Snak i koncertsale
Fra : Mikael Eriksen

Dato : 06-03-01 11:19

Jeg var i torsdag til koncert i Horsens Ny Teater og ingen tvivl om, at det
var en fed koncert TV-2 trykkede af, men kors i skuret en hønsegård at stå
midt i mellem. For de fleste var det åbenbart vigtigere at debattere det nye
motormagasin og drikke lunken fadøl end at høre musikken. Især var problemet
stort når bandet spillede det nye materiale, og det synes jeg er sådan en
mangel på respekt. Ikke bare overfor musikerne, med også for de blandt
publikum, der rent faktisk kommer for at lytte til musikken. Jeg skal lige
sige, at jeg altså ikke stod nede bagved, men i 3-4. række. Selv i
avisanmeldelserne blev problemet nævnt, og ikke bare fra Horsens koncerten,
men det var åbenbart samme kaglefabrik i Odense aftenen efter, og så er det
jeg spørger - er det virkelig den nye trend? Jeg håber på, at det primært er
et jysk provinsproblem, men frygter lidt at det er det samme over hele
landet, og ikke bare til TV-2's koncerter, men til alle andre bands også.
Hvad mener I her i gruppen, har I oplevet noget lignende, eller er det bare
mig, der er for sart? Og lad os så diskutere problemet generelt, og spar os
for platte indlæg a lá: "det er fordi TV-2 er kedelige" osv. Det er ikke
TV-2 det drejer sig om, men respekt for det at gå til en koncert for at
lytte til musik, og ikke andet!

Fra : nikolaj borg

Dato : 06-03-01 11:29

"Mikael Eriksen" <mier@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> landet, og ikke bare til TV-2's koncerter, men til alle andre bands også.
> Hvad mener I her i gruppen, har I oplevet noget lignende, eller er det

Jeg var for et års tid siden til en koncert med Cæcilie Nordby i Train i
Århus, hvor hun mange gange så sig nødsaget til at tysse på folk, særligt
under de stille numre. På et tidspunkt væltede et par fulderikker ind og
råbte højlydt, så alle de omkringstående endte med at stå og tysse på dem.
Også under Einstürzende Neubauten koncerten samme sted var der problemer med
snak og larm. Jeg tror at problemet på Train skyldes, at der ligger en bar
lige op til scenen, så det er legalt at sidde og snakke over sin øl mens man
hører musik.

Problemet har iøvrigt været oppe at vende herinde tidligere (bla. i
forbindelse med førnævnte koncert), men det er nok ikke nogen skade til at
tage det op igen.

/Nikolaj

Fra : Hauge

Dato : 06-03-01 11:51

Hejsa

"nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk> wrote in message
> Problemet har iøvrigt været oppe at vende herinde tidligere (bla. i
> forbindelse med førnævnte koncert), men det er nok ikke nogen skade til at
> tage det op igen.

Det kunne jo også være at koncerten var så røv kedelig, at folk blev nød til
at snakke for ikke at falde i søvn, og hører man på TV2's nye, så er det
ganske sansynligt.

Mvh Hauge

Fra : Mikael Eriksen

Dato : 06-03-01 12:04

Det var lige præcis den slags ligegyldige svar jeg frabad mig - jeg er
ligeglad med folks mening om TV-2. Man går vel ikke ind og hører en koncert
med et band eller en solist, som man på forhånd finder kedelig vel - tænk
dig nu lidt om Hauge...

Fra : Hauge

Dato : 06-03-01 12:24

Hejsa

"Mikael Eriksen" <mier@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Det var lige præcis den slags ligegyldige svar jeg frabad mig -

Det er mig flintrende ligemeget, jeg svarer på det _jeg_ vil svare på og
svarer det _jeg_ vil svare.

> jeg er
> ligeglad med folks mening om TV-2.

Jæps, men det er vel kun _dit_ problem, eller?

