der er sørgelige læser man igennem, og frygter
> nogengange, at det kan ske for ens egen lille kat.......

korrekt

> [...]
mere
> fordi jeg er træt af, at der er nogen indlæg som ikke handler om
Ditto her

I ønskes alle et rigtigt godt "misse" år

Steen Vinbæk

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-12-02 23:37

> Er det mig, eller er der altid vrøvl med katteopdrættere????
> Er der blevet for meget indavl mellem dem????
>
> Jeg tror aldrig, jeg har været ude for et mere lukket folkefærd...

Det er dig Katteopdrættere er ligesom alle andre
mennesker, dvs. en skøn blanding af alt muligt. Jeg tror at
du skærer alle over én kam pga. af ting "du har hørt", men
husk, at det altid er de kedelige tilfælde, at man hører om.
Personligt har jeg aldrig oplevet noget i den retning, men
måske ændrer jeg mening, hvis jeg en dag gør. Mit hidtil
helt uvidenskabelige indtryk er, at det er noget der mest
florerer indenfor nogle bestemte racer - hvorfor aner jeg
ikke.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Helle

Dato : 27-12-02 19:55

"Dan Mortensen" <net@sollok.dk> wrote in message
> [...]
fra
> hvem", helt ærligt hvis man er voksen nok til at sprede rygter om os, må

Hejsa.

Jeg tror ikke jeg helt forstår hvad du mener. Går der rygter om dig/din
familie eller om de opdrættere du nævner?
Rygter er noget møg - jeg har selv haft det rigtig tæt inde på livet.

Katteverdenen er bestemt ikke for sarte sjæle

Mvh Helle

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-12-02 20:17

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> familie eller om de opdrættere du nævner?
> Rygter er noget møg - jeg har selv haft det rigtig tæt inde på livet.

Pointen er at ovennævnte katterier føler at vi har sat en masse rygter i
sving om dem, men det kender vi intet til. Så nu får vi at vide at man
snakker om os i katteverdenen og det vi skulle have sagt er nok til at kan
dømmes for injurier samt andre nedværdigende ting som jeg ikke vil nævne
her.

Det er meget ubehageligt skulle jeg hilse at sige.

MvH

Marianne & Dan
DK Sollok

Fra : Helle

Dato : 27-12-02 22:14

> [...]
> her.
>
> Det er meget ubehageligt skulle jeg hilse at sige.

Ja det er ikke rart at blive beskyldt for noget som man ikke har med at
gøre. Har vedkommende selv henvendt sig til Jer og fortalt hvad de har hørt?
hvilke rygter skulle I have sat igang? Jeg vil på det kraftigste anbefale
Jer at opsøge de nævnte steder personligt og tage en snak om det - på den
måde får man hurtigst og mest smertefrit manet sådanne rygter i jorden. Ved
at debatterer det og hænge folk ud i denne ng, bliver det bare værre og
værre. Så mit råd er, tal med dem selv da det er en sag imellem dem og Jer.
held og lykke med det.

Mvh Helle

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 27-12-02 23:41

Hej

Da det blandt andet er mig der bliver skrevet om vil jeg give min
version af sagen.

Dan og Marianne er ikke på nogen måde blevet truet med hverken det ene
eller andet, og det støder mig meget at det bliver skrevet.

De var i sommers ved os og se på killing, de kunne ikke blive enige
hvilket for os er helt okay.
De vil så have vores ene killing som en dele kat, men da vi egentlig pt.
ikke havde nogen hunner han kunne bruges på var vi ikke så interesseret,
og satte selvfølgelig også en del krav.
Det blev ikke til noget.
Vi var siden i tæt kontakt med dem over telefon, email og udstillinger.

Vi snakker så med en opdrætter som Marianne til os havde sagt hun skulle
have en dele kat fra, men der var for mage krav og den var alt for dyr
osv, så de syntes ikke det var noget.
Opdrætteren står lidt uforstående overfor det, da det er hende som ikke
er interesseret i at have en delekat med dem.
Hun kan så fortælle at de efter have besøgt os, havde fortalt at vores
killinger var meget lille og ikke i god stand.

