Blod i spytten
Fra : Chr.J

Dato : 23-12-02 16:34

Jeg har over de sidste 4 måneder noteret, at jeg har blod i min spyt når jeg
vågner om morgenen. Imidlertid er det langt fra hver morgen der er blod. Det
har væet gået væk, men er nu kommet igen.
Dette har selvfølgelig resulteret i, at jeg får spyttet en del i løbet af
dagen. På denne måde er jeg kommet frem til, at det er efter jeg har sovet.
Altså stopper det med at bløde når dagen er gået igang. Jeg er også ret øm
på tungen og ganén når jeg vågner om morgenen. Ja faktisk er ømheden der
meget af døgnets vågne timer.
Det der har resulteret i at jeg nu skriver herinde er at der var mere blod
en der plejer at være denne morgen. Og at jeg de 2 sidste dage har været
forkølet. Deraf har næsen være stoppet når jeg har sovet, hvilket har gjort
at det er rimeligt umuligt for mig at trække vejret gennem næsten mens jeg
sover.

Er der nogen der har hørt om at tørhed i svælget og halsen, munden kan være
så udtalt at det ligefrem kan fremkalde sprækker som kan foresage at det
bløder?

SIdste år søgte jeg læge, som henviste mig til halslæge pga. en brændende
tunge + gane. Der var dog intet usædvanligt at se konstaterede halslægen.

MVH. JM

Fra : Helle

Dato : 23-12-02 17:27

"Chr.J" <juul@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> tunge + gane. Der var dog intet usædvanligt at se konstaterede halslægen.

Hejsa.
Det lyder da væmmeligt. Hvordan ser dit tandkød ud? kan du evt. have
tandkødsbetændelse? ellers kunne jeg forestille mig en omgang
halsinfektion/betændelse, da det også godt kan bløde.
Hvordan ser dine mandler ud? er de hævede og opblever du gule klumper som
sidder nede i halsen og evt. kommer op når du hoster? måske det er dine
mandler. Jeg vil KLART råde dig til at du ringer til lægen med det samme,
også selvom det er jul for så er det vagtlægen. Bare for en sikkerheds
skyld. Personligt ville jeg aldrig gå så længe med den slags.

Måske det også kan være noget med maven? har du ondt i maven? dårlig
afføring ell.?

Mvh Helle

Fra : JM

Dato : 23-12-02 20:05

Hej Helle - Mange tak for dit svar. Kunne du evt. svare mig på det spørgsmål
som jeg stillede i relation til tørhed i hals og svælg. Så ville jeg blive
glad.
Jeg forstår da, at jeg skal opsøge læge. men vill nu gerne alligevel give
svar på det som jeg mistænker for at være årsagen. Tak
MVH JM

Fra : Helle

Dato : 23-12-02 20:30

"JM" <juul@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg forstår da, at jeg skal opsøge læge. men vill nu gerne alligevel give
> svar på det som jeg mistænker for at være årsagen. Tak

Hej igen.

Nu er jeg jo ikke læge men jeg kan sige hvad jeg mener
Hvis man har halsbetændelse eller en infektion kan man godt virke tør i
halsen og når du sover om natten og ikke kan trække vejret igennem næsen
pga. forkølelse kan du også godt blive meget tør i halsen og munden. Når jeg
er forkølet vågner jeg tit om natten fordi jeg er så tør i munden og skal op
og have noget at drikke.
Husker du at drikke rigeligt? jeg kunne godt forestille mig at det kan være
tørheden der gør at du bløder. Gør det ondt når du spiser, drikker og
synker?

Mvh Helle

Fra : JM

Dato : 23-12-02 21:10

Jeg er ikke ret god til at drikke vand, og overhovedet ikke om natten. Der
er jeg jo træt. *g
Nej, jeg har ikke ondt når jeg drikker, spiser eller synker.
Faktisk sker det også ret tit at jeg spiser kage eller slik inden jeg går i
seng. Og med en fuld mave med alt det sukkerstof som ligger i maven og
"skummer" så kan jeg vel egentlig også være med til at jeg bliver tør og øm
i halsen.
Det som jeg syntes er bemærkelsesværdigt er jo immervæk at jeg kun har blødt
ud af munden om morgenen. Altså efter jeg har sovet. Hvorimod jeg vel skulle
bløde hele dagen hvis det var noget mere alvorligt. Eller hvad?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-03 22:11

Hej Chr.

Jeg tror du har reflux. Det vil sige at nogen af mavesyren løber tilbage fra
mavesækken op i spiserøret/halsen.

Det forklarer jo også den brændende fornemmelse i svælget.

Kuren er generelt at tabe sig (hvis du trænger til det) eller også er kuren
at tage syredæmpende tabeletter som gør at du producerer mindre mavesyre.
Disse tabeletter er ikke helt billige ment temmeligt effektive.

- Frank