Torskemørbrad?
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 22-12-02 23:26

Jeg har købt en pakke frisk fisk i Føtex. Det er torskemørbrad, men hvad
vil det egentligt sige?

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/jul/

Fra : Krabsen

Dato : 22-12-02 23:49

Formentlig en effekt af, at Føtex-medarbejderen var til julefrokopkast dagen
før og derfor har tastet i blinde på etiketmaskinen..

Alle andre forklaringer bør sende ham tilbage til skolebænken - hvad enten
det er fiskemanden eller slagteren, der står for fadæsen..

mvh

Krabsen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 23-12-02 01:07

Krabsen skrev: (messageID: <news:au5fi5$nnv$1@sunsite.dk>)

> [...]
>
> Alle andre forklaringer bør sende ham tilbage til skolebænken - hvad
> enten det er fiskemanden eller slagteren, der står for fadæsen..

Det er Thorfisk der står bag produktet. Jeg har sendt dem en mail og
forespurgt om sammenhængen - glæder mig lidt til deres svar.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/jul/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-12-02 09:37

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> skrev i en meddelelse

> Det er Thorfisk der står bag produktet. Jeg har sendt dem en mail og
> forespurgt om sammenhængen - glæder mig lidt til deres svar.

Ku' du ikke lade svaret gå videre til gruppen?

Torske-mørbraden får mig i øvrigt til at tænke på min niece, der længe stod
tavs og tænksom, mens hun så sin mor partere gris - med tilhørende
forklaringer om de enkelte deles navn og anvendelse.
Så sagde det yndige barn:" Jamen mor - sig mig: Hvor SIDDER egentlig
torskerognen på en gris?"

Hilsen Inger

Fra : palle.holm@tdcadsl.d~

Dato : 23-12-02 09:42

On 22 Dec 2002 22:26:28 GMT, "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote:

>Jeg har købt en pakke frisk fisk i Føtex. Det er torskemørbrad, men hvad
>vil det egentligt sige?

Den er go' nok. Torskemørbrad, eller loins som det hedder på engelsk, er det
tykke stykke der sidder fra nakken og ned til ca. midt på fileten. Altså modsat
den tynde buglap. Den bruges ofte som en specialskæring, da det er ensartet
reelt kød der sidder her. Naturligvis til en højere kg. pris end hel filet. Hos
os laver vi dem i 75 gr. stykker til specielt det engelske marked.
Go appetit...

Glædelig jul og godt nytår
Hilsen/regards
Palle Holm

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 23-12-02 10:33

skrev: (messageID: <news:a3jd0vsff0hf55d1t0lg4jkggm27jgs7qd@4ax.com>)

> [...]
> Naturligvis til en højere kg. pris end hel filet. Hos os laver vi dem
> i 75 gr. stykker til specielt det engelske marked. Go appetit...

Spændende. Der er ganske rigtigt tale om yderst pæne fileter, som jeg
glæder mig til at bruge som forret i en forjulsmiddag i aften.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/jul/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-12-02 13:20

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message

> Jeg har købt en pakke frisk fisk i Føtex. Det er torskemørbrad, men hvad
> vil det egentligt sige?

Markedsføringslingo, dvs. for alle andre: det rene vrøvl. Mon ikke det
kommer det samme sted fra som skerabeænder og kyllingenakker.

Man finder noget med høj status (mørbrad) og antager formodentligt at de
fleste moderne forbrugere, der ikke aner en kæft om hvor madvarerne kommer
fra, associerer til noget fornemt og derfor gerne lader skillingen rulle.

vh
Jan

Fra : ole

Dato : 23-12-02 16:41

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> fra, associerer til noget fornemt og derfor gerne lader skillingen rulle.

Og som moseanden, der er en alm. gråand
bækforellen der er en regnbueørred
lakseørreden der er en regbue fra saltvand
og
diverse "laks" der er havopdrættede regnbuer.

Og så kommer det sjove:
De er alle fremragende spisefisk ( anden undtaget ) hvis de
har levet naturlig - hvad de naturligvis (øhøm) ikke har.
Jan Grünwald (?) havde for et par år siden en fin artikel i Politiken
gående ud på at den Norske naturlaks store problem var de lave priser på
minkfoderet.

Og så forekommer det mig alligevel at det i dag er lettere at få frisk
fisk også selv om man ikke bor ved havet, end for 10 år siden bl. a. p.
gr. a. nogle supermarkeder er nogle få fiskehandlere.

Ole