Hvad bruger vi egentlig CAD til
Fra : P.C.

Dato : 19-12-02 11:44

Hi
Jeg undrer mig ofte over, hvor lidt integreret CAD tegninger er i selve
produktionen, i forhold til det potentiale der ligger i 3D tegninger -------
altså at man stadig starter på 2D plan og opfører sig somom vi stadig sidder med
millimeter papir og kun behøver tegne ovenfra, fra siden og forfra.
Altså hvordan de tradisionelle metoder ligesom er blevet "oversat" , så vi efter
CAD er blevet indført, står med exakt de samme værktøjer som før, værktøjer som
absolut skal ligne det der var i forvejen og at man på den måde, ender op med en
"mental" hindring der siger, at 3D er "svært".
I må undskylde at jeg bringer emnet på bane, men når man tænker på, hvilke
muligheder der ligger i nye byggemetoder ,der er _direkte_ koblet til
produktionen, må man da spørge hvor det "nye" er blevet af. Altså CAD handler
da ikke kun om at få bedre papir tegninger og bare spare tid i den anledning ;
dette er udmærket, men CAD "lover" jo nye rutiner og nye former for produktion,
da ikke blot effektivisering af de gammelkendte papir tegninger.
Var meningen ikke, at man skulle kunne springe tidskrævende mellem operationer
over, altså sende tegningen direkte til laser skæreren , uden absolut at skulle
udtegne snit og mål , som ingen alligevel har brug for, når maskinen klarer
disse, ned til en hundrededel mm.
Det kan godt være, at nogle af jer mener at det jeg skriver angående, er
irelevant. Men jeg mener jeg med fuld ret kan spørge hvor den innovative
indstilling er blevet af ; skal vi ligesom møbel industrien og arkitekterne
hvile på de visne lauerbær blade og lade udlandet overhale os, blot fordi kunst
er blevet en social evne i en sådan grad, at ingen er intereseret i nye Visioner
eller en bedre forståelse af mulighederne via digitale produktions midler.
Hvor er Visionerne egentlig blevet af, tænker jeg da, hvergang jeg ser en
fjernsynsudsendelse om hvordan "heltene" engang midt i 50'erne fik startet op
omkring de store export successer som vi ser beskrevet til hudløshed , --------
hvor er den visionære pendant til de folk der for et halvt århundrede siden,
satte danmark på verdenskortet.
En ting er at at se hvordan arkitekter diskutere de "smarte" net strukturer, som
engang for 15 år siden blev tilrådighed med de første AutoCAD versioner, og
altså vide at selv 15 år efter, har arkitekterne stadig ikke fundet ud af en
hundrede del af de muligheder blot et standard program tilbyder. Men at se
disse akademikere binde sig selv på arme og ben, i rigide Lego agtige
tænkemåder, så der intet kan ske udover at tingene kan blive enten håbløst
organiske eller unødvendigt firkantet.
------- End ikke arkitekt konkurencerne kan man bruge idag, til at vise nye
muligheder i den nye teknologi. Og som visionær kunstner med en masse kendskab
til CAD verdenen og med 17 års erfaring , må man henvende sig udenfor landets
grænser ,hvis man kan noget ,med det man beskæftiger sig med på CAD/CAM området.
Mærkeligt ikke ?
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2197.html

Fra : Claus Frølund

Dato : 19-12-02 12:51

Hej Per

Jeg mener ikke du har helt ret i hvad du skriver.
Jeg selv arbejder i en produktionsvirksomhed der navnligt benytter 3D-CAD
som et værktøj til andet end at skabe 2D tegninger. Ud fra vore 3D modeller
skaber vi DXF filer, som går direkte til vort CAM anlæg og videre til en
revolverstanse og vores to laserskæremaskiner. Ydermere får vi lavet SLA
emner ud fra 3D modeller, således at der kan fremstilles støbeforme deraf.
Alle disse forskellige formater skal naturligvis følges af en let læselig 2D
tegning som er den bedste måde at kommunikere på. Desuden er alle vores 2D
tegninger (over 10.000 stk.) lagret elektronisk i form af PLT filer, således
at alle tegninger bliver skrevet på bagsiden af vores produktions-rutekort.

På baggrund af ovenstående mener jeg at at du har uret når du skriver at vi
ikke er nået længere end millimeterpapiret.

Alligevel giver jeg dig ret i at man kan komme langt hvis beslutningstagerne
(direktørerne og cheferne) i virksomhederne rundt omkring vågner og opdager
at denne verden har flyttet sig siden de stod i lære.

M.v.h. Claus

Fra : P.C.

