Når min hund gaber
Fra : Ian Frank

Dato : 27-12-02 09:27

Hej med jer.

Vi har en dejlig 12 mdr´s gammel Hønsehund/Doberman.
Hun har fået til vane, at gabe højt over vores arm, hånd eller anden del.
Somom at hun viser "jeg kunne godt bide hvis jeg ville, men jeg gør det
ikke". Hun er en yderst sød og rar hund, og kunne ikke finde på at bide, men
har altså denne pussige vane.
Det er gerne hvis jeg nusser hende og min hånd er omkring munden, så gaber
hun højt med hånden helt inde!

Er der nogen af jer der ved hvorfor? Er det et tegn på nervøsitet, dominans
eller andet?

Godt nytår til alle.

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 27-12-02 15:37

On Fri, 27 Dec 2002 09:27:08 +0100, "Ian Frank"
<no-mail@idontwantspam.com> wrotd:

> [...]
>hun højt med hånden helt inde!
>
>Er der nogen af jer der ved hvorfor? Er det et tegn på nervøsitet, dominans

,,,,,,,,,,da jeg købte min hund , blev vi advaret i tlf inden vi
besøgte familien , om at moderen gjorde det samme.
De sagde det på forhånd så vi ikke skulle blive bange for det. Jeg
tror nu bare at det er en dårlig vane , den gjorde det i sammenhæng
med at den hilste og blev kælet , der var absolut ingen tegn på
agresivitet samtidig ! Men jeg personligt ville nok vænne hunden af
med det så hurtigt som muligt for det er da surt at skulle advare folk
inden de kommer ind af døren , men det er der sikkert mange meninger
om.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Ann K.

Dato : 28-12-02 00:22

Hejsa.
Vores lab-x gør det samme... Især ved mennesker som hun vældig godt kan
lide... Vi har derfor valgt at se det som hendes udtryk for hengivenhed
og glæde ved os
Og kunne bestemt ikke finde på, at forbyde hende det!
Min egen helt hjemmestrikkede tanke om det her er, at der er tale om en
blanding/race, som er en såkaldt "naturlig apportør"... dvs at hunden
ææælsker at have noget i munden -og som hovedregel bliver den rost for
det = en endda meget positiv kontakt med sin ejer/flokleder... jamen
hvad er så mere naturligt for den, end at holde _også_ sin ejer i
munden - mens den på alle måder viser, at den afgjort _ikke_ er
aggressiv
Som sagt, vi har valgt ikke at forbyde Sif det... faktisk bliver vi
glade, når hun gør det... for, for os, betyder det at vi har en hund,
som, lige i det øjeblik, styrker de bånd, der er imellem os

Og et godt nytår til dig også

Mvh Ann

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-12-02 01:59

no-mail@idontwantspam.com skriver:
>Er der nogen af jer der ved hvorfor? Er det et tegn på nervøsitet,
>dominans
>eller andet?

I følge en af politiets hundeførerer i en tv-udsendelse er det en
kærlighedserklæring. Min Nuggi på ca. 9 måneder gør det kun ved mig og
mennesker, han kender godt - og holder meget af.

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : Mallo

Dato : 30-12-02 09:45

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kærlighedserklæring. Min Nuggi på ca. 9 måneder gør det kun ved mig og
> mennesker, han kender godt - og holder meget af.

Hej igen.
Denne gang skriver jeg fra min egen maskine, men det er mig der lavede det
oprindelige indlæg..

1000 tak for de gode svar, jeg går også selv ud fra at det er et tegn på
kærlighed. Men jeg vil hellere være sikker, eftersom vi kun har haft hende i
et par måneder. Maggie, som hun hedder, blev påkørt og ejeren hentede hende
aldrig... (Om man fatter en sådan ligegyldighed) og der var hun 10 mdr. Sød
og kærlig men jo, halvt jagthund! Puuhaa.. der er noget energi der skal
bankes af.. Men så er det jo godt, at hendes mor og far har brug for
motionen. haha.

