Affotografering af dok. på tinglysningskon~
Fra : Terkel Pedersen

Dato : 21-12-02 23:07

Hej.
Da jeg forleden var på tinglysningskontoret for at se sagsmappen vedr.
mit hus havde jeg taget et digitalcamera med for hurtigt at kunne tage
en kopi af en af siderne.

Dog, det blev bedyret mig, at det måtte jeg så
sandelig ikke. Men jeg kunne få lavet en kopi for formedelst - hvis jeg
husker rigtigt - 185 kr.

Lidt rystet over prisen fik jeg ikke spurgt om det var pr. side eller pr.
dokument, men da prisen i alle tilfælde var over min psykologiske grænse
endte det med at jeg brugte tid på at sidde og skrive af i hånden -
ineffektivt og tidkrævende.

Er det ikke tilladt at selv at affotografere et dokument i en sagsmappe.
Det drejer sig jo ikke om gamle gulnede papirer som ikke tåler et blitzlys.

tp.

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-12-02 23:27

"Terkel Pedersen" <cfs28486@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Da jeg forleden var på tinglysningskontoret for at se sagsmappen vedr.
> mit hus havde jeg taget et digitalcamera med for hurtigt at kunne tage
> en kopi af en af siderne.

Da jeg for et par år siden prøvede det samme, skulle jeg give 10kr pr kopi,
og
det var faktisk kun en "afgift" der skulle skræmme folk væk der ville have
en kopi
af hele tinglysningskontoret - fair nok.

Morten

Fra : felix

Dato : 22-12-02 01:08

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en kopi
> af hele tinglysningskontoret - fair nok.

Netop et tinglysningskontor kan alle frit og kvit gå ind og rode i arkivskabene, tage
mappen op og gennemlæse, men ikke selv lægge på plads, så skal man være godt kendte dvs.
ejendomsmæglere og advokater m.v.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-12-02 02:10

"felix" <felix6@Xofir.dk> wrote in news:au2vrq$lfh$1@sunsite.dk

> Netop et tinglysningskontor kan alle frit og kvit gå ind og rode
> i arkivskabene, tage mappen op og gennemlæse, men ikke selv
> lægge på plads, så skal man være godt kendte dvs.
> ejendomsmæglere og advokater m.v.

Hvorfor må/kan man ikke selv lægge dem på plads igen ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-12-02 11:35

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "felix" <felix6@Xofir.dk> wrote in news:au2vrq$lfh$1@sunsite.dk

> Hvorfor må/kan man ikke selv lægge dem på plads igen ?

Det er vel for at de vil være sikker på at de kommer på den rigtige plads -
å samme måde som på biblioteket (nogle af de store ihvertfald)
/carsten

Fra : alexbo

Dato : 22-12-02 11:46

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev

> Hvorfor må/kan man ikke selv lægge dem på plads igen ?

Mon ikke en sagsmappe der er sat forkert på plads, er til større ulempe end
en sagsmappe der ligger i en afleveringskasse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-12-02 12:55

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev Sun, 22 Dec 2002
01:09:41 +0000 (UTC)

>Hvorfor må/kan man ikke selv lægge dem på plads igen ?

Det turde vel egentlig være selvindlysende.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-02 00:07

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in

> Det turde vel egentlig være selvindlysende.?

Eftersom jeg ikke fattede det ud af punktummerne i teksten er det
tilsyneladene ikke...

Men hvis du synes det er så indlysende skader det dig vel ikke at
oplyse andre om det.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-12-02 00:18

Henrik Stidsen skrev Mandag den 23. december 2002 00:07 i
dk.videnskab.jura:

> Eftersom jeg ikke fattede det ud af punktummerne i teksten er det
> tilsyneladene ikke...
> Men hvis du synes det er så indlysende skader det dig vel ikke at
> oplyse andre om det.

Hvad sker der hvis de bliver lagt et forkert sted?
Med vilje, eller uheld.

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-12-02 12:12

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> wrote in

> Hvad sker der hvis de bliver lagt et forkert sted?
> Med vilje, eller uheld.

Ja så ligger de forkert - det kan jo ske for personalet også... (men
okay, chancen er nok ikke så stor)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Negoti8r

Dato : 23-12-02 22:23

> Hvad sker der hvis de bliver lagt et forkert sted?
> Med vilje, eller uheld.

Næste gang en besøgende søger samme mappe, kan den ikke findes.
Derefter bliver en praktikant sat til at rode hele skidtet igennem :)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-12-02 09:29

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev Sun, 22 Dec 2002
23:07:02 +0000 (UTC)

>Men hvis du synes det er så indlysende skader det dig vel ikke at
>oplyse andre om det.

