Info på FWA.
Fra : Allan Skovgaard Pede~

Dato : 06-03-01 22:47

Er der nogen der kan fortælle mig om der er links eller info på det kommende
FWA opkobling. ?
I Aviser begynder de at skrive om det, og der har været rygter uder om lave
priser, men det er nok en joke.
Så hvis i har links på det vikke det være fint.

Allan Skovgaard

Fra : Søren Blom

Dato : 07-03-01 00:34

Det er vist lidt for tidligt at gisne om hvad priserne på bruge af FWA
bliver, som sagt har Sonofon meldt ud at de vil dække 95% af landet med FWA,
men det er jo ikke noget som sker fra det ene øjeblik til det andet.
Så mit gæt er at du skal et stykke hen på sommeren før der er noget konkret
at forholde sig til og på det tidspunkt er TDK nok også nået et tigerspring
længere med deres udbygning af hvilken telefoncentraler de vil sætte ADSL
på, for de har jo meldt ud at de vil opnår samme dækningsgrad eller større
end med ADSL end Sonofon får med FWA.
Så mit gæt vil være at vi komme til at se en priskrig på båndbåndsområdet
imellem især Sonofon og TeleDanmark senere på året og så er CC, WOL og hvem
som ellers tilbyder ADSL tvunget til at følge med.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-03-01 00:58

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote Wed, 7 Mar 2001 00:33:31 +0100 :

>Søren Blom

Hej Søren

Kunne du ikke gøre en indsats og læse lidt på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html til glæde for os andre og
dig selv i længden.

Tak.

fut: dk.admin.netikette

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://vvvvvv.gummiand.dk/

Fra : Gerner

Dato : 07-03-01 09:46

On Tue, 6 Mar 2001 22:47:10 +0100, "Allan Skovgaard Pedersen"
<askp@pc.dk> wrote:

>Er der nogen der kan fortælle mig om der er links eller info på det kommende
>FWA opkobling. ?

Hvad vil du vide ?

>I Aviser begynder de at skrive om det, og der har været rygter uder om lave
>priser, men det er nok en joke.

Næh, det er faktisk en betingelse for licensen at ejeren skal tilbyde
FWA til samme pris som er gældende for andre internettilbud.

>Så hvis i har links på det vikke det være fint.

Hvad det er og hvordan det gøres eller hvad udstyret koster og hvem
(private eller virksomheder) der får det først m.m. ?

Der kommer nok links senere på året.

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-03-01 16:48

On Wed, 07 Mar 2001 09:45:32 +0100, Gerner <gm@telefona.dk> wrote: in
<01tbat0joi5purgg8mki9osn1lg3jadgkv@4ax.com>

>hvem
>(private eller virksomheder) der får det først m.m. ?

Det blev ButlerNetworks der som den første i DK tilbyder FWA, med
opsætning af sende på Vesterbrogade i Kbh. og Dubex der er første
kunde. http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=10046

--

Med de venligeste hilsner
Ivar Madsen

Fra : Gerner

Dato : 18-03-01 18:51

On Sun, 18 Mar 2001 16:47:37 +0100, Ivar Madsen
<News-24-02-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

> [...]
>
>Det blev ButlerNetworks der som den første i DK tilbyder FWA, med
>opsætning af sende på Vesterbrogade i Kbh. og Dubex der er første

Den giver jo en del svar på stillede spørgsmål.

Men jeg fandt ikke ud af om billedet viste en baseantenne eller
klientantenne. Jeg håber da ikke folk skal have en så stor(?) og
omfangsrig(?) antenne på taget.

Nu er de måske ikke vindtestede.

Nå men til 20000 kr+ for udstyret, så er det nok ikke perivatpersoner
der selv betaler, der får fwa.
Men en boligforening kan vel leje udstyret.

Fra : NADali

Dato : 09-04-01 17:48

"Gerner" skrev d. 18-03-01 18:51 dette indlæg :

> [...]
> der selv betaler, der får fwa.
> Men en boligforening kan vel leje udstyret.

Billedet forestiller en Baseantenne, og størrelsen minder lidt om en skotøjsæske. Klientantennen er mere Parabolformet, hvor skiven er godt 30 cm i diameter. Det skal dog ikke afskrække folk fra at anvende FWA teknologien - antennerne kan nemlig monteres bag glas.

Hvad angår vind og vejr, er det tilnærmelsesvis rigtigt at det har en vis indflydelse på udstyrets virke, men det er normalt at tage højde for det i radioplanlægningen, så den oppetids og performance garanti som en udbyder stiller, også gælder i dårligt vejr.
Dertil kommer at mange eksisterende kabelforbindelser samles i centraler, hvor signalet derefter transporteres trådløs videre på Højkapacitets linier - altså består mange eksisterende internetforbindelser ofte af et vis trådløs element.

Hvad angår pris, er der mange syn på sagen. Som udgangspunkt må vi nok forvente at det bliver erhvervsmarkedet der bliver fokuseret på, i hvert fald hvad angår 26GHz frekvensbåndet. Det er større båndbredde tilgængeligt og ergo mulighed for at tilbyde mere kapacitet.
Hvis privatmarkedets skulle addresseres, ville boligforeninger eller lignende grupper være interessante da man vil kunne brede investeringen ud på flere personer og fælles nyde en højere kapacitet end muligt med adsl.

http://www.kandu.dk/