Gastronomisk brug af mikroovn
Fra : Peter Westh

Dato : 25-12-02 17:09

Jeg har fået en mikroovn i julegave.

Det medfølgende opskrifthæfte vil jeg ikke røre med en ildrager. Jeg er
overhovedet ikke interesseret i at lave lasagne med kødsauce på 15 minutter,
men i tip til praktiske anvendelser som er lige så gode eller bedre end den
konventionelle metode.

Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Nogen gode links til opskriftsamlinger på nettet, eller anbefalelsesværdige
bøger?

MVH

Peter

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-12-02 17:12

Peter Westh wrote:

> Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

....popkorn!, opvarmning af små rester, optøning af frostvarer og opvarmning
af te og kakao (gerne med et stegetermometer)...
Hans

Fra : Fru Hof

Dato : 25-12-02 17:29

> Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Jeg bruger kun min til hurtig optøning af 1 bolle (1 min), opvarmning af
mælk til kaffen og af smårester.
Nå ja og så måske til frosne ærter.

mvh
Tove

Fra : Web . Woman

Dato : 25-12-02 17:44

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Jeg bruger min flittigt til følgende:

* Dagligt eller flere gange om ugen:
Opvarmning af 2 dl mælk, der tilsættes 1 tsk pulverkaffe samt sukker - og
piskes til det skummer. Kaldes vist nok Nes au lait *S*
Opvarmning af mælk til kaffe eller chai (http://www.odie.org/chai/)
Opvarmning af frossent brød, inden det kommer i brødristeren

* Hyppigt, men ikke dagligt:
Tilberedning af broccoli eller ærter
Optøning/opvarming af middagsrester fra fryseren
Is bliver tilpas blød efter 10-15 sekunder i mikrobølgeovnen
Smelte smør, nougat til bagning
Varme suppe
Bagekartofler (når der kun skal laves en enkelt eller to)
popcorn

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 25-12-02 18:32

"Peter Westh" wrote in message
> Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Kun popcorn. Vand koger jeg i elkedel, mad opvarmer jeg langsomt i en gryde
eller i ovnen.

> Nogen gode links til opskriftsamlinger på nettet, eller
anbefalelsesværdige
> bøger?

hvorfor tror du de opskrifter på nettet er bedre, end dem du har i forvejen?

Nette

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 25-12-02 18:41

"Peter Westh" skrev:
> Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Kaffe. En god "instant kaffe", et par minutter ved 800W (mindre ved højere
effekt) og man har en rigtig god kop kaffe ala stempelkaffe.

Den bedste kaffe jeg har fundet indtil nu, er brugsens (superbrugsen og
kvikly) "Økologisk Cirkel Instant Kaffe". Den smager simpelthen bare så godt
fra en mikroovn. Kaffen er lidt dyrere end en pulverkaffe, men omvendt laver
man jo heller ikke flere kopper end man drikker så det går nok nogenlunde
lige op.

Kartofler. Tag nogle gode faste kartofler. Skær dem i skiver, læg dem i en
ildfast skål (keramik/glas). Hæld lidt jomfru olivenolie ned i skålen, og
krydder med salt, peber og kryderrier efter eget valg (der må gerne komme
godt med kryderrier i).

Ting vi oftest bruger til kartofler er "sød chili", "dild spidser" og
"delikatesse paprika", men oregano er også godt og andre former for peber
(fx. en knivspids cayenne peber giver et ekstra pift). I vores ovn bliver
resultatet bedst med en 15 min. ved 800W.

Mvh, Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 00:21

Peter Westh skrev:

> Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Jeg er vældig glad for at dampe grøntsager, især broccoli og blomkål,
i min mikrobølgeovn: buketter af blomkål lægges in en mikrobølgefast
skål, et par spiseskefulde vand tilsættes, låg lægges løst på, nuke i
2 minutter. Uhm!

// Klaus

Fra : Rasmussen

Dato : 26-12-02 10:25

Hej

Jeg bruger min til at tø kød op i, til at lave risengrød i, til at koge
grøntsager, til at smelte chokolade, og margerine, og til at varme mad
i....

Og alt muligt andet.