Som sagt mener jeg det er selvindlysende. Men iøvrigt har flere andre
svaret fyldestgørende på dit spørgsmål.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter G C

Dato : 22-12-02 11:36

felix skrev i news:au2vrq$lfh$1@sunsite.dk

[klip]

> [...]
> arkivskabene, tage mappen op og gennemlæse, men ikke selv lægge på
> plads, så skal man være godt kendte dvs. ejendomsmæglere og advokater

Det er kun personalet, der lægger sagerne/mapperne på plads - end ikke de
personer, som du omtaler som godkendte, kan.

Fordelen er, at man så er sikker på altid at finde mappen på dens rette
plads.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-12-02 04:03

Terkel Pedersen wrote:

> Dog, det blev bedyret mig, at det måtte jeg så
> sandelig ikke. Men jeg kunne få lavet en kopi for formedelst - hvis jeg
> husker rigtigt - 185 kr.

Og blev du henvist til en paragraf, da ingen off. myndighed kan beslutte
noget uden lovhjemmel,
og den findes efter min viden ikke der..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 22-12-02 13:30

"Erik G. Christensen" <egc@Post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3E052B75.4FCBAE00@Post1.tele.dk...

> Og blev du henvist til en paragraf, da ingen off. myndighed kan beslutte
> noget uden lovhjemmel,
> og den findes efter min viden ikke der..

Nej, ingen begrundelse. Vedkommende agerede som om det var
almen viden, og bemærkede at nu fik hun da sikker "ørene i maskinen".

Jeg havde taget det første billede, men tilbød at slettte det igen, da
jeg jo ikke ville være skyld i at nogen fik ørene i maskinen.
Så jeg rettede ind til højre, og tog blyanten frem.

vh T.P.

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 29-12-02 03:10

"Erik G. Christensen" skrev ...

> Og blev du henvist til en paragraf, da ingen off. myndighed kan beslutte
> noget uden lovhjemmel,
> og den findes efter min viden ikke der..

LOV nr 572 af 19/12/1985 (Lov om offentlighed i forvaltningen)
§ 16, Stk. 3. Justitsministeren fastsætter regler om betaling for afskrifter
og kopier.

Om prisen så er i overensstemmelse med fastsatte regler, må andre afgøre.
Den er lidt vel høj efter min smag.

Keld Lergren Nielsen
"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægerne på den anden side heller aldrig"
Winston Churchil.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-02 01:01

On 29/12/02 3:09, in article aullhu$1ok2$1@news.cybercity.dk, "Keld Lergren
Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> wrote:

> LOV nr 572 af 19/12/1985 (Lov om offentlighed i forvaltningen)
> § 16, Stk. 3. Justitsministeren fastsætter regler om betaling for afskrifter
> og kopier.

Offentlighedsloven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning.
Tinglysningen hører under domstolene jf. retsplejelovens § 14, og er altså
ikke underlagt offentlighedslovens regler.

Vejledning om lov om offentlighed i forvaltningen (VEJ nr 11687 af
03/11/1986), pkt. 10:
"Uden for loven falder endvidere domstolene. Det gælder også for så vidt
angår de sager uden for den egentlige retspleje, der er henlagt til
domstolene, jfr. navnlig retsplejelovens § 14."

/kristian

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-12-02 12:52

"Terkel Pedersen" <cfs28486@vip.cybercity.dk> skrev Sat, 21 Dec 2002
23:07:28 +0100

>Dog, det blev bedyret mig, at det måtte jeg så
>sandelig ikke. Men jeg kunne få lavet en kopi for formedelst - hvis jeg
>husker rigtigt - 185 kr.

Hvis der er tale om de originale matrikkelkort, så kan der være særlige
regler. Men ellers plejer der ikke at være problemer af den art.

>Er det ikke tilladt at selv at affotografere et dokument i en sagsmappe.
>Det drejer sig jo ikke om gamle gulnede papirer som ikke tåler et blitzlys.

Og iøvrigt skal du ikke bruge blitz til den type opgaver. Så selv set
udfra det synspunkt er digital affotgrafering den absolut mest skånsomme
metode til kopiering af gamle dokumenter.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 22-12-02 13:50

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er tale om de originale matrikkelkort, så kan der være særlige
> regler. Men ellers plejer der ikke at være problemer af den art.

Nej det var ikke et matrikkelkort, men et almindeligt A4 tekstdokument.

vh tp.