> Man går vel ikke ind og hører en koncert
> med et band eller en solist, som man på forhånd finder kedelig vel

Du fatter ikke hvad jeg skriver, jeg skrev at _koncerten_ måske var kedelig.

> - tænk
> dig nu lidt om Hauge...

I lige måde.

Tag et lille kik på www.usenet.dk og se hvordan man svarer på indlæg, inden
vi nu snakker om at tænke os om (eller mangel på samme)..

Mvh Hauge

Fra : Janne

Dato : 06-03-01 13:42

> Du fatter ikke hvad jeg skriver, jeg skrev at _koncerten_ måske var
kedelig.

Helt kedeligt kan det næppe have været.........
Koncerten i Horsens Ny Teater fik nemlig 5 ud af 6 stjerner af Steffen
Jungersen i B.T.. Den sjette stjerne udeblev netop p.g.a. et særdeles
knævrende publikum.

-
Janne

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-03-01 12:53

"Mikael Eriksen"
> [...]
> med et band eller en solist, som man på forhånd finder kedelig vel - tænk

NÅR det nu skal handle om TV-2 så skrev Klaus Lynggaard fra Information
faktisk, at det var en kedelig koncert uden energi og gnist bortset fra de mest kendte
numre, som efterhånden er gamle travere. Derfor ville det være meget interessant at
få at høre, hvorfor du mener, at det var en så god koncert.

Lynggaard bemærkede dog også larmen og den respektløse fuldemandssnak i salen.
Jeg ved egentlig ikke, om det er udbredt, men jeg synes langtfra, det altid er sådan.
Hvorfor får de pågældende spillesteder sig ikke nogle ordentlige udsmidere - kunne
det have løst noget i Horsens?

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Mikael Eriksen

Dato : 06-03-01 17:19

Til Peter

Der er heldigvis lige så stor forskel på anmeldere, som folk i al
almindelighed. Læs Steffen Jungersens anmeldelse i BT, og du får det stik
modsatte indtryk. Jeg er hardcorefan af TV-2, og derfor aldrig den rette til
at ytre mig objektivt om værdien af deres koncert - netop også derfor skulle
denne streng ikke handle om TV-2, men knævre problemet i al almindelighed.
Jeg er glad for at, du ikke synes at det er almindeligt udbredt, og så
krydser jeg fingre for, at du har ret.

/mikael

Fra : Henrik Vest

Dato : 06-03-01 15:06

> Det kunne jo også være at koncerten var så røv kedelig, at folk blev nød
til
> at snakke for ikke at falde i søvn, og hører man på TV2's nye, så er det
> ganske sansynligt.

Det var da et ganske plat svar, du kunne levere ....

Der er vel to muligheder hvis man mener at en koncert er kedelig ...

1 forlade koncertsalen
2 lade være med at købe billetten

De er (eller burde) vel være almindelig pli at lade andre høre det de nu har
betalt for...

Henrik V

Fra : John K

Dato : 06-03-01 21:03

> til
>
> Det var da et ganske plat svar, du kunne levere ....

Egentlig ikke, for han har fat i noget af det rigtige...

> Der er vel to muligheder hvis man mener at en koncert er kedelig ...
>
> 1 forlade koncertsalen

Hvilket de færreste ville gøre, når nu man har betalt for koncerten, bliver
man til sidste strofe.

> 2 lade være med at købe billetten

Er du synsk? - du ved måske om en koncert er kedelig på forhånd - smid lige
dit telefonnummer her så jeg kan ringe til dig inden jeg skal til koncert
næste gang :)

> De er (eller burde) vel være almindelig pli at lade andre høre det de nu
har
> betalt for...

Selvfølgelig er det det - de fleste koncerter jeg har været til bliver der
spillet forholdsvis højt, så publikumslarmen bliver overdøvet.

Men det er da klart at hvis en fed koncert mod forventning bliver dårlig, er
der større chancer for at publikum laver andet end at lytte....

