Perfekt integration mellem Mac og Win
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-02 21:31

Min kone havde skrevet et dokument i WordPerfect på sin IBM Thinkpad.
Det skulle vi have over på min PowerBook. Vi gemte derfor dokumentet i
RFT-format på en diskette. Så stod jeg der, med det eksterne
diskettedrev fra IBM. Jeg har godt nok et SuperDiskdrev, men de skal
tages frem fra skabet, sættes til strøm osv. Derfor for en djævel i mig,
og jeg tog IBM-drevet, der er uden strømforsyning, og proppede i
USB-porten på min PowerBook.
Det var ikke helt uden overraskelse, at jeg konstaterede, at
drevet virkede, og at disketten dukkede op i Finder. Jeg dobbeltklikkede
på dokumentet, og det åbnede i TextEdit. Det var helt perfekt med æøå,
tegnet for en halv, som jeg ikke troede fandtes til Mac og det hele.
Herefter kunne jeg bare gemme det på min harddisk. Jeg skubbede derfor
disketten ud, men måtte konstatere, at man er nødt til at trykke på en
knap på drevet for at få den ud.
Se, det er hvad jeg kalder kompatibilitet. Sådan skal det virke.
Jeg kunne aldrig få RFT-dokumenter til at virke under Mac OS 9, men
under OS X virker det. Super!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-12-02 11:07

> tegnet for en halv, som jeg ikke troede fandtes til Mac

Næ, det troede jeg da heller ikke. Hvor findes det? Jeg kan hverken se
det i PopCharPro, Tastatur eller Fontbook.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-12-02 14:01

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Næ, det troede jeg da heller ikke. Hvor findes det? Jeg kan hverken se
> det i PopCharPro, Tastatur eller Fontbook.

Det er vist kun, når jeg får det i e-mail eller dokumenter fra
Windows-brugere. Jeg tænkte bare, at når min computer kan vise det, så
må det da findes i tegnsættet. Før kunne jeg da ikke se det. I hvert
fald ikke i OS 9. Jeg kan ikke huske, om det kunne vises i OS X 10.1.5.
Det plejede at blive til tegnet for phi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bondi

Dato : 25-12-02 14:26

> Det er vist kun, når jeg får det i e-mail eller dokumenter fra
> Windows-brugere. Jeg tænkte bare, at når min computer kan vise det, så
> må det da findes i tegnsættet.

Brug tegnpalet i stedet.
Den slås til i Systemindstillinger/Internal/Tasterturmenu

Her findes _alle_ tegn og mange flere muligheder.

"Ω = som giver 1/2 i Unicode-programmer
--
/preben@ravnekrogen.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-02 09:51

Bondi <null@mail.dk> wrote:

> Brug tegnpalet i stedet.
> Den slås til i Systemindstillinger/Internal/Tasterturmenu
>
> Her findes _alle_ tegn og mange flere muligheder.
>
> "Ω = som giver 1/2 i Unicode-programmer

Uddyb venligst ovenstående. Hos mig (9.2.2) er System-indstillinger et
dokument, der ikke kan åbnes, fordi "det program det er oprettet i, ikke
findes". samme besked får jeg med System > indstillinger >
tastaturindstillinger.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-02 10:09

> [...]

> dokument, der ikke kan åbnes, fordi "det program det er oprettet i, ikke
> findes". samme besked får jeg med System > indstillinger >

Vi snakker MacOS X, som på nuværende tidspunkt er kommet op i 10.2.3.

MacOS X er en BSD Unix og tegnsættet er ved at bevæge sig over fra 8-bit
MacRoman til 16-bit unicode.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.