Inden vi fik Maggie læste vi lidt frem og tilbage om racerne. (Somsagt er
hun jo halvt doberman/hønsehund). Det er svært at danne sig et indtryk, så
vi valgte at tage en dag af gange, og selv finde ud af hvad type hun er. Hun
er lidt svær at køre træt, men jeg har hørt meget om, at får man dem til at
"snuse" (Evt. "find bolden"), bliver deres hjerne stimuleret og derigennem
bliver træt. Dette har også været en stor succes indtil videre.

Er der nogle der kender andre gode "stimulationslege"? Andet end at søge?
Bare ikke for svære lege, da hun stadig ikke er helt dygtig (endnu) til at
koncentere/orientere sig.

Rigtig godt nytår til alle, og tak for de gode svar! :)

Mallo.

Fra : BN

Dato : 29-12-02 18:50

"Mallo" <a@b.cd> wrote in message

> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der nogle der kender andre gode "stimulationslege"? Andet end at søge?

Hejsa

Sandra er og var meget vild.
En colaflaske med godbidder er bare sagen!
Gemme godbidder i hundens tæppe, evt. skal tæppes lægges i flere lag med
godbidder imellem!
Bold med godbidder, som falder ud af et lille hul, når den triller!
En plastskål med godbidder under (vendes på hovedet)! Sandra synes det var
så sjovt. Faktisk begyndte hun at vende sin vandskål på hovedet, når den var
tom ;---).

Der er mange muligheder, så god fornøjelse.

Hilsen BN og Sandra, som ligger og larmer med sit pivedyr. Nu har hun lige
smidt det foran min kæreste, for nu skal der leges ( Sandra er 5 år), og
"Mor" har jo ikke tid !

Fra : Mallo

Dato : 31-12-02 10:21

> [...]
> smidt det foran min kæreste, for nu skal der leges ( Sandra er 5 år), og

LOOOL.. jeg bliver simpelthen nød til at fortælle dette:

Jeg gik gladeligt ind og tog en colaflaske.. Maggie er ved at være
utålmodig - hun vil over og lege på fodboldbanen.. Men jeg tænkte at jeg
kunne underholde hende lidt med denne colaflaske med godbider i.
Jeg lagde colaflasken foran hende, satte mig godt til rette i sofaen og
glædede mig til at opleve hende i en kamp for at få disse godbider ud.
Maggie kikkede kort på flasken, daskede den sådan én i den tykke ende - og
samtlige godbider fløj ud! Ikke én var der tilbage, de var alle spredt ud på
gulvet... Gumlende på godbider og selvtilfreds kikker hun på mig somom hun
sagde "Ej, det må du kunne´gøre bedre mor...".. LOL.. jeg var færdig af
grin.. Somsagt har vi kun haft hende i et par måneder, så alle hendes måder
at reagere på er jo helt nyt for mig.
Nu vil jeg bukke under og tage mit vintertøj på.. Fodboldbanen, 2 timer, og
en masse boldkasteri venter.. Men alt for, at mors turbohvalp er glad :)

PS) Den med hundetæppet er også god, den prøver jeg iaften.
Hej igen.

Fra : BN

Dato : 30-12-02 20:19

"Mallo" <a@b.cd> wrote in message
> [...]

> gulvet... Gumlende på godbider og selvtilfreds kikker hun på mig somom hun
> sagde "Ej, det må du kunne´gøre bedre mor..."..

Hejsa Mallo

Det må jeg sige... prøv engang til, det kan jo være at det var held!

Efter et par gange, fugtede jeg flasken, så røg de ikke så nemt ud, men
falsken skulle dog skyldes godt igennem bagefter!

Et okseben der er hult indeni, prøv at smørre noget lækker ti. Lidt
leverposteg (ikke for stærkt). Det sakl bare være en smule, så dufter den
"godt" i lang tid. Sandra elsker at få sådanne ben.