Det skal siges da de var her fortalte de også om et andet katteri som er
på listen hun skrev og det er før blevet diskuteret herinde.
De fortalte blandt andetat stede skulle have haft clamydia , hvilket er
sandt for flere år siden.
Deres katte skulle efter hvad Marianne fortalte mig være indavlede og
syge, det havde hun fra deres egen dyrlæge som har aflivet flere katte
derfra og fraråder alle at købe kat der.
Så sagde jeg i går STOP, ville ikke have hun bagtaler mig eller andre
opdrættere på den måde, hvilket jeg debaterede med hende om, hun kunne
til mig ikke sige at hun ikke havde sagt det, men at hun så ikke kunne
huske det.

Det er mig der har sagt at medmindre deres dyrlæge vil bakke deres
historie op med de syge katte/aflivningerne ja så er det injurier, det
er ikke en trusel men fakta.

Marianne kontaktede mig så for kort tid siden da hendes veninde også
havde købt NFO , g Marianne havde været med ude og se killingen, men den
var meget tynd og måske ikke helt rask, jeg forklarede så at Marianne
måtte gøre noget for at sådan en handel ikke finder sted, da hun som
opdrætter måske er mere inde i tingene end en førstegangs katteejer.
Sagde at hvis katten var i så dårlig stand så burde hun måske kontakte
JYRAK da opdrætteren er medlem der, siden hørte vi intet om det da
Marianne sagde at killingen pludselig var fin/god og opdrætteren var
godkendt.

Så for mig at se har MArianne selv startet rygterne hvilket hun igår
ikke ville afvise overfor mig, hvilket jeg er heldig at have på skrift.

Er ked af at sådan en sag kommer op pga. at en har en livlig fantasi og
ikke ved hvad hun siger, hvilket er grunden til jeg skriver denne gang,
da jeg havde sat mig for ikke at gøre det, men ved også Marianne ikke
selv har været i kontakt med 2 af opdrætterne fra hendes liste og ikke
har været der, så derfor syntes jeg det er meget beklageligt.

Skrev denne besked for folk kan se vi ikke er 4 opdrættere der pønser på
at lukke DK Sollok ud i kulden eller har truet dem, som det fremgår, men
selv har valgt at tage afstand fra dem.

MVH
DK Sacala´s Norske Skovkatte

Fra : H.O.T

Dato : 27-12-02 23:56

Ok Ok Ok

Nu har vi hørt begge parter, kan vi så ikke smide resten i kattebakken,
eller fortsætte et andet sted????

Henrik

Fra : Helle

Dato : 28-12-02 00:02

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> wrote in message
> Ok Ok Ok
>
> Nu har vi hørt begge parter, kan vi så ikke smide resten i kattebakken,
> eller fortsætte et andet sted????
>
> Henrik

Ja - i dette emne ville det være smart med klumpende kattegrus så det ikke
skiller ad og kommer igen og klistrer rundt i ng-bakken *g*
Lad os komme noget klumpende kattegrus i denne tråd og lad os så stoppe den
snak - rygter er noget lort, dem der opfinder dem er nogle dårlige sjæle.
Jeg synes at folk må klare det indbyrdes - så mit råd: snak med dem som
spreder rygterne og lad være med at hænge folk ud her inde.

Knus Helle

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 00:12

> Ok Ok Ok
>
> Nu har vi hørt begge parter, kan vi så ikke smide resten i kattebakken,
> eller fortsætte et andet sted????

Jeg vil give dig helt ret i, at det nok ikke er verdens mest
spændende emne, men så kan vi jo bare lade være med
at læse det, ikke ?

Der er også masser af indlæg, som jeg ikke gider at læse,
bl.a. en del af de indlæg, som du synes om, men så
springer jeg dem bare over.

Jeg kan se, at du bruger Outlook Express og der er
faktisk en handy lille funktion, der hedder "Ignorer tråd",
hvis du ikke kan holde ud at kigge på bestemte tråde.

