Eftersøges: et konkret eksempel på en usky~
Fra : Stampe

Dato : 26-12-02 20:58

Unskyld, hvis det er den forkerte gruppe, men jeg kunne ikke umiddelbart
finde en bedre. Hvis der findes en bedre så sig endelig til.

I en diskussion jeg er involveret i andetsteds på nettet har en amerikaner
fremsat den påstand at USA ALDRIG har henrettet en uskyldig. Ok - han skrev
"så vidt jeg ved" - men alligvel. Diskussionen drejer sig naturligvis om
for/imod dødstraf og de eksempler der i de senere år er kommet efter
DNA-analyser på at flere er blevet dømt på forkert grundlag men endnu ikke
henrettet.

Jeg har forsøgt at argumentere med at det skulle være underligt at det
amerikanske retssystem først begyndte at lave fejl efter indførelse af DNA
analyser og at ingen gider undersøge sager, hvor den anklagede er henrettet,
men I kender sikkert typen: "Giv mig et konkret eksempel"

Jeg har søgt på Google og fundet flere sider men disse sider omtaler kun
sager, hvor den anklagede ikke nåede at blive henrettet eller sager, hvor
der er stor tvivl om skyldigheden men ingen sager, hvor man med sikkerhed
(alt er relavtivt) efter eksekveringen har fundet ud af at .......... ups
................. hovsa ............ det var sørme en smutter.

Kan nogle her hjælpe med en sag? TIA

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 26-12-02 22:19

"Stampe" <nomail@tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> I en diskussion jeg er involveret i andetsteds på nettet har en amerikaner
> fremsat den påstand at USA ALDRIG har henrettet en uskyldig.

Har Bush ikke sagt noget lign.? Han sagde i hvert fald, at i den tid han var
guvenør i Texas, var der ALDRIG blevet henretet en eneste uskyldig. Alt
imens der var ekstremt stor tvivl om ca. 10 folk der var blevet henrettet.

Fra : P. Larsen

Dato : 26-12-02 22:21

> [...]
> for/imod dødstraf og de eksempler der i de senere år er kommet efter
> DNA-analyser på at flere er blevet dømt på forkert grundlag men endnu ikke

Pas på med ordet "usyldigt". De er jo alle dømt, selvom man senere kan
påvise fejl eller mangler i deres rettergang, er de blevet fundet skyldige
på baggrund af den bevisførelse der blev foretaget. Og da alle dødsdomme
automatisk ankes mange mange gange, så er HELT usyldige nok meget svære at
finde. Men der mange eksempler på enten tæt på, eller hvor man senere har
fundet materiale der skulle have været brugt under retsagen, men ikke blev
det.

Tag et kig på: http://dev.aclu.org/DeathPenalty/DeathPenaltylist.cfm?c=65
Denne organisation er 100% imod dødsstraf, så tag deres udsagn med et gran
salt. Der er dog et gode par referencer du kunne finde interessante.

> [...]
henrettet,
> men I kender sikkert typen: "Giv mig et konkret eksempel"

Igen - man bliver ikke "uskyldig" bare fordi ens rettergang ikke indeholdte
DNA undersøgelser. Der er jo andre beviser og udsagn der er udslagsgivene i
en retssag.

> [...]
> (alt er relavtivt) efter eksekveringen har fundet ud af at .......... ups
> ................ hovsa ............ det var sørme en smutter.

Prøv med lidt bedre søgeord ;) Google fandt flere interessante kilder -
især omkring de nuværende "moratoriums" - altså afholdenhed - indtil alle
dømte på "dødsgangen" er blevet gennemgransket endnu engang - ligeledes er
der megen intern debat om proceduren omkring dødsstraf er retfærdig.

Dette er nok på grænsen af hvad jura gruppen handler om - så videre debat
tror jeg skal flyttes til dk.politik.

Mvh
P. Larsen

Fra : P. Larsen

Dato : 26-12-02 22:28

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Denne organisation er 100% imod dødsstraf, så tag deres udsagn med et gran
> salt. Der er dog et gode par referencer du kunne finde interessante.

Fandt også denne side: http://archive.aclu.org/issues/death/23executed.html
Der er masser af "disputs" om hvorvidt disse er "ægte" uskyldige eller ej.
Problemet er bare, at dødsstraf er endelig - der kan ikke være plads til
tvivl. Jeg ville bruge DEN vinkel i en diskussion om dødsstraf, ikke om man
er uskyldig eller ej.

Mvh
P. Larsen

Fra : Stampe

Dato : 27-12-02 00:11

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Problemet er bare, at dødsstraf er endelig - der kan ikke være plads til
> tvivl. Jeg ville bruge DEN vinkel i en diskussion om dødsstraf, ikke om

Takker for linket.

Min søgning gav bla. dette resultat:
http://www.deathpenaltyinfo.org/innocothers.html#executed

Jeg/andre i diskussionen har forsøgt med din vinkel og resultatet var
(citat):

"Now perhaps I am wrong, but I do not believe that any person executed in
the US has later been proven not guilty. A few who were on death row
awaiting ececution have been found not guilty by DNA avidence, but as far as
I know, thats it. "

Et svar på dette var:

"Think about it King. Before DNA techniques were developed there must have
been many innocent people executed. Unless you believe the Justice system
only started getting it wrong post DNA."

Og dertil svarede King:
"Yes, that appears to be logical. I just wondered if any 'specific" cases
had been found. I think the answer is no."

Og hvad stiller man så op? Jeg fandt så ovenstående link og det blev
naturligvis fuldstændigt ignoreret. Til King's forsvar skal siges at han
blankt indrømmer at være langt ude til højre republikaner og det forklarer
så meget.

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 27-12-02 14:00

> [...]
> "Yes, that appears to be logical. I just wondered if any 'specific" cases
> had been found. I think the answer is no."

Lad være med at diskutere med amerikanere, ihvertfald mht. emner som
dødsstraf, evolutionsteori og fri abort. Den amerikanske religiøse højrefløj
dominerer "debatten" og sund fornuft er vel ikke lige deres stærke side. Man
kan i det mindste være glad for, at det er lidt anderledes i Europa.

Manden har jo i øvrigt ret. I ingen sager er folks uskyld bevist, efter de
er henrettet, men det er nu ikke fordi ingen er interesseret i at undersøge
det, men snarere fordi diverse stater lægger hindringer i vejen, når der nu
endelig er DNA til stede. se fx her:

http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A5
4860-2002Nov1&notFound=true

Så længe man ikke leder, finder man naturligvis ingenting. Det spørgsmål,
det ville være interessant at undersøge ville være: "I hvor mange sager er
der undersøgt DNA beviser, efter den dømte er blevet henrettet?"

mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 27-12-02 14:24

"Henrik Schmidt" <ingenspam(smoelf@stofanet.dk)> wrote in message
<snip>
> Så længe man ikke leder, finder man naturligvis ingenting. Det spørgsmål,
> det ville være interessant at undersøge ville være: "I hvor mange sager er
> der undersøgt DNA beviser, efter den dømte er blevet henrettet?"

Svaret er åbenbart 1. Det kan man så tænke lidt over...

http://www.againstdp.org/franksmith.html

mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-02 02:34

"Henrik Schmidt" <ingenspam(smoelf@stofanet.dk)> wrote in message
> "Stampe" <nomail@tele.dk> wrote in message

Vil d'herrer ikke være søde og rare at benytte lidt effektiv citatteknik,
hvorom der kan læses på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Godt nytår...

Mvh, Ulrik