Ret til dagpenge?
Fra : stig@8620.dk

Dato : 18-12-02 10:25

Jeg har i iøjeblikket en lidt langtrukket og træls sag kørende inde hos ASE
(A-kassen for Selvstændige Ervhvervsdrivende).

Sagen går ud på retten til at jeg kan få dagpenge fra dem.

Oversigt over medlemskab af fagforening & a-kasse:
Dansk Metal: 01.01.1997 (kun fagforening - under uddannelse)
Dansk Metal: 17.05.2000 (uddannelse slut - både fagforening & a-kasse)
ASE: 01.04.2001 (virksomhedsstart - overført til ASE)

Der er, så vidt jeg forstår, flere krav man skal kunne opfylde for at kunne
få dagpenge. Et af dem lyder på at jeg skal ha' arbejdet mindst 1924timer
indenfor de sidste 3 år.
Det krav kan jeg desværre ikke opfylde, da jeg i den tid jeg har været
medlem af en a-kasse, ikke kan tælle de timer jeg har haft i min egen
virksomhed med (pga min omsætning ikke har været stor nok).

Men udover det, skulle der være nogle andre regler hvis man er blevet meldt
ind i en a-kasse i forbindelse med en udført uddannelse. Noget der vidst
hedder dimittend. Så vidt jeg har læst mig til, burde jeg kunne komme ind
under disse regler?
Gælder disse regler gælde for samtlige a-kasser i Danmark?

Men det ser ud til at jeg skal vente i spændning, - måske helt indtil den
30.dec eller længere frem. Og der kommer mit næste lille problem:

For resten af dette år har jeg nemlig frikort. Men det er jo altsammen lige
godt hvis jeg ikke får udbetalt nogle dagpenge i dette år. For jeg går udfra
at hvis udbetalingen for december først falder i det nye år, så går det ikke
ind på det frikort jeg har sendt ind, men istedet for på næste års
skattekort... eller hvad? Det kunne jo være nok så trælst.

På forhånd tak!

Mvh
Stig N. Jepsen

Fra : felix

Dato : 18-12-02 18:20

<stig@8620.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under disse regler?
> Gælder disse regler gælde for samtlige a-kasser i Danmark?

JA du kan altid få udbetalt dimittendsatsen, når du har frekventet en uddannelse.

> [...]
> ind på det frikort jeg har sendt ind, men istedet for på næste års
> skattekort... eller hvad? Det kunne jo være nok så trælst.

Dagpengeudbetaling for 2002 slutter uge 50 dvs. dagpengekortet skal afleveres mandag den
16.dec.2002
kl. 08:00 i A-kassen. Der bruges skattekort år 2002

Uge 51,52 bliver altid udbetalt sidste hverdag i januar 2003. Der bruges skattekort år
2003

Der kan ikke overføres frikort fra et skatteår til et andet, og ved en forsinket
udbetaling, tages den altid med i det
nye skatteår 2003.