"Høkasse" v. risengrød?
Fra : Hans Paulin

Dato : 23-12-02 13:49

....er der nogen, der bruger "høkasse" til at koge grøden i - min brænder
gerne lidt på, hvis den bare står på komfuret - så et tip om teknikken ville
være rigtigt dejligt... *<
Hans

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 23-12-02 14:24

Hans Paulin wrote:
> ...er der nogen, der bruger "høkasse" til at koge grøden i - min brænder
> gerne lidt på, hvis den bare står på komfuret - så et tip om teknikken ville
> være rigtigt dejligt... *<

- kog mælken op
- tilsæt ris
- kog i ca. 5-10 min
- pak gryden ind i aviser og dyner
- lad det hele stå i en dags tid
- gennemvarm inden servering

det var vidst det, held og lykke

Ulrik Nielsen
- there is no spoon...

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-12-02 14:37

Ulrik Nielsen wrote:
> - kog mælken op

....fedest

> det var vidst det, held og lykke

....tak skal du ha - og tak for hjælpen
Hans

Fra : Hanne Christensen

Dato : 23-12-02 14:51

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
min brænder
> gerne lidt på, hvis den bare står på komfuret - så et tip om

Jeg har tidligere brugt høkassemetoden. For nogle år siden kom
det frem, at det var en ren bakteriebombe, når grøden i lang tid
"kogte" ved så lav varme. Den risiko vil jeg ikke løbe.
Jeg bruger en tykbundet gryde. Først koger jeg lidt vand væk,
dermed kommer der et kalklag, som gør, at grøden ikke så let
brænder på. Derefter varmes mælken op ved ikke for høj varme, ris
drysses i, og kanten og det øverste af gryden smøres med smør, så
grøden ikke koger over. Skrues straks ned til lav varme og der
røres tit, indtil grøden er færdig. Tilsidst en anelse salt.
Det fungerer nu fint for mig efter en tilvænningstid til
temperaturindstillinger osv.
vh
Hanne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-02 15:01

- og så skal det måske lige tilføjes, at hvis man har en mikrobølge-
ovn, så er det nok den letteste og hurtigste måde at lave risengrød
der ikke brænder på på.

// Klaus

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-12-02 15:12

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> - og så skal det måske lige tilføjes, at hvis man har en mikrobølge-
> ovn, så er det nok den letteste og hurtigste måde at lave risengrød
> der ikke brænder på på.

....har jeg gjort et par år - men havde lidt problemer med at undgå, at det
kogte over - på trods af stegetermometer... :-?

....til gengæld er det 100%, at man undgår "brune stykker" - der ikke pynter
i riz a l'manden - he he...
Hans

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-12-02 15:09

"Hanne Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drysses i, og kanten og det øverste af gryden smøres med smør, så
> grøden ikke koger over. Skrues straks ned til lav varme og der

Jeg gør som Hanne (siden en af ungerne væltede gryden med risengrød i
sengen blot slukker jeg helt for kogepladen, og så tænder jeg et par
gange, bringer grøden i kog og slukker igen.
Hiilsen Inger

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-12-02 15:16

Hanne Christensen wrote:
> Det fungerer nu fint for mig efter en tilvænningstid til
> temperaturindstillinger osv.

....det var den der "tilvænningstid til
temperaturindstillinger osv.", jeg gerne ville undgå - *har* skrevet
notater om temperaturen hvert år - og alligevel kunne jeg sidde og pille små
brune stykker ud af grøden mange gange... ;-(
Hans

Fra : Lene

Dato : 23-12-02 22:47

"> Hanne Christensen wrote:

> [...]
små
> brune stykker ud af grøden mange gange... ;-(

Hej
Jeg har aldrig forstået de evindelige beklagelser over risengrød, der
brænder på. Jeg bruger selv en tykbundet gryde, hælder risene i den kogende
sødmælk, skruer ned på laveste varmestyrke, lægger låg på og våger over
gryden til temperaturen passer (dvs. ikke koger over - det tager ca. fem
minutter, men er unødvendigt med induktion eller gas). Den første halve time
er det overhovedet ikke nødvendigt at røre i gryden. Derefter rører man ca.
hvert femte minut, dvs. man skal kun røre i gryden ca. 5-6 gange ialt. Det
brænder aldrig på. Hvor svært kan det være?
Mvh
Casper

Fra : Nette

Dato : 24-12-02 00:53

"Hans Paulin" wrote in message news:au70p3$qlg$1@dknews.tiscali.dk...
> ...er der nogen, der bruger "høkasse" til at koge grøden i - min brænder
> gerne lidt på, hvis den bare står på komfuret - så et tip om teknikken
ville
> være rigtigt dejligt... *<

Hejsa.
Jeg koger enten risengrøden i 20 min. og henstiller den godt pakket ind i
aviser og en dyne i et par timer.
Det er dog ikke særlig hygiejnisk, hvis vi skal være helt strikse.
Hvis det skal gå stærkt, og jeg ikke gider stå og røre hele tiden, så
erstatter jeg 1/3 af mælken med vand, som jeg sørger for at hælde først i
gryden. Jeg sætter blusset på 2 ( mit blus har kun fire intervaller), og når
mælken koger, hælder jeg risene i. Grøden er færdig 45 min. senere, og jeg
har kun behøvet at røre et par gange i gryden. ( Intervallet bliver stående
på 2).
På den måde er det endnu aldrig brændt på, og specielt når det skal bruges
til ris alá mande med piskefløde i, så smager man overhovedet ikke, at noget
af mælken er erstattet med vand

Nette

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-12-02 01:39

Nette wrote:
> Hejsa.
> Jeg koger enten risengrøden i 20 min. og henstiller den godt pakket
> ind i aviser og en dyne i et par timer.

....okay...

> [...]
> bruges til ris alá mande med piskefløde i, så smager man overhovedet
> ikke, at noget af mælken er erstattet med vand

....lyder ikke så tosset

....er noteret...
Hans

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-12-02 02:01

Hans Paulin wrote:

> ...er der nogen, der bruger "høkasse" til at koge grøden i - min
> brænder gerne lidt på, hvis den bare står på komfuret - så et tip om
> teknikken ville være rigtigt dejligt... *<

Man kan også sagtens koge grøden i ovnen. Altså koge mælken op på
blusset, hælde risene i, røre lidt og så i ovnen med gryden.

På den måde kan det heller ikke brænde på.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-12-02 02:42

Kevin Edelvang wrote:
> På den måde kan det heller ikke brænde på.

....sejt
Hans

Fra : Ove Kristensen

Dato : 25-12-02 22:30

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hans Paulin wrote:
[klip]

> På den måde kan det heller ikke brænde på.

Med mindre man glemmer at skrue ned for "Grill-blusset

Med venlig julehilsen
fra
Ove i Ringsted.