Dato : 19-12-02 14:11

Hi

"Claus Frølund" <frolund@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Per

> (direktørerne og cheferne) i virksomhederne rundt omkring vågner og opdager
> at denne verden har flyttet sig siden de stod i lære.
>
> M.v.h. Claus

Netop , i sigter via jeres rutiner på det færdige produkt og den nødvendige
dokumentasion og derudover har i åbentbart ikke samme teknologi skræk som f.eks.
arkitekterne, som på CAD området er bundet i de værktøjer programmet eller
applikationen tilbyder, ------ I har også væsentligt større mulighed for at
finde løsninger med hands-on erfaring og ren og skær nødvendighed , det er jo et
mønster eksempel.
Nu ved du jo at jeg gemmer min kæphest i ærmet, indtil jeg pludselig slår til
igen, og fortæller hvor sørgeligt noget af dette alligevel er, måske skal jeg
hellere give et konkret eksempel på det jeg mener , og jeg håber så, at i hver
især kan profitere af noget af det jeg fortæller.
Jeg fokucerer jo meget på nye byggemetoder, og jeg må lige tilføje at den jeg
udvikler altså får flere og flere "fan's" , altså designere og arkitekter , der
ligesom har "manglet" nogle relevante værktøjer, -- men jeg har jo en masse
gamle sites hvor jeg også tilbyder moderne båd designs, og det er vel
designerens opgave, foruden at projektere en flot båd, at pege på relevante
teknikker , eller måske ovenikøbet at tvinge sig selv, til at "tegne" med de
produktions metoder du vælger.
En båd tegning adskiller sig nemlig ikke meget fra alle andre tekniske tegninger
og derved kan du jo nemt som designer komme til at "falde over" metoder eller
ideer der måske ovenikøbet er bedre til at bygge huse end at bygge både. Man
kan såmænd finde mange paraleller , f.eks. er spanterne i en båd jo ikke bare
der for pynt, men tjener sammen med den udvendige beklædning et formål , der har
med konstruktionens styrke at gøre. At du så indenfor tradisionel båd bygning,
opererer med mange andre konstruktions emner, gør det jo ikke mindre spændende,
men tilbage til mit eksempel, blev jeg for et par år siden kontaktet af en
gruppe, som ønskede en stor hurtig sejlbåd og den tegnede jeg så. Problemet var
bare, at båden jo også skulle bygges, og da jeg havde opnået at få disse folk
til at forstå, at ny kunne det ikke blive mere moderne , så måtte jeg desværre
sætte trumf på, og forklare at hvis det var ny teknologi dette handlede om , så
var vi altså nået til det alle tror er toppen af hvad ny teknologi kan præstere.
Sagen var, at de gode folk havde rådighed over en kæmpe 3D fræser og med denne
ville de fremstille en skum´gummi båd. Fornuftigt ikke , ------- de ville altså
lade en explosiv dyr 3D fræse robot følge et af mine designs, for at kunne lave
en støbeform til en båd der måske kun skulle fremstilles som one-off , til 'et
race.
Nu er jeg i den situasion at jeg er fræk, ------ så jeg hånede dem venligt med,
at det var ærgeligt at al den nye teknologi, skulle bruges til at understøtte en
forældet glasfiber teknologi, der om ikke havde stået stille siden starten af
50'erne , så var det om ikke andet extremt dyrt i skum og hardware tid og jeg
fremførte ,at de faktisk som alternativ , havde en ny og spændende byggemetode
som ovenikøbet var accepteret via F.A.A.
Altså en metode der kune bygge deres ene båd til en tiende del , med en
indbygget frame struktur, som gjorde dette skrog til en unik nyskabelse ,fire
gange så stærk end den de ville fremstille med konvensionelle metoder, og på en
fjerdedel af den tid de havde beregnet.
Jeg fortalte at de hellere skulle lade deres fine 3D robot skære 2D assemblies
ud til det framework , der iløbet af et par uger kunne beklædes og jeg viste
dem, hvordan aptering var indbygget i "samlesættet" , så de efter skroget var
færdigt allibevel kun havde "bygget" en trediedel, fordi nu skulle de så begynde
at projektere den indretning, som jeg med denne nye metode, havde ladet være en