Mvh

John K

Fra : Lurifax

Dato : 06-03-01 22:09

> Men det er da klart at hvis en fed koncert mod forventning bliver dårlig,
er
> der større chancer for at publikum laver andet end at lytte....

Hvis en fed koncert mod forventning bliver dårlig, så er det almindelig
høflighed at holde kæft for ikke at genere de, der synes koncerten er i
orden. SÅ svært burde det heller ikke være at holde kæft i en times tid
eller to.

Fra : Hauge

Dato : 06-03-01 23:06

Hejsa

"Lurifax" <andsoe@getnet.dk> wrote in message
> SÅ svært burde det heller ikke være at holde kæft i en times tid
> eller to.

Åbenbart, som du kan se ud af denne tråd..

Mvh Hauge

Fra : Hans Petter Laberg

Dato : 06-03-01 14:08

"nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk> skrev i melding

[klipp]

> Også under Einstürzende Neubauten koncerten samme sted var der problemer
med
> snak og larm.

Problemer med snakk og larm under en Einstürzende Neubauten-konsert?? Hvor
skal dette ende??

HPL
--
Hans Petter Laberg ... http://home.no.net/hplaberg
-----------------------------

Fra : nikolaj borg

Dato : 06-03-01 14:21

"Hans Petter Laberg" <hplaberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Problemer med snakk og larm under en Einstürzende Neubauten-konsert?? Hvor
> skal dette ende??

Personligt så jeg det for mig, hvordan EN kunne eksperimentere med et helt
nyt lydunivers ved at holde knævrende tilskueres hoveder imod den medbragte
jet-turbine

/Nikolaj

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 07-03-01 00:38

> [...]
>
> Personligt så jeg det for mig, hvordan EN kunne eksperimentere med et helt
> nyt lydunivers ved at holde knævrende tilskueres hoveder imod den

Ja, det gad jeg godt se... jeg stod nu helt oppe foran, og havde ikke helt
store problemer med at høre. Nok også fordi at de spiller ret så højt og
øredøvende. Men jeg lagde godt mærke til folks manglende respekt, ikke
mindst ved merchandise-standen hvor den stakkels pige måtte råbe sig hæs
overfor folk... anyway, jeg fik min t-shirt og min pin. Jeg var tilfreds.
Genial koncert.

Jacob

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-03-01 08:51

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse

> jeg stod nu helt oppe foran, og havde ikke helt
> store problemer med at høre. Nok også fordi at de spiller ret så højt og
> øredøvende.

Hen mod slutningen følte Blixa-bamsen sig ellers nødsaget til ligefrem at
tysse på folk (eller var det i starten?) i en af de stille passager, hvor
han lige ville blære sig lidt med sine vokale kapabliteter (som i sandhed
fortjener ærefrygtig tavshed)

/Nikolaj

Fra : Staalanden

Dato : 07-03-01 13:15

On Wed, 7 Mar 2001 08:51:11 +0100, "nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk>
wrote:

> [...]
>han lige ville blære sig lidt med sine vokale kapabliteter (som i sandhed

Jep han tyssede faktisk!
Det samme gjorde iøvrigt Matt Johmson da The The spillede samme sted.

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-03-01 13:25

"Staalanden" <staalanden@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Jep han tyssede faktisk!
> Det samme gjorde iøvrigt Matt Johmson da The The spillede samme sted.

Jeg har skrevet til Train om problemet, først og fremmest for at høre, om de
har en forklaring og en evt. løsning. Desuden har jeg skrevet, at de
naturligvis er velkomne til at blande sig herinde.

/Nikolaj

Fra : Staalanden

Dato : 07-03-01 13:31

On Wed, 7 Mar 2001 13:25:22 +0100, "nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk>
wrote:

> [...]
>har en forklaring og en evt. løsning. Desuden har jeg skrevet, at de
>naturligvis er velkomne til at blande sig herinde.

