Hvilket program skal jeg bruge til C++
Fra : Kasper

Dato : 19-12-02 20:28

Hej ng.

Er totalt newbie inden for programmering.
Men jeg vil gerne vide hvilket program (eller compiler eller hvad i kalder
det) jeg kan bruge hvis jeg vil lære at programmere i C++.
Findes der evt. nogle gratis programmer til linx - og sidst men ikke
mindst, findet der nogle gode sider der kan hjælpe en igang?

/Kasper

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-12-02 19:46

Kasper wrote:

> Er totalt newbie inden for programmering.

Det tør siges...

> Men jeg vil gerne vide hvilket program (eller compiler eller hvad i kalder
> det) jeg kan bruge hvis jeg vil lære at programmere i C++.

Man bruger gcc. Lav f.eks en fil med flg. indhold:

#include <iostream>

using namespace std;

int main() {
cout << "Hej med dig" << endl;
}

Det kan du så kompilere med komandoen 'gcc fil.cc' (den skal helst hedde
..cc til efternavn). Hvis filen kompilerer ok, kan du starte programmet
ved at skrive 'a.out'.

> Findes der evt. nogle gratis programmer til linx - og sidst men ikke
> mindst, findet der nogle gode sider der kan hjælpe en igang?

Der findes stort set ikke andet end gratis programmer til linux. Men hvis
du tænker på programmer, du kan bruge til at programmere med, kan du
kigge på KDevelop eller Anjuta (brug google).

Der er nogle gode sider på dansk her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/program/bog/index.html

MVH
-Claus

Fra : Byrial Jensen

Dato : 20-12-02 00:11

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev:
> [...]
> cout << "Hej med dig" << endl;
> }
>
> Det kan du så kompilere med komandoen 'gcc fil.cc

Udmærket program, men skriv "g++ fil.cc" i stedet for "gcc fil.cc",
ellers virker det ikke.

(Teknisk info: gcc kan fint oversætte programmet, men vil ikke
linke det med C++-standardbiblitektet som definerer std::cout og
std:endl, hvis det ikke nævnes eksplicit på kommandolinjen. Det gør
g++ som ellers er samme program som gcc).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-02 20:27

Kasper skrev:

>Men jeg vil gerne vide hvilket program (eller compiler eller hvad i kalder
>det) jeg kan bruge hvis jeg vil lære at programmere i C++.

GCC, og den er Linux født med, i hvert fald Red Hat, men jeg
mener at den følger med alle installationer. Det er en god
compiler.

>Findes der evt. nogle gratis programmer til linx - og sidst men ikke
>mindst, findet der nogle gode sider der kan hjælpe en igang?

Det ved jeg ikke. Jeg har lært det efter bøger.

>(eller compiler eller hvad i kalder det)

Når man laver programmer, skriver man koden i en ren tekstfil.
Det kan man gøre i en vilkårlig editor som ikke er beregnet til
at formattere tekst (og derved fylder den med sære koder). Du har
sikkert en editor på din Linuxcomputer.

Derefter skal et program [1] læse teksten igennem, tjekke at den
overholder reglerne for C++, og derefter generere et
maskinkodeprogram der gør det som er fastlagt i tekstkoden. I ca.
19 % af tilfældene falder det sammen med hvad programmøren havde
regnet med.

[1] Dette program kaldes en oversætter eller en compiler.

--
Bertel

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 19-12-02 22:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> maskinkodeprogram der gør det som er fastlagt i tekstkoden. I ca.
> 19 % af tilfældene falder det sammen med hvad programmøren havde

LOL! - tragisk, men sandt.

Ulrik Magnusson

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 19-12-02 23:11

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> maskinkodeprogram der gør det som er fastlagt i tekstkoden. I ca.
> 19 % af tilfældene falder det sammen med hvad programmøren havde

Hehe
Og i cirka 100% af tilfældene er programmet et ulovligt C++ program, men "No
diagnostics required" af hverken compileren eller runtime-systemet, så man
får ingen indikation af fejlen (før det brager ned på tilsyneladende
tilfældige tidspunkter).

Mvh. Bjarke