Her er i forvejen masser af indlæg som ikke handler om
katte, bl.a. mere eller mindre private indlæg til bestemte
personer, fordi man har mistet deres emailadresse og
hvad ved jeg, og når "man" accepterer den slags i en
nyhedsgruppe har det altså en pris og det er at man har
fraskrevet sig retten til at selektere.

Og du er jo heller ikke ligefrem selv med til at sprede en
god stemning ved at kalde opdrætterne indavlede og
lange fordømmende ud efter en bestemt gruppe
mennesker

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : H.O.T

Dato : 28-12-02 00:33

> Og du er jo heller ikke ligefrem selv med til at sprede en
> god stemning ved at kalde opdrætterne indavlede og
> lange fordømmende ud efter en bestemt gruppe
> mennesker

Måske fordi der aldrig er nogen der roser dem herinde...Vi hører kun når der
er brok, men alt for sjældent, når de sælger en god kat..... Jeg har stor
respekt for dem der gør et stort stykke arbejde med vores favoritdyr...( men
ikke så stor for dem der kun brokker sig )...

Personligt mener jeg faktisk ikke, at der så mange indlæg, der ikke har
noget med katte at gøre.....At sende jule-og nytårshilsner, er da en natulig
del af en ng.....

Henrik

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-12-02 00:40

> Måske fordi der aldrig er nogen der roser dem herinde...Vi hører kun når
der
> er brok, men alt for sjældent, når de sælger en god kat.....

Jamen, så er du jo netop selv en af de, der danner sig en
mening på et tyndt grundlag uden nogen reel personlig
viden om tingene.

Der er vel heller ingen, der ligefrem roser kælekatteejerne
som folkefærd ? Betyder det så, at de er nogle grimme
udavlede nogen ?

Nej, jeg driller selvfølgelig - kælekatteejere er lige så
forskellige som opdrættere. Jeg forstår bare ikke, hvorfor
opdrættere absolut skal sættes i bås som "en gruppe".

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-12-02 09:44

On Sat, 28 Dec 2002 00:32:41 +0100, "H.O.T" <h.rasmussen@telia.com>
wrote:

> [...]
>respekt for dem der gør et stort stykke arbejde med vores favoritdyr...( men
>ikke så stor for dem der kun brokker sig )...

   Jeg synes da at vi hører en masse både fra opdrættere om
hvordan de håndterer deres katte og deres killingekøbere. Og vi hører
da osse fra mange der har købt kat hos opdrættere og får al den støtte
i verden man kan ønske sig :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-12-02 15:49

H.O.T <h.rasmussen@telia.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:auinv0$9qn$1@sunsite.dk...

> [...]
>

> Personligt mener jeg faktisk ikke, at der så mange indlæg, der ikke har
> noget med katte at gøre.....At sende jule-og nytårshilsner, er da en

Op i røven med citat teknik i dette indlæg *GG* så er folk advaret!

Først vil jeg sige.. jeg er MEGET enig med det helle Andersen siger! - dvs
jeg har så ingen holdning omkring H.O.T 's indæg. det er ikke nogle jeg har
bidt mærke i! - ergo ingen mening! [Og jeg som ellers har en mening om alt
*G*G]

Men Der er faktisk folk der roser hinanden herinde.. hver gang jeg omtaler
min kats opdrætter.. har jeg kun rosende ord at fortælle! og jeg skal med
glæde gøre det igen!

Hun har formået at opdrætte en fantastisk nysgerrig kat, en meget hengiven
kat og en meget kontaktsøgende kat.. hun er der altid for mig.. har jeg
problemer med den.. ved jeg at jeg er mere end velkommen til at kontakte
hende.. og ydermere er det en fryd.. at hun har interesse i at følge min
persers opvækst, hun spørger jævnligt til billeder af katten og hvordan den
har det..