Post endelig svaret når du får det

Fra : Arvid Gregersen

Dato : 08-03-01 22:04

Jeg var til Will Oldham og Labradfor sidste år (ikke samme dag , og DER
var det sq et problem at folk snakkede. Det var på Loppen her i Kbh, og når
musikken bliver så tyst som med disse 2 bands så begynder det at forstyrre
for alvor. Jeg tror det er pga. af zapperkulturen. Hver dag er en festival
for nogle mennesker. Tsk tsk.

Arvid

Staalanden <staalanden@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3gacat0cmqrlse3ua5ipn92evrt3f57nd9@4ax.com...

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-03-01 11:21

"Staalanden" <staalanden@jyde.dk> wrote in message
> Post endelig svaret når du får det

Jeg har modtaget følgende svar fra Peter Warberg fra Train (som har givet
mig tilladelse til at viderebringe det):

"Vi har et par gange oplevet klager fra publikum vedr. larm fra publikum
under vore stille koncerter. Det skal dog siges, at den, der klagede over
larm under Blixa Bargelds intro ved koncerten med Einstürzende Neubauten
sidste år, nok skal blive hjemme og se fjernsyn i stedet for, så han ikke
bliver forstyrret. At enkelte faktisk hylder Blixa under verdens mest
afdæmpede intro-nummer (Silence Is Sexy) kan næppe undgås. Ej heller kan det
undgås, at dele af publikum bruger et eller to numre i starten til at finde
på plads. Jeg var der selv til hele koncerten. En stor oplevelse, hvor
publikum viste behørig respekt koncerten igennem. Har klageren været til
koncert før?
Vi har dog oplevet enkelte gange, hvor nogle publikummer har udvist total
mangel på situationsfornemmelse, bl.a. under en Cæcilie Norby koncert i
slutningen af 1999. Siden den episode, hvor jeg personligt gav en gæst
pengene tilbage og smed ham ud, har vi foretaget følgende ændringer:

- Ved stille koncerter henvises der via plakater og flyers til publikum om
at respektere musikerne. Dette naturligvis på en saglig/faglig korrekt måde.
Det er et kildent område. Der skal naturligvis være plads til begejstring.

- Der henvises ydermere til baren ved indgang, hvis gæster ønsker at pludre.

- Forstyrrende gæster bortvises.

- Der er indkøbt lydløs Dankort maskine til de to barer nærmest scenen.

- Vort personale skal være så godt som 100% lydløse.

- Stille koncerter placeres fortrinsvis om søndagen, kl. 20 og ikke
fredag/lørdag som et afsæt til en gå-i-byen-aften. Søndagen animerer ikke
rigtigt til angreb på baren og ekstraordinær løftet stemning. Det er vores
erfaring at musik, der appellerer til fordybelse hører godt hjemme på en
søndag aften."

Svaret skulle hermed være viderebragt.

/Nikolaj

Fra : Staalanden

Dato : 14-03-01 15:12

On Wed, 14 Mar 2001 11:20:37 +0100, "nikolaj borg"
<nsipkaoml@jborg.dk> wrote:

>"Staalanden" <staalanden@jyde.dk> wrote in message

snip

>Svaret skulle hermed være viderebragt.
>
>/Nikolaj

Well det lyder da som om de forholder sig til det. Men så må det være
for nylig, da jeg ikke har mærket forskel.
Men godt at de tager det alvoligt. Synes nu stadig de skulle overveje
simpelthen at lukke alle barerne på nær den ved indgangen, under
koncerten.
Tak for viderbringelsen

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-03-01 15:29

> Well det lyder da som om de forholder sig til det. Men så må det være
> for nylig, da jeg ikke har mærket forskel.

I et indledende svar skrev han, at det efter hans opfattelse er en voldsom
overdrivelse at sige, at det har været et voldsomt problem - ihvertfald
indenfor det sidste halve år. Jeg skal indrømme, at jeg faktisk ikke har
været til noget dernede siden Blixa & Co (ja, jeg burde få hørt noget mere).
Det er jo selvfølgelig en smagssag, hvad man vurderer som for meget snak;
personligt foretrækker jeg at fokus er rettet 100% mod bandet og at evt.
snak kun er kortvarige replikker mellem numrene (om koncerten), men det er
desværre utopisk.