del af det framework der former båden.
Nu spørger du måske hvorfor jeg går i detaljer i en sådan grad, men min
forståelses tærskel fik sig ærligt talt et ordentligt skub, ------- fordi her
sad jeg og fortalte at der var _alt_ at vinde, og at det der var at tabe,
alligevel var netop det man skulle være kritisk omkring ; de havde vel
dokumenterede tegninger, projekt og ide beskrivelser , skala modeller , og
alligevel bliver folkene skuffet over, at de ikke kan abe efter dem der før
havde fundet ud af at den teknik de ville benytte var extrem dyr, og uflexibel
tiltrods for dens high-tech status.
Jeg kunne altså tilbyde noget der var bedre, billigere, hurtigere, mindre
besværligt og de havde udstyret, -------- men de var låst fast i deres egne
forestillinger og ville altså hverken tjene penge, skaffe publicity omkring
deres projekt, eller være med der hvor det sner.
Fordi sådan har man da aldrig gjort, selvom det ser vældigt godt ud. Selvom den
teknologi de netop vil bruge jo også var anderledes , mente de altså at man
fanden dundremig , skulle bygge en skumgummi båd først, fordi sådan havde man
altid gjort.
Nå, nu brugte jeg en del tid på de vantro svenskere, og det lykkedes altså at få
overbevist fire ud af fem om, at der var større Visioner i, at udvikle nogle af
de første reelle designværktøjer, som altså ikke handler om at "oversætte"
nogetsomhelst, men om at være effektiv og logisk . Men den femte så _kun_ på
sin båd, altså de fancy renderings af en rigtig lækker båd , som jeg jo også
måtte udføre, og han fattede ikke at der var forskellige teknologier og ikke kun
en high-tech teknologi. Han mente at det bare var noget der kom i anden række
,at udvikle nye metoder og han ville absolut kun have en 3D model som fræseren
så kunne tygge i , et par uger, hvorefter de kunne bruge et par måneder oveni,
med at spartle og klistre, så der kunne laves en dyr støbeform ; fordi selvom
han kendte meget lidt til både, så ville han have at denne båd skulle bygges som
alle andre og med samme gamle teknologi.
Jeg ved ikke hvordan jeg bedre kan beskrive det jeg mener, ------- men som du
skriver, er der altså hindringer , der virker fuldstændigt malplacerede, og jeg
håber du forstår mit dilemma, nemlig at jeg kan se to tre skridt videre frem og
altså kender løsninger på det man umiddelbart peger på med 3D-H, jeg ved atlså
at såsnart metoden kommer i brug vil dens umiddelbare enorme fordele overskygge
de dunkle misopfattelser ,som han jeg beskrev, altså lod sig vildføre af. Og
som du netop skriver er mulighederne enorme ,alligevel mødes nye Visioner ikke
af den positive forventning man skulle tro, men oftere af manglende viden og
endnu sørgeligere , af at applikationer har fastlåst brugere i et sæt værktøjer,
der ikke giver den flexibilitet som vi ellers blev lovet, innovation er nemlig
ikke skrevet med i kildekoden og danmark er slet ikke et land, hvor nye sprælske
visioner kan få lov at udfolde sig. Ok i formålsløse diskutioner, som handler
om alt muligt andet end Visionerne i dne nye teknologi, kan du måske diskutere
om du eller din modstander er klogest, men reelt er støttemulighederne for
innovation og reelle Visionære nyskabelser et lys show og en forlænget lur på de
visne laurbærblade.
Jeg kan f.eks. fortælle dig ,hvor der står en produktionsrobot, der kun har kørt
i ti timer i ti år ; var det mon det der var meningen.
Endnu engang sætter jeg en 3D-H link, ------ måske vil du undre dig over at jeg
foreslår et 3D-H samlesøt i Corson stål til et hus, men frameworket vil nemt kun
koste hvad det koster at skære stål pladerne plus kilo prisen på pladerne, og
hvis du vil, kan du så bruge frameworked som stål støbeforme, til beton. det kan
designes både tradisionelt og avanceret som jeg altså peger på. ---- nå ja, så
brokker jeg mig selvfølgelig også over, at ægte computer kunst blev skrottet som
kunstform .
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2000.html

