Terreno Vin Santo
Fra : kautaq

Dato : 06-03-01 20:26

Hej

En af mine kolleger kom her til morgen hen til mig
med en flaske Terreno Vin Santo Chianti Classico
375ml. 16% vol.

Han havde fået den af sin nabo og ville gerne vide hvad
det var for en slags vin. Udover at det er hvidvin så
ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal beskrive smagen.

Noget sødligt tørt med en snert af sherry.

Mig og min kollega vil meget gerne vide hvad man
bruger/drikker det til. Vi var begge enige om at det
ikke lige var noget vi kunne finde på at drikke,
hverken som aperitif eller til mad.

Hilsen mig og kollegaen som begge holder meget af
sydafrikansk og australsk rødvin lige for tiden.

--
Mike

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-03-01 01:09

On Tue, 06 Mar 2001 21:25:50 +0200, kautaq <kautaq@post2.tele.dk>
wrote:

>Hej
>
>En af mine kolleger kom her til morgen hen til mig
>med en flaske Terreno Vin Santo Chianti Classico
>375ml. 16% vol.

Er der ikke nærmest tale om en italiensk dessertvin, så drkker jeg
ihvertfald Vin Santo. Den klassiske kombination må vel nærmest være
vinen og en portion mandelkager.....

-LAsse

Fra : Peter Westh

Dato : 07-03-01 13:33

"Lasse Jensen" <røvkrøl@bandit.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 06 Mar 2001 21:25:50 +0200, kautaq <kautaq@post2.tele.dk>
>Den klassiske kombination må vel nærmest være
> vinen og en portion mandelkager.....

Med andre ord, Biscotti.

250 g. hvedemel
250 g. sukker
2 æg
1/2 stang vanillie
1/2 tsk. bagepulver
200 g. mandler.

Æg og sukker piskes sammen. Mel, vanil. og bagep. røres i. Mandler hakkes og
tilsættes. Dejen rulles ud i pølser. Jeg plejer at rulle en 3-4 stk. Husk at
pga. det høje sukkerindhold splatter pølserne ud når de varmes, så lav dem
ikke for store eller tykke. 'Pølserne' bages hele i ovnen i 15 min. ved 190
grader. Derefter tages de ud og skæres op - i varm tilstand - i 2 cm
størrelsen. Skær dem evt. skråt for æstetikkens skyld. Stykkerne lægges
eller sættes nu enkelt vis på bagepladen og bages yderligere 20 min ved
samme varme. MEN HOLD ØJE - specielt ved anden sending, da ovnen på det
tidspunkt er godt gennemvarm! Og længen af de sidste 20 minutters bagning
afhænger selvfølgelig også af, hvor god en ovnen I har. So keep our eyes
open. Held og lykke!

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-03-01 18:32

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message

....og så lige som en afslutning: Når man nyder de herlige italienske
mandelkager (i Toscana og Umbrien kaldes de Cantucinni, hvor biscotti vist
er en bredere betegnelse lidt a la 'småkager' (input fra Sandra forventes))
gør man det ved at dyppe kagerne i glasset med Vin Santo. Det er muligvis
ikke særligt café-smart - men meget lækkert oven på en middag.

Den bedste Vin Santo jeg nogensinde har smagt er Avignonesi Vin Santo fra
Montepulciano i årgang '88 - englene synger!
I øvrigt er der det specielle ved Vin Santo at den lagres i de yndigste små
fade (30-50 l) - og er hammerdyr, når der er tale om den rigtige vare. Men
også helt fantastisk lækker.
I øvrigt produceres den (i hvert fald i mellemitalien) af de fleste
vinbønder - meget ofte primært til familliens eget brug i så små mængder at
den ikke er til salg. Derfor kan man komme ud for at man bliver tilbudt en
enkelt flaske eller to - uden etikkette og bandarole, hvis man i øvrigt er
kommet på god fod med vinbonden (har købt noget af hans vin og har rost den
højlydt

mvh
Jan

Fra : Peter M

Dato : 07-03-01 23:20

.....og så findes Vin Santo også i tørre udgaver. Jeg har ladet mig fortælle,
at det kommer an på, hvor i Italien man befinder sig ( altså tør kontra
sød ).
mvh Peter

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 08-03-01 14:38

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
> gør man det ved at dyppe kagerne i glasset med Vin Santo. Det er muligvis
> ikke særligt café-smart - men meget lækkert oven på en middag.

110% korrekt - ja, "biscotto" betyder "kiks/småkage" og cantucci eller
cantuccini er småkager med hele mandler.
Jeg har engang erfaret en restaurant/cafe' hvor man kunne købe som dessert
et glas vinsanto + cantuccini men husker ikke hvor - en ny trend i de
cafe'-smarte vaner?
lige som at drikke cappuccino eller caffelatte om aften (typisk morgenmad
drik) eller spise stegte blæksprutteringe som forret...

Sandriiii

Fra : lahvino

Dato : 09-03-01 16:59

Vin Santo er genial til blå skimmeloste - fx. gorgonzola.
Også egnet til mandelsmåkager og evt. som dessertvin.
mvh Lars C. - www.Lahvino.dk

Fra : kautaq

Dato : 09-03-01 21:47

lahvino wrote:

> Vin Santo er genial til blå skimmeloste - fx. gorgonzola.
> Også egnet til mandelsmåkager og evt. som dessertvin.

Tak for svarene, jeg tror den er ved at glide ned

--
Mike