Mange julehilsener

Birgit
--
Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne tallet 5 fra min
adresse.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-12-02 19:08

Wed, 25 Dec 2002 17:08:33 +0100, skrev "Peter Westh"
<pwesth@tiscali.dk> :

>Hvad bruger I mikroovnsejere jeres maskiner til?

Til smeltning af smør, margarine, nougat, chokolade (forsigtigt, så
det ikke gryner).
Til optøning, når det skal gå hurtigt.
Til opvarmning af madrester.
Lun leverpostej (Netto's den billige kommer til at smage som nybagt
efter en tur i mikro'en - så selv svigermor blev snydt ).
Popcorn (og så kan man hurtigt smelte en klat smør i en kop til at
hælde over bagefter - mums - smager som en tur i Tivoli !!).
Om sommeren til for-kogning af bagekartofler til grillen (skal bare
have 4 min. for fuld skrue pr. kartoffel - kartoflerne smides
herefter på grillen 10 min., så skallen bliver sprød).
Tilbereding af ærter.
Nem morgenmad: Kogning af havregrød direkte i tallerkenen (3/4 dl gryn
+ 2 dl vand el. vand/mælk).
Mandler, der skal smuttes får et hurtigt opkog i vand i en kop.

Til gengæld bruger jeg den aldrig mere til stegning af bacon - efter
at der engang gik ild i køkkenrullen, jeg havde lagt det på =8-|

Det er hvad jeg umiddelbart kan komme i tanker om, men der er
garanteret masser af andre ting, jeg bruger den til i det daglige.....

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-12-02 20:02

Gitte Sørensen wrote:
> der er
> garanteret masser af andre ting, jeg bruger den til i det daglige.....

....man kann osse koge en opvredet karklud i den...eller tørre et par fugtige
bukser
Hans

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-12-02 20:43

Således skrev "Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Wed, 25 Dec 2002 17:08:33 +0100:

>Jeg har fået en mikroovn i julegave.

Jeg har til gengæld lige givet mig selv en og jeg har et enkelt lille
spørgsmål.

Nu har man jo hørt så meget om ikke at komme metalgenstande ind i så'n
en ovn. Hvad skal man så gøre med den metalrist, der følger med?

Nu er der grillelement i min, så det kan den jo altid bruges til, men
er det forsvarligt at bruge risten ved mikrobølgning, eller ved en af
de blandede programmer med både grill og mikrobølger?

Knud
--
Re vera, potas bene

Fra : Heidi

Dato : 26-12-02 21:45

Knud Winckelmann wrote:
> [...]
> enkelt lille spørgsmål.
>
> Nu har man jo hørt så meget om ikke at komme
> metalgenstande ind i så'n en ovn. Hvad skal man så gøre

Lade den blive i ovnen.

> Nu er der grillelement i min, så det kan den jo altid
> bruges til, men er det forsvarligt at bruge risten ved
> mikrobølgning, eller ved en af de blandede programmer med
> både grill og mikrobølger?

Jeg ved heller ikke hvorfor der er forskel på at bruge
metalbeholdere, og så at lade risten stå - men jeg
har i hvert fald aldrig haft problemer med at bruge den
til mikro-funktionen. Måske er den lavet af noget specielt
metal.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-12-02 21:51

Heidi wrote:
> [...]
> har i hvert fald aldrig haft problemer med at bruge den
> til mikro-funktionen. Måske er den lavet af noget specielt

....hvis der står _to_ metalgenstande ved siden af hinanden, kan der springe
gnister fra den ene til den anden...
Hans

Fra : Peter Westh

Dato : 26-12-02 22:30

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nu har man jo hørt så meget om ikke at komme metalgenstande ind i så'n
> en ovn. Hvad skal man så gøre med den metalrist, der følger med?

I brugsanvisingen til min står der, at risten må bruges til grill- og
combi-funktuonen, men ikke til mikrobølger.

Så vit jeg kan forstå er det langt fra alt metal, som giver problemer i en
mikrovn - i form af gnister eller overophedning. Det har vist bla. noget med
formen at gøre. se http://www.physicscentral.com/lou/lou-01-6.html

MVH

Peter

Fra : Padmé

Dato : 26-12-02 22:34

Vi bruger mest mikro'en til:
popcorn
varm kakao
dampning af alverdens grøntsager
bagte kartofler
og i december måned, tilberedning af ævleskiver :)

Padmé