Fra : BERPO

Dato : 19-12-02 13:28

Hej Per.

CAD er jo netop en forkortelse for DESIGN fasen - tegninger med mål og
tolerancer er absolut stadig nødvendige.

CAD/CAM er efterhånden godt integreret i de fleste spåntagende virksomheder,
og det er da også denne inegration der danner basis for værktøjsbanerne. Det
er samtidigt rigtigt at både lasere og diverse bearbejdningsmaskiner kan
arbejde med meget små tolerancer.

Men....ved at målsætte, og specielt tolerancesætte tegningerne sikres det at
emnerne bearbejdes med størst tilladelige hastighed der samtidigt tilgodeser
tolerancerne og f.eks. overfladeruheder. Der er jo ingen grund til at
bearbejde med sletfræsningshastighed og en tolerance på ±0,01mm hvis det er
fuldt ud tilstrækkeligt med en skrubfræsning og ±0,3mm.

Desuden er det nødvendigt med gode tegninger med mål, snit og tolerancer for
f.eks. at kunne identificere referenceflader på emnerne, og kunne
kontrolmåle emnerne efter bearbejdning og se om de overholder
specifikationerne.

Mht. udnyttelsen af 3D CAD som udviklings- og designværktøj kan jeg blot
medgive, at der formentlig er mange der ikke udnytter alle de muligheder der
er til stede og tænker traditionelt i denne fase, det såvel i maskin, som
møbelindustri m.fl. og i arkitekt og byggebranchen.

Men tegninger, mål og tolerancer, plane afbildninger og snit, beregninger af
tolerancekæder, optimering af skærehastigheder og produktionsomkostninger
etc. - det kan du altså ikke kaste bort blot fordi du har fået et fancy 3D
program til Computer-Aided Design og en fræser eller laserskærer der
arbejder med 1/1000mm nøjagtighed.

mvh BERPO

Fra : P.C.

Dato : 19-12-02 16:17

Hi

"BERPO" <BERPO@spamunwantedtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er til stede og tænker traditionelt i denne fase, det såvel i maskin, som
> møbelindustri m.fl. og i arkitekt og byggebranchen.

Netop og det er her man kan ærge sig en smule, fordi vi jo netop har dygtige
folk og ovenikøber nogle gange, folk der kan overskue de nye teknologier og
arbejde videre med de enorme muligheder.

> [...]
> etc. - det kan du altså ikke kaste bort blot fordi du har fået et fancy 3D
> program til Computer-Aided Design og en fræser eller laserskærer der

Jamen du har helt ret.
Alligevel er det somom vi på en eller anden måde, skal spørge om den nye
teknologi, kan lave det vi kendte for 40 år siden. Forstå det på den måde , at
når du ser små virksomheder specialicere sig helt utroligt og med en enorm
faglig kompetance, så ser du andre områder, hvor der ikke engang bliver stillet
spørgsmål ved, om vi nu skal fortsætte med 20 forskellige stål profiler, knæ og
bolte, med heve sin linie af maskiner for hver profil, ------- når hele læsset
kan erstattes med et smart samlesæt i plade materiale, hvor der er principielt
kun en maskine til at skære og principielt kun et materiale, nemlig plade
materiale. Når jeg groft promoverer 3D-H, så finder jeg ud af, at fordi
lastbilen er punkteret på forhjulet, så må vi hellere fortsætte ad den slagne
vej og hellere lade være med at forske i nye byggemetoder, selvom hele verden
skriger efter nye formsprog, fordi der er en smule tvivl og så er det nemmere at
lade være.

At arbejdsgangen er som den er, og at nye visioner betyder at man må lave om på
gamle vaner, er faktisk nok til ,at nye byggemetoder kan finde det vanskeligt at
finde indpas ; vi "kan" jo allerede, hvorfor skal tingene så laves anderledes,
bare fordi man så kan tjene det dobbelte ; ------- det er jo ikke nødvendigt og
tiltrods for de opildnende taler og de gyldne målsætninger, og tema aftenerne
omkring de gamle "pionerer" er den reelle interesse for at tjene penge minimal,
hvis det betyder at man skal lave om på selv simple rutiner. -------- Så er det
nemmere at lade være.
På fagskolerne er det ikke min opfattelse, at der undervises i andet end simpel
2D, hvilket da er helt fint men hvis det gøres, somom CAD er noget forfærdeligt
svært noget, burde udviklingen måske vendes derfra, men nu taler jeg kun med
erfaring fra min søns vennekreds ; de kan godt nok bruge computere og vi får
snart nogle generationer, med et meget solidt kendskab til computere, alligevel
kender de færreste til de helt fundamentelle begreber og man kan så håbe, at
virksomhederne kan følge med, fordi de unge kan faktisk godt forstå en metode
som 3D-H , bare ved at se noget grafik, ---------- det er såmænd ikke hos dem
Visionerne mangler, de ved nemlig godt, at man kan tegne et hus , trykke på en
knap og sende det sammenflettede framework til en vand skærer .
Men jeg har faktisk oplevet, at sende et forslag til en arkitekt konkurence om
It og arkitektur, hvor jeg i detaljer beskriver , hvordan man trykker på en
knap, efter at have tegnet huset med en computer, ------- alligevel skrev de i
dommer betænkningen, at "ikke et eneste af foreslagene, tog fat på den store
opgave, der ligger i, at sammenkæde It og Arkitektur, under produktionen af
enkeltdelene til en bygning.
Problemet er måske på bagrund af de unges store viden, at de gamle ikke kan
læse, fordi de åbentbart ikke kan se ; og "se" er man nødt til at kunne, når det
handler om Visioner.
P.C.
En havne tunnel jeg brugte til at vise dette ;
http://www.designcommunity.com/scrapbook/images/2118.jpg