Rugbrød i mikroovn fugtigt?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-12-02 07:53

Når jeg sætter et par tørre skiver rygbrød ind i minkroovn og varmer dem et
par minutter, så bliver de fugtige, når jeg tager dem ud. Jeg spekulerer
over, hvordan det kan være, for hvor kommer den vanddamp fra, som gør brødet
fugtigt?

Er det vanddamp fra luften eller hvor?
Hvordan kan det være, at denne fugtighed afsættes i brødet?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-12-02 09:57

Jakob Munck wrote:
> Er det vanddamp fra luften eller hvor?
> Hvordan kan det være, at denne fugtighed afsættes i brødet?

....jeg tror, det er fra brødet...

....det samme sker med mine flutes...

....giv skiverne en tur på risteren bagefter, så er de perfekte...
Hans

Fra : David T. Metz

Dato : 19-12-02 12:38

Jakob Munck skriblede:
> [...]
> dem et par minutter, så bliver de fugtige, når jeg tager dem ud. Jeg
> spekulerer over, hvordan det kan være, for hvor kommer den vanddamp

Hmm, spørg i dk.videnskab de ved det sikkert. Jeg vil gætte på at noget af
fugten kommer fra at brødet varmes op, men ikke luften omkring. Det gør at
der er øget plads til fugt i brødet men ikke øget plads i luften - det
giver altså en relativ ændring i forholdet mellem brød og luft, der gør at
vanddamp vandrer ind i brødet.

Men det er et gæt.

David

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-12-02 21:45

> [...]
> fugtigt?
>
> Er det vanddamp fra luften eller hvor?
> Hvordan kan det være, at denne fugtighed afsættes i brødet?

Det der gør at brødet bliver tørt er at vandet forsvinder fra stivelsen i
brødet, og kommer til at lægge "frit" i brødet. Vandet forsvinder altså ikke
fra brødet, men ved denne proces (som kaldes bread staling) kommer det til
at føles tørt.
Ved at varme det op igen, "vandre" vandet midlertidigt tilbage i stivelses
kornet.
Dette er meget forenklet, der er skrevet hele bøger om dette område !!

Jakob