Gammel C-kode
Fra : Ukendt

Dato : 19-12-02 11:41

Hej NG

Jeg er blevet stillet den opgave, at jeg skal dokumentere noget
gammelt (op til 12 år!) C kode. Jeg er godt med når det gælder C++
(Nyuddannet dataingeniør), men det kniber med C.
Sagt på en anden måde: Hvor ligger forskellene mellem C og C++, og er
der evt. en eller flere derude der har kendskab til noget litteratur,
der beskæftiger sig med forskellene?

Mvh
Jesper G.

Fra : Rolf Kristensen

Dato : 19-12-02 19:19

<Jesper G> wrote in message
> Sagt på en anden måde: Hvor ligger forskellene mellem C og C++, og er
> der evt. en eller flere derude der har kendskab til noget litteratur,
> der beskæftiger sig med forskellene?

Alle de ting du kan i C kan du også i C++.

Tror det handler mere om at gennemskue formålet med koden, og de forskellige
tankegange den eller de forrige programmører har haft.

Nok det jeg var mindst forbedret på som nyuddannet. At man skal vedligeholde
andres kode. Største delen af min tid lige nu bruges på at gennemskue
andres(og egne) hjerne blødninger.

-Rolf

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 19-12-02 22:31

Rolf Kristensen wrote:

> [...]
> andres kode. Største delen af min tid lige nu bruges på at gennemskue

Hehe, jeg har heller ikke lavet andet siden jeg stoppede med uddannelsen.
Det er egentlig lidt underligt at man normalt (?) sætter "de nye" til det som
jeg synes er allersværest - at gennemskue en "Access violation" eller lignende
som forekommer 2 gange om måneden. Alle kan lave et system fra bunden
af - og dem der får lov, får sjovt nok også al æren.. That's life. Så galt er
det
dog heller ikke at være fejlretter - man står i hvert fald mange gange med en
stor udfordring med at rette fejlen samtidig med at man ikke laver for meget
om. Og så er det jo generelt lattervækkende at læse kode man ikke selv har
skrevet

Ulrik Magnusson

Fra : Rolf Kristensen

Dato : 19-12-02 23:37

> [...]
> Det er egentlig lidt underligt at man normalt (?) sætter "de nye" til det

Det er nok fordi nå man sikker på de ikke laver for meget ballade (Normalt
bliver "nye" jo overvåget lidt). Og måske lære lidt om systemet, idet næsten
alle steder har problemer med at alt ikke står i dokumentationen fordi at :

1. Dokumentation er blevet lavet tilsidst efter alle overvejelser er gjort
2. Der er kun den dokumentation, som blev lavet i tidernes morgen.
3. Den dokumentation, man lærer i skolen at lave sideløbende, er kun et
værktøj for udvikleren til afklare enkelt områder. Hvilket gør den næsten
ubruglig for udeforstående som ikke har været med i processen.

> Så galt er det dog heller ikke at være fejlretter - man står i hvert fald
> mange gange med en stor udfordring med at rette fejlen samtidig med
> at man ikke laver for meget om.

Jeg har dog fået en del lektioner igennem mit arbejde om hvordan man ikke
skal gøre, hvis man ønsker overskuelige programmer som er nemme at
vedligeholde

http://mindprod.com/unmain.html

> Og så er det jo generelt lattervækkende at læse kode man ikke selv har
> skrevet

Jeg synes også det er ganske muntert når en anden programmør brokker sig
over en hjerneblødning, hvor man så kan påvise via versionstyring at det
egentlig ham selv der har lavet den

http://www.bash.org/?6824

Fra : Jacob Atzen

Dato : 19-12-02 23:45

"Rolf Kristensen" <sweaty1@hotmail.com> writes:

> http://www.bash.org/?6824

Øv, hvor jeg kender det

- Jacob Atzen

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 23-12-02 09:12

Ved ikke om det kan hjælpe, men der findes et værktøj, der hedder doxygen.
Det er gratis og kan lave dokumentation på din kode.

Fra : Rolf Kristensen

Dato : 23-12-02 18:09

"Klaus Hebsgaard" <ida2308SLET@SLETvip.cybercity.dk> wrote in message
> Ved ikke om det kan hjælpe, men der findes et værktøj, der hedder doxygen.
> Det er gratis og kan lave dokumentation på din kode.

Udfra det jeg har prøvet med Doxygen(ligesom javadoc), så hjælper kun når
man laver kommentarer med den rigtige syntax. Det kan give et overblik over
hvilke klasser man har og deres arve-hieraki.
Men nu det er C kode, så vil det nok kun give et overblik over de funktioner
og structs der er lavet, men det vil ikke forklare hvad der sker i de
enkelte funktioner uden det er skrevet som kommentar i forvejen.

-Rolf