Det er SKØNT! - så hvis nogle i det nordjyske leder efter en perserkat.. vil
jeg meget gerne henvise til hendes katteri :)

Men ellers synes jeg faktisk.. som tidligere nævnt.. at her er en frygtelig
masse støj.. ligegyldige pladderindlæg m.m - og det sjove er.. at ofte dem
der brokker sig over det.. - opretter et sniksnak emne dagen efter.. selvom
de lige har gjort samtlige mennesker opmærksomme på at dette faktisk er en
KATTE NG *G*

Men dobbeltmoral er jo dobbelt så godt! - jeg har lært at affinde mig med
det! - jeg så gerne.. der kom lidt netpoliti på banen.. og fik luet ud i en
masse spildsnak! - men samtdig kan jeg jo godt se.. at mange nyder den
ekstremt afslappede stemning der er herinde [når man ser bort fra tråde..
som omhandler "mudderkastning"

Men.. som Helle så fint gjorde opmærksom på.. Dette er et fora for mange
mennesker.. og i grupper af mange mennesker.. er der også nogle dumme
svin! - vi slipper sgu aldrig af med dem! - Jeg kan da godt følge folk i..
at hvis der er rygter om deres person.. at de så ønsker opklaring osv! - det
skal der også være plads til!

Tjaeh det var min afrundede mening
katja :)

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-12-02 13:28

"Gitte Sacala Eriksen" <dk.sacalaKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Dan og Marianne er ikke på nogen måde blevet truet med hverken det ene
> eller andet, og det støder mig meget at det bliver skrevet.

Relevante interesserede kan kontakte os da vi har logs der beviser det
modsatte.

> Hun kan så fortælle at de efter have besøgt os, havde fortalt at vores
> killinger var meget lille og ikke i god stand.

Jeg går ud fra at du mener Sanne hos Silverheart ? (Husk jeg skrev at alt
uden kilde var uinteressant)
Når vi køber killing bruger vi ofte en/to andre opdrættere som sparring for
at være 100% sikker på at det vi gør er rigtigt. Det er kun personer vi
stoler 100% på men tilgængæld vender vi alt omkring killingen og de andre
den går i blandt for at kunne få så god rådgivning som muligt. Til gændgæld
forventer jeg så at det bliver mellem Sælger/Køber + rådgivere og en af
parterne ikke bruger det til sladder.

> Det skal siges da de var her fortalte de også om et andet katteri som er
> på listen hun skrev og det er før blevet diskuteret herinde.

Jeg går ud fra du mener Dansbjerg ?

> De fortalte blandt andetat stede skulle have haft clamydia , hvilket er
> sandt for flere år siden.

Ja

> Deres katte skulle efter hvad Marianne fortalte mig være indavlede og
> syge, det havde hun fra deres egen dyrlæge som har aflivet flere katte
> derfra og fraråder alle at købe kat der.

Det er ikke korrekt (Kilde ?), vores dyrlæge fra frarådet os at købe kat der
da han har haft et tilfælde med en syg kat og han kender clamydia historien.
Jeg stoler 100% på min dyrlæge men udtaler mig kun om denne historie hvis
jeg bliver spurgt direkte.

> til mig ikke sige at hun ikke havde sagt det, men at hun så ikke kunne
> huske det.

Måske fordi det er sandheden at hun ikke har sagt det ? Derfor behøver man
jo ikke udtale at hun vil få det svært bl.a. med at huske fødselsdatoer ?

> historie op med de syge katte/aflivningerne ja så er det injurier, det
> er ikke en trusel men fakta.

Er du part i sagen ?

> [...]
> JYRAK da opdrætteren er medlem der, siden hørte vi intet om det da
> Marianne sagde at killingen pludselig var fin/god og opdrætteren var

Du behøver ikke fortælle nye rygter om ting du ikke er indblandet i,
killingen var lidt lille men i fin stand og klarer sig godt. Hvad har det
med denne diskussion at gøre ? Beviser det netop ikke at du forsøger at
starte nye rygter som belaster andre katterier ?

> Så for mig at se har MArianne selv startet rygterne hvilket hun igår
> ikke ville afvise overfor mig, hvilket jeg er heldig at have på skrift.

Vi starter ikke rygter men udtaler os gerne om facts hvis vi bliver spurgt
direkte.