> Men godt at de tager det alvoligt. Synes nu stadig de skulle overveje
> simpelthen at lukke alle barerne på nær den ved indgangen, under
> koncerten.

Ja, det ville være en ideel løsning. Der er jo stadig baren på 1. sal med
udblik over scenen; her bør snak ikke gøre samme skade.

> Tak for viderbringelsen

Jamen velbekomme

/Nikolaj

Fra : Staalanden

Dato : 14-03-01 15:34

On Wed, 14 Mar 2001 15:28:55 +0100, "nikolaj borg"
<nsipkaoml@jborg.dk> wrote:

> [...]
>snak kun er kortvarige replikker mellem numrene (om koncerten), men det er

Jeg er helt enig!
Jeg har heller ikke været dernede det sidste ½ år. Men det har nu
ligeså meget at gøre med udbuddet i dette tidsrum

Men jeg synes rent faktisk at det er et stort problem - og jeg tror
næppe det bliver mindre!

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 08-03-01 21:56

On Tue, 6 Mar 2001 11:29:24 +0100, "nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk> wrote:

>Også under Einstürzende Neubauten koncerten samme sted var der problemer med
>snak og larm.

Det snakken var vel kun et problem fordi EN lagde ud med "Silence is Sexy",
hvori der er flere totalt tavse passager. For at sådant et nummer skal
lykkes, skal man altså havde 100% fat i publikum, og det har man ikke
ved første sang. Larmen var derimod en del af musikken.

Men naturligvis skal folk holde kæft under stille passager, og i
biografen skal de hold kæft hele tiden.

Fra : Uffe Christensen

Dato : 07-03-01 07:37

> [...]
nye
> motormagasin og drikke lunken fadøl end at høre musikken.
<snip>

At publikum ikke kan holde kæft ER faktisk et stigende problem, og jeg
opfatter det klart som disrespekt for kunstner og de medlemmer af publikum,
der er kommet for at høre koncerten. Mit umiddelbart væreste eksempel var
Buddy Guy-koncerten i Odense sidste år. Det var på Rytmeposten og Buddy Guy
havde en af de aftener, hvor han spillede afdæmpet. Fin koncert. men i den
grad hæmmet af respektløse elementer bag publikum, der knævrede løs. Så
meget, at Buddy Guy på et tidspunkt udbrød: "Well, you came here to talk, I
came to play".
Under en festival-koncert er forholdene anderledes. Her må accepteres en vis
uro. Men under f.eks. en klubkoncert, må man kunne forvente, at man får
mulighed for at opleve det man, har betalt for: musikken. Skulle man være
utilfreds med musikken etc. er det indlysende, at man enten holder sin kæft
eller forlader stedet i stedet for at lade sine frustrationer gå ud over den
del af publukum, der har betalt en mindre formue for at høre musikken.
Buddy Guy var det værste eksempel, men jeg har oplevet det mange andre
gange. På torsdag drager jeg til Aalborg for at høre TV-2 - og så må vi jo
se, om det er blevet en ny "trend" under TV-2-koncerter.

UffeC

Fra : Mikael Eriksen

Dato : 07-03-01 10:47

Uffe, skriv gerne hvordan det udarter sig i Aalborg - tak.

Fra : Uffe Christensen

Dato : 08-03-01 00:21

> Uffe, skriv gerne hvordan det udarter sig i Aalborg - tak.

I will - på søndag eller mandag. Hvis det er ligeså katastofalt som det
pbenbart var i Horsens så sikkert også i J-P på lørdag...

UffeC

Fra : Staalanden

Dato : 07-03-01 13:25

On Wed, 7 Mar 2001 06:36:44 -0000, "Uffe Christensen"
<uffec@get2net.dk> wrote:

Jeg var én af dem der bragte dette problem op for ca. et år siden her
i gruppen. Og problemet er ikke blevet mindre.