Hun kan også godt lide at slikke marmeladeglas rene, når de er næsten tomme.
Vi holder godt øje med hende, men det har ikke lykkedes hende at bide det i
stykker nednu. Der er de store og tykke fra Den Gamle fabrik. Det ser sjovt
ud, og sikken en lang tunge hun har, når hun slikker bunden... ;---)

Hilsen BN

Fra : Mallo

Dato : 31-12-02 22:58

> [...]
sjovt
> ud, og sikken en lang tunge hun har, når hun slikker bunden... ;---)

Hej BN.
Ja, det glemte jeg vist at skrive sidst.. Mit bedste bud var ligeledes, at
det var første gangs held.. :) Men du gode Gud, det så sjovt ud. Det er ét
af de øjeblikke, hvor man ønsker man havde videokameraet tændt..:). Nøj, det
så sjovt ud..
Jeg har nu prøvet det med tæppet.. Det fangede vist ikke helt hendes
interesse. Hun søgte lidt, men stilte sig til sidst bare op og gloede på
mig. Sådan lidt: "find du den mor - jeg orker ikke.".. hoho.. Men vi prøver
igen.
PT. er hun usandsynlig glad for aportering/ Bold. Men alle de kloge siger,
at hunden mister interessen før eller siden, så man hele tiden skal forny
sig. Den med hendes tæppe virker ret god. Jeg tror bare at det var godbidden
der var lidt for kedelig. Hun mister lysten til dyrehandel godbidder, men
såsom fiskefrikadelle.. puuuha.. DET er lykken. Måske skulle man prøve
det. - Hvis jeg må spørge BN, hvilke godbidder bruger du til den flaske? Som
kan sidde lidt fast?

Okseben... Den er solgt! Jeg kan allerede se hende.. :) - Jeg køber det
imorgen (går ud fra, at det bare er et "koge-suppe-ben"), og så ser vi om
det kan holde Maggie beskærftiget lidt. Det er nemlig først om aftenen at
hun bliver rigtig aktiv. Vi går lange turer formiddag/eftermiddag, men om
aftenene skal der ske noget!!

Jeg prøver med leverpostegen og oksebenet..

1000 tak...:)

Mallo

Fra : BN

Dato : 31-12-02 13:41

"Mallo" <a@b.cd> wrote in message
> det. - Hvis jeg må spørge BN, hvilke godbidder bruger du til den flaske?
Som
> kan sidde lidt fast?

Hejsa Mallo

Jeg bruger Eukanuba hundepiller (andet kan sagtens bruges). jeg hælder lidt
vand i flasken, ud igen. Nu er den fugtig og hundepillerne sidder lidt fast
i kanten. Som Therese skriver, så prøv at sætte låg på og skære et lille hul
i bunden. Så er ryger pillerne ikke ud med det samme, da der er kanter.

Hilsen BN

Fra : Mallo

Dato : 01-01-03 14:41

"BN" <sandra1997@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hul
> i bunden. Så er ryger pillerne ikke ud med det samme, da der er kanter.

Det lykkedes! Jeg har taget en 1,5 L. colaflaske, skåret et "lille" hul, sat
prop på og givet Maggie den.. LOL.. DER kan du da snakke om god
underholdning! Hun vandre frem og tilbage med den, somom et nyt geografisk
sted vil hjælpe hende med at få dem ud.. Det tar hende et lille kvarter, så
er det overstået. Men det kan man jo så bare gøre af nogle gange.
Jeg skal også se at komme på biblio og låne nogle arktiveringsbøger. Nu er
vi også de lykkelige ejer af 2 skønne katte, og Maggie er begyndt at finde
dem liiiidt for interesserant efterhånden, så der skal noget nyt og
spændende til - inden kattene bliver Maggies nye arktivering!

1000 tak for alle de gode råd, nytårsklokkerne ringer snart og vovserne skal
til det igen. Ryste og pive.. det må da også være forfærdeligt. De aner ikke
hvad der forgår, de kan ligeså godt tro at det er månen der er ved at falde
ned!

Hej igen :)
Mallo.

Fra : x Vuf x

Dato : 31-12-02 19:46

Wed, 1 Jan 2003 14:40:45 +0100, Mallo wrote:

> [...]
>hvad der forgår, de kan ligeså godt tro at det er månen der er ved at falde

Og det eneste, der hjælper på dér, er , i en hård tone, at sige til
hunden/hundene, at de skal gå hen og lægge sig. Trøster man dem, tror de helt
bestemt, det er farligt. Si'r du, de skal tie stille og lægge sig, tænker de, nå
det er ikke farligt... Det samme hos dyrlægen!