> Er ked af at sådan en sag kommer op pga. at en har en livlig fantasi og
> ikke ved hvad hun siger, hvilket er grunden til jeg skriver denne gang,

Livlig fantasi, nej nu må du stoppe, hvis du blev bombaderet med falske
anklager uden kilde i flere dage fra forskellige sider ville du så ikke
reagere ?
(Relervante interesserede kan få lov at se logs)

> Skrev denne besked for folk kan se vi ikke er 4 opdrættere der pønser på
> at lukke DK Sollok ud i kulden eller har truet dem, som det fremgår, men
> selv har valgt at tage afstand fra dem.

Tak så ved vi det, bakker alle 4 katterier dine ord op. ? Vi er altid åbne
overfor andre så skulle i blive gode igen er i altid velkomne.

MvH

Dan Sollok Mortensen
DK Sollok

Fra : Sander

Dato : 28-12-02 16:32

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

GAAAAB !

Nu aner jeg ikke en dyt om katterier og racekatte, andet end hvad jeg har
læst herinde. ( Det har da også gjort mig, ganske meget klogere ) På mig
virker det som om, at alle opdrætterne herinde, gør et stort og flot og
grundigt stykke arbejde, lige bortset fra al sladren, der hussere mellem
nogen af jer.

Jeg har været vidner til 2 kenneler i hundeverden, hvor dyrene var
vanrøgtet. I sådan en situation, skal man gøre alt for, at stoppe, at det
finder sted ( ligesom JBH - sagen ). Men at hakke på hinanden, når i alle
går så meget op i, at ville det bedste for jeres dyr....det er jo
meningsløst og totalt tåbeligt.

Hvis jeg engang skulle købe killing hos et katteri, vil jeg da også helst
undgå, at skulle høre på dårlig omtale, af andre katterier, med mindre der
altså, var tale om vanrøgt. Baggårds... ? hvad er det lige i kalder dem ? De
fleste killingekøbere er sikkert i stand til, at skelne mellem ond sladder
og en decideret reelt begrundet advarsel, omkring en opdrætter.

Så spring op og fald ned på alle de rygter. Jeg er sikker på, at der er
plads til os allesammen og vores katte ! Vi ved jo bedst selv, hvordan vores
katte har det, uanset hvad andre folk måtte tænke og tro. Og sige.....

Lige et surt opstød. Sorry... og godt nytår !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Birgitte

Dato : 28-12-02 22:34

[...]

Hej Dan
Hmmm,- nu er det så jeg godt kunne tænke mig at vide, hvem I brugte som
"sparring", da I købte kat hos mig,- for vi kunne da godt tænke os, at vide
hvad der er bleve sagt om os, nu er vi jo ligesom en af sælger/købere +
rådgivere, så man er åbenbart 4 i en salgssag, men jeg er blot ikke blevet
informeret om de oplysninger, de andre 2 altså rådgiverene har fået.
Mener vi har krav på at vide det, ud fra din beretning.

[...]

Tror nu heller ikke at Søren Graff "Tilst Dyrhospital" går og snakker om de
forskellige opdrætteres katte.
Han kan jo umuligt udtale sig om blot en enkelt kats velbefindende, om
katteriet er godt eller dårligt.
Vi har haft omtalte dyrlæge i mange år, og har aldrig oplevet, at han
fravælger nogle katterier, pga. omtale/sladder.

Mvh Birgitte og Sten
www.truetrust.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-12-02 23:22

Hej,

Jeg har fjernet mine indlæg i denne debat da den er OT og ud-debateret på
email.
Andre kan gøre det samme ved at markere deres indlæg og vælge slet i
meddelses menuen hvis man altså bruger Outlook Express

/Dan Sollok Mortensen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-12-02 20:52

"Dan Mortensen" <net@sollok.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Vi har desværre de sidste dage snakket med flere opdrættere der fra
> unavngivne kilder har hørt at vi spreder rygter om deres og andre
katterier.

Jeg er blevet bedt om at præcisere denne formulering, så der står at de to
sidstnævnte katterier ikke på nogen måde er kommet med beskyldninger eller
rygter. Jeg kan godt se det kunne forståes på denne måde de er med fordi de
er en del af de rygter vi påståes at stå bag.

Jeg beklager DK Hyrkas og DK Dansbjerg.

MvH

Dan Sollok Mortensen