Det er ligegyldigt om det er Cæcilie Nordby eller Paradise lost - folk
snakker bare højere afhængig af musikken.
Jeg er én af dem der ikke kan holde min kæft så folk får min
uforbeholdne mening.
Var på Musikcaféen og høre Dicte/Ginman/Struck forleden og folk blev
simpelthen fornærmede over at jeg bad folk være stille.
Jeg forstår det simpelthen ikke??
Bruger folk idag koncerter til at være sammen socilat istedet for at
gå på café?

Det er tit musikerne selv kommenterer det, men det har ingen effekt.
Jeg hørte om en koncert med Hausgaard hvor han stoppede op og sagde :
"Enten går du eller også går jeg!"
Hvorfor er musikerne ikke mere tydelige i deres holdning til dette
problem. Her mener jeg på en mere konsekvent og tydelig facon.
Men de er vel bange for at miste kunder

Fra : nikolaj borg

Dato : 07-03-01 13:31

> [...]
> Jeg forstår det simpelthen ikke??
> Bruger folk idag koncerter til at være sammen socilat istedet for at

Jeg tror, du har fat i noget rigtigt her. Hvis jeg er på en cafe, og der er
et coverband eller lignende, der spiller i hjørnet, ser jeg ikke noget galt
i, at man ikke er fuldstændigt optaget af musikken. I sådanne tilfælde kan
man IMØ godt tillade sig at føre en samtale, sålænge man har en vis respekt
for dem, som lytter til musikken.

Man kan godt forestille sig, at folk medbringer denne holdning til
koncerter, især hvis de ser det som del af en bytur. Dette vil vel især
spille ind, hvis det ikke kun er hardcore-fans, der møder op, men også
"almindelige" musikinteresserede, som dukker op i forbindelse med en bytur.

/Nikolaj

Fra : Staalanden

Dato : 07-03-01 14:00

On Wed, 7 Mar 2001 13:30:34 +0100, "nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk>
wrote:

> [...]
>"almindelige" musikinteresserede, som dukker op i forbindelse med en bytur.

My point exactly.
Der var faktisk én af mine venner med til den nævnte koncert (Dicte)
som var én af dem der snakkede på livet løs.
De var lige kommet fra en privat fest og nu skulle de i byen.
Jeg har desværre ikke kunnet få nogle gode svar fra hende.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 08-03-01 21:56

> [...]

>i, at man ikke er fuldstændigt optaget af musikken.

Hvis jeg er på en cafe, og der er et coverband eller lignende, der spiller
i hjørnet, går jeg et andet sted hen.

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 07-03-01 16:02

Reverend Staalanden <staalanden@jyde.dk>, High Priest of Bollocks
Talking mumbled:

>Det er ligegyldigt om det er Cæcilie Nordby eller Paradise lost - folk
>snakker bare højere afhængig af musikken.

Har du været til en Paradise Lost koncert hvor du kunne høre hvad
publikum "snakkede" om? Så må det have været en af deres dårlige dage.

Fra : Staalanden

Dato : 07-03-01 23:39

On Wed, 07 Mar 2001 15:01:42 GMT, thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk
(Thomas Lund Hansen) wrote:

> [...]
>
>Har du været til en Paradise Lost koncert hvor du kunne høre hvad
>publikum "snakkede" om? Så må det have været en af deres dårlige dage.
Nu er PL jo ikke så hårde som de har været, men jo det kunne jeg!

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 07-03-01 16:03

Reverend "Mikael Eriksen" <mier@mail1.stofanet.dk>, High Priest of
Bollocks Talking mumbled:

> [...]
>for platte indlæg a lá: "det er fordi TV-2 er kedelige" osv. Det er ikke
>TV-2 det drejer sig om, men respekt for det at gå til en koncert for at

Jeg var til en Mötorhead koncert i november. Det er først nu jeg kan
høre hvad folk snakker om