Godt nytår.

--
Mvh Sonja

Et godt nyt år ønskes alle to- og firbenede af 23 glade vuffer,
og Buster be'r alle om ikke at skyde for larmende ting af...

Fra : Therese

Dato : 31-12-02 00:36

"Mallo" <a@b.cd> skrev i en meddelelse
> Maggie kikkede kort på flasken, daskede den sådan én i den tykke ende - og
> samtlige godbider fløj ud! Ikke én var der tilbage, de var alle spredt ud

> gulvet...

Vores Bernhard lærte hurtigt at tage flasken i munden og hælde gufferne ud.
Vi har så i stedet skåret et hul i flasken og sat låg på efter påfyldning.
Man kan lave flere forskellige flasker med huller i forskellig størrelse og
placering. Det er i hvert fald en succes her.

Mange hilsner
Therese

Fra : Sander

Dato : 29-12-02 21:13

> [...]

> Bare ikke for svære lege, da hun stadig ikke er helt dygtig (endnu) til at

Hvad med apportering. Start i det små, med at lade hende hente, sit legetøj,
indenfor på stuegulvet f.eks.

Ikke alle hunde har talent for det, men det finder du jo ud af. Det kan også
tage overhånd, hos nogen hunde, så man skal lige finde en balance, som kan
passe.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mallo

Dato : 31-12-02 09:55

> [...]
også
> tage overhånd, hos nogen hunde, så man skal lige finde en balance, som kan

Sjovt du siger det.. Det er nemlig en leg som hun holder ustyrligt meget af.
Jeg gemmer bolden når vi lufter hinanden, og hun bruger tid på at finde den.
Det elsker hun. Men som du selv siger, det er nok ved at tage lidt overhånd,
fordi ingen af os kan lufte hende længere uden en bold! Så stiller hun sig
bare med hovedet på skrå, ører der næsten kan stå så fint som en doberman,
og venter. Gider ikke at løbe rundt, gider kun bold.. Her er et område
Maggie har et talent indenfor, men hårdt for hendes mor :)
Som BN også skrev, at gemme godbidder i colaflaske.. den vil jeg også prøve,
og ligeledes i hendes tæppe. Hun keder sig ikke endnu, men det er kun godt
at jeg "skaffer" nye lege til hende. - Nogen siger jo, at det er meget bedre
at stimulere hundens hjerne, end at løbe 10 km med den.

Under alle omstændigheder, er vi nok verdens lykkeligste par der er blevet
velsignet med verden skønneste hund. (Nok ikke lige stedet at sige det.. :))
Jeg takker mange gange for alle de gode svar jeg har fået og vender nok
frygteligt tilbage, når der er nogle andre spændende ting at fortælle om./
spørge om..:)

De bedste hilsner Mallo

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-01-03 04:45

nospam@sonpet.com skriver:

> [...]
>de, nå
>det er ikke farligt... Det samme hos dyrlægen!
Nuggi på snart ni måneder har nu oplevet sit første nytårsskyderi, og selv
om vi bor ret øde, var der både høje brag og en del raketter. Han var
interesseret og lidt ængstelig, men jeg ignorerede ham totalt - og gabte
og sukkede bare som tegn på at jeg var helt afslappet. Min gæst havde
indvilliget i at gøre det samme som jeg, og det blev faktisk ret morsomt
omkring midnat

Hilsen Sverre
- mit liv er en julefri zone.

Fra : x Vuf x

Dato : 01-01-03 15:12

Wed, 01 Jan 2003 04:44:36 +0100, Sverre Stokke wrote:
> [...]

>og sukkede bare som tegn på at jeg var helt afslappet. Min gæst havde
>indvilliget i at gøre det samme som jeg, og det blev faktisk ret morsomt

Hihihi...Godt gået! Jeg går ud fra, I blev søvnige af al det gaberi?

--
Mvh Sonja nospam@***sonpet.com http://www.sonpet.com/

Ser alt sort ud, kigger du måske